نهاد‌های مدنی در جوامع امروزی از اهمیت وی‍ژه یی برخوردارند

اقبال مدیر کل مدیریت بحران استان کردستان گفت: نهاد‌های مدنی از جمله سازمان‌های مردم نهاد در جوامع امروزی هستند که از اهمیت وی‍ژه یی برخوردارند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،اقبال مدیر کل مدیریت بحران استان کردستان  در همایش سازمان های مردم نهاد که در سالن سازمان برنامه وبودجه در سنندج برگزار شد ،گفت:جامعه از سه رکن اساسی یعنی دولت، بخشی خصوصی انتفاعی یا بازار و خصوصی غیر انتفاعی یا جامعه مدنی تشکیل شده است.

وی افزود: بیشتراعضا و تشکیل دهندگان جامعه مدنی را سازمان‌های مردم نهاد تشکیل می دهند هر گاه این سه رکن اساسی در جامعه توانستند در کنار هم با هم کار و تلاش  در سیاست گذاری‌ها همفکری داشته باشند این جامعه جامعه‌ای رو به توسعه خواهد بود در نتیجه باید به نقش سازمان‌های مردم نهاد اهمیت بیشتری داده شود.

اقبال بیان کرد: برخلاف نظر عده‌ای که فکر می‌کنند سازمان مردم نهاد یک سازمان نوپدید و امروزی است، اما اندیشمندان در مطالعات خود اشاره میکنند که از روز‌های اول پیدایش بشر این نهاد‌ها در جامعه مدنی حضور داشته اند.

وی گفت: وجود اینگونه نهاد‌ها و توجه به ایجاد بستر‌هایی جهت تسهیل فعالیت آنها، از لوازم جامعه‌ی مدنی به شمار می‌رود؛ جامعه یی که در آن افراد به واسطه‌ی شناخت حقوق و وظایف خود به نقش آفرینی مثبت می‌پردازند و در این نقش آفرینی به یکدیگر پیوند می‌خورند و زنجیره وار متصل می‌شوند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کردستان در ادامه گفت:با پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در جامعه رخ داد توجه به سازمان‌های مردم نهاد کاملا مشهود شد و دولت در هر دوره‌ای متناسب با وضعیت ثبات خود در کشور سعی و تلاش کرده که به سازمان‌های مردم نهاد توجه کنند.

وی نهاد‌های مدنی از جمله سازمان‌های مردم نهاد در جوامع امروزی از اهمیت وی‍ژه یی برخوردارند، گفت: دولت جمهوری اسلامی با ذکر مفادی از قانون در برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به این سازمان‌ها توجه ویژه‌ای دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان کردستان گفت: اگر ما کارگزاران دولتی قبول کنیم و بپذیریم که سازمان‌های مردم نهاد مشاور رایگان تسهیل گران خوبی برای پیشبرد برنامه‌های ما هستندو یکی از راه‌های توانمند سازی سازمان‌های مردم نهاد اصرار این سازمان‌ها بر وجود ارتباط بیشتر با دولت، ارایه بیشترنظرات کارشناسانه بیشتر ودقیق‌تر که کارگزاران دولتی بیشتر در این زمینه ترغیب شوند.

انتهای پیام/م

اهمیت ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های مردم نهاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.