امضای موافقت نامه توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس

موافقت نامه (HOA) بین شرکت ملی مناطق نفتخيز جنوب و كنسرسيوم بين المللي پرگس (Pergas) به منظور توسعه و پشتيبانی بهره برداری ميدان كرنج عصر امروز امضا می شود.

امضای HOA توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگسبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،میدان كرنج كه در فاصله 110 كلیومتری جنوب شرق اهواز واقع است اثبات نفت در آن در سال 1342 با حفاری چاه شماره یک و در مخزن آسماری این میدان انجام شد. میزان نفت در جای این میدان 11 میلیارد بشكه و در مخازن آسماری و پابده است. تولید از این میدان در سال 1343 آغاز شده و در حال حاضر با دبی 127 هزار بشكه در روز ادامه دارد. این میدان جزو میادینی است كه عملیات تزریق گاز با هدف انجام روشهای ازدیاد برداشت از آن در سال 1371 آغاز و كماكان ادامه دارد.

با توجه به رویكرد شركت ملی نفت ایران جهت توسعه میادین نفت و گاز و انتخاب میدان كرنج به عنوان یكی از میادین دارای اولویت جهت توسعه، تفاهمنامه ای با كنسرسیوم پرگس بر اساس الگوی قراردادی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به منظور تهیه طرح توسعه مناسب امضا شد.

در ادامه با تشكیل جلسات فنی تخصصی مشترک و ارائه مطالعات مربوط، در نهایت طرح توسعه پیشنهادی كنسرسیوم Pergas در شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب مورد قبول واقع و طرح نهایی توسعه در كمیته مشاورین مدیریت مخازن شركت ملی نفت نیز مورد تایید قرار گرفت. همزمان با نهایی سازی طرح توسعه، مذاكرات حقوقی، قراردادی و مالی با كنسرسیوم Pergas آغاز و در تاریخ 25/2/1397 مذاكرات با كنسرسیوم Pergas نهایی شد.

در نتیجه این مذاکرات و بر مبنای طرح توسعه مورد توافق بین دو شرکت، به منظور اجرای عملیات توسعه و پشتیبانی بهره برداری از این میدان، عصر امروز رئوس موافقت نامه (HOA) حاضر بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و كنسرسیوم پرگس منعقد می شود.

در صورت به قرارداد رسیدن این HOA، امكان دستیابی به تولید روزانه حداکثر 200 هزار بشکه و تولید تجمعی حدود 655 میلیون بشكه طی ده سال آینده با برآورد هزینه های سرمایه ای مستقیم معادل 1167 و هزینههای غیرمستقیم معادل 187 میلیون دلار وجود دارد.

مهمترین بخشهای شرح کار این قرارداد، فشار افزایی مخزن تا فشار اولیه با افزایش حدود 3 برابری تزریق گاز نسبت به وضعت كنونی، احداث ایستگاه های تراكم و تزریق گاز با ظرفیت 800 میلیون فوت مكعب در روز، ساخت تاسیسات جمع آوری و انتقال گاز همراه با ظرفیت 280 میلیون فوت مكعب در روز، ساخت كارخانه نمک زدایی با ظرفیت 110 هزار بشكه در روز، حفاری 35 حلقه چاه در مخازن آسماری و پابده (شامل چاههای تولیدی عمودی، انحرافی و افقی، مشاهده ای، تزریق گاز و تزریق پساب)، حفاری دو حلقه چاه توصیفی در مخزن پر فشار گازی خامی با هدف پتانسیل سنجی تولید گاز از این مخزن، تعمیر 15 حلقه چاه با دكل و بهینه سازی چاهها و تاسیسات موجود است.

همچنین به منظور تهیه برنامه جامع ازدیاد برداشت (EOR)، شبیه سازی و اجرای پایلوت در میدان به مدت 5 سال صورت خواهد گرفت كه در نتیجه این مطالعات اجرای پروژه جامع ازدیاد برداشت در صورت توافق طرفین انجام خواهد شد.

با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد. از این رو انتظار می رود كنسرسیوم Pergas با مدیریت مناسب پروژه و همکاری با شرکتها و سازندگان تجهیزات داخلی و بین المللی، زمینه جذب سرمایه و تكنولوژی های لازم در بخشهای افزایش بازیافت، شیوه های نوین حفاری و همچنین سایر بخشهای ذیربط را ایجاد و در راستای پیاده سازی آن تلاش کند.

انتهای پیام/

دستیابی به تولید روزانه حداکثر 200 هزار بشکه با توسعه میدان کرنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار