بان کی‌مون: خروج ترامپ از برجام حامل پیام بدی برای کره شمالی است

دبیرکل سابق سازمان ملل در خصوص عواقب خروج آمریکا از برجام و تاثیر منفی آن بر مذاکرات آتی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی سی، «بان کی‌مون»، دبیر کل سابق سازمان ملل، در خصوص پیامدهای خروج آمریکا از برجام و تاثیر منفی آن بر مذاکرات آتی میان پیونگ یانگ و واشنگتن ابراز نگرانی کرد.

او معتقد است تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران و لغو این معاهده بین المللی پیش شرط قابل اطمینانی برای کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نیست.

بان کی‌مون در مصاحبه با نانسی هنگرفورد، خبرنگار شبکه سی ان بی سی، گفت: «من شخصا بر این باور هستم که آن (خروج آمریکا از برجام) حامل  پیام گیج کننده و مشکل سازی است که اعتبار و اطمینان به واشنگتن را زیر سوال می برد. کره شمالی چه پیامی از این اقدام آمریکا ممکن است دریافت کند(؟)»

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ قرار است در تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند. این ملاقات در راستای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره و غیرهسته ای کردن منطقه برگزار می شود. با این حال، کره شمالی شب گذشته نشست مقامات عالی‌رتبه دو کره را که قرار بود امروز برگزار شود، در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا لغو کرد. پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد در ازای تجارت با آمریکا هرگز از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید و در صورت اصرار واشنگتن بر تحویل سلاح های هسته ای، دیدار برنامه ریزی شده  با ترامپ را لغو خواهد کرد.

بان کی‌مون در ادامه گفت: پس از امضای توافقنامه تاریخی صلح میان دو کره در اواخر ماه آوریل، امیدواری ها در خصوص پایان خصومت میان پیونگ یانگ و واشنگتن افزایش یافته بود. اما تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران، مذاکرات آتی میان کره شمالی و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر، توافق جدی و بزرگی که ممکن بود میان سران کره شمالی و آمریکا منعقد شود در لبه پرتگاه قرار دارد. این اقدام ترامپ احتمال دارد توافق صلح دو کره را نیز خدشه‌دار کند. چرا که پیونگ یانگ به دنبال پاسخی برای علت لغو توافق هسته ای است.

دبیرکل سابق سازمان ملل اظهار داشت از مدت ها قبل به دولت ترامپ درباره پیامدهای منفی خروج از برجام هشدار داده بود اما سودی نداشت. وی در خصوص مذاکرات آمریکا و کره شمالی با همکاری کره جنوبی ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 8 مه به طور رسمی توافق هسته ای ایران (برجام) را که در سال 2015 با امضای ایران و قدرت های جهان (5+1) و تایید سازمان ملل منعقد شده بود، لغو کرد و  به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد. او همچنین با مطرح کردن ادعای دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، از بازگرداندن تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران خبر داد. ترامپ که یکی از مخالفان اقدامات سیاسی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، است، بارها از برجام به عنوان «معامله ای بد» یاد کرده بود. او در طول رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود از برجام خارج می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار