باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اقلام اساسی ماه رمضان با چاشنی گرانی + جزییات قیمت‌ها

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید کالاهای اساسی افزایش می‌یابد که این امر در نوسان قیمت محصولات تأثیر بسزایی دارد.

اقلام اساسی ماه رمضان با چاشنی گرانی + جزییات قیمت‌هابه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و بازار این محصولات با رفت و آمد بیشتری در بازار روبه‌رو می‌شود، که این امر در نوسان قیمت محصولات تأثیر بسزایی دارد.

گزارش میدانی از بازار برنج، گوشت، مرغ، روغن، قند و شکر، چای، میوه  و دیگر محصولات پرتقاضای این ماه حاکی از آن است که قیمت برخی از این اقلام به سبب افزایش تقاضا  و سودجویی دلالان با روند صعودی قیمت و تنها نرخ مرغ با روند کاهشی در بازار روبه‌رو شده است.

با توجه به نوسان نرخ اقلام اساسی و با یک حساب و کتاب سرانگشتی در می‌یابیم که افزایش نرخ محصولات هیچ‌گونه سنخیتی با درآمد خانوارها ندارد و از آنجا که روند صعودی قیمت، معادلات خانوارها برای خرید مایحتاج خود را بر هم ریخته، بسیاری از آنها از آشفتگی بازار نگرانی‌هایی دارند، چرا که خبر افزایش ادامه دار برخی کالاها در بازار به گوش می‌رسد.

حال باید منتظر ماند و دید که با افزایش مهمانی‌ها در ماه رمضان و اظهارنظر مسئولان مبنی بر آرامش بازار، قیمت محصولات پرتقاضا به کدام سمت و سو می‌رود؟

محمدی یکی از فعالان موادغذایی در شرق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی می‌گوید: در روزهای اخیر، نرخ محصولاتی همچون روغن، برنج، قند و شکر، چای و حبوبات با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد که تولیدکنندگان این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن هزینه‌های تولید را امری طبیعی می‌دانند.

به گفته وی، به دلیل نوسانات نرخ اقلام اساسی در بازار بسیاری از خانوارها در مراجعه خود به فروشگاه‌ها توان خرید ندارند و این امر به شدت بر کسادی بازار دامن زده است.

 سودجویی دلالان عامل اصلی گران فروشی گوشت در قصابی‌ها

منصور پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از گران فروشی گوشت در خرده فروشی‌ها، اظهار کرد: هم اکنون سودجویی دلالان و حلقه‌های نهایی توزیع، عرضه گوشت با قیمت‌های گزاف را در قصابی‌ها  به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به کیفیت بالای گوشت‌های وارداتی، متأسفانه برخی ذی‌نفعان و قصابان سر و صدای زیادی مبنی بر بی‌کیفیتی این گوشت‌ها در بازار به راه انداختند تا بتوانند افزایش قیمت گوشت داخلی را توجیه‌پذیر کنند.

پوریان از ثبات قیمت لاشه داخلی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو لاشه داخلی بره سبک با دنبه 38 هزار و بره سنگین 35 هزار تومان در عمده فروشی عرضه می‌شود که این نرخ به نسبت هفته‌های گذشته تغییری نداشته است.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده ادامه داد: قصابان انتظار دارند که دامداران بره تولید بهاره خود را در بازار عرضه کنند، در حالی‌که فروش این بره به سبب نبود وزن بالا برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل آنها اظهاراتی مبنی بر کمبود دام در میادین دارند.

وی، نرخ هر کیلو دام زنده را از 15 تا 18 هزار تومان در بازار اعلام کرد.

پوریان با اشاره به اینکه افزایش قیمت در خرده فروشی‌ها ارتباطی به تأمین دام و گوشت ندارد، بیان کرد: طبق روال گذشته، قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها همیشه بالاست، چرا که سیستم‌های دلالی اجازه نمی‌دهد قیمت کاهش یابد و با نرخ های دلخواه اقدام به فروش گوشت به مصرف کنندگان می‌کنند.

وی از افزایش واردات گوشت در بازار خبر داد و افزود: در آستانه ماه رمضان واردات روزانه گوشت به منظور پر کردن خلاء بازار از 70 به 100 تن افزایش یافت.

این مقام مسئول نرخ مصوب هر کیلوگوشت گرم آسیای میانه را 29 هزار، استرالیا 30 هزار و گوشت منجمد برزیلی 32 تا 33 هزار تومان اعلام کرد.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی که در هفته‌های اخیر از افزایش قیمت شقه گوسفندی به دلیل کمبود و صادرات دام به بیش از 50 هزار تومان در ماه رمضان خبر داده بود، در روزهای اخیر از  مصاحبه با خبرنگاران و اعلام نرخ گوشت امتناع کرد.

وی در روزهای اخیر در مصاحبه تلفنی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت‌ها را در بازار رصد کنید و دلیل گرانی قیمت را از مغازه‌داران جستجو کنید، چرا که بسیاری از مسئولان بنده را مقصر گرانی گوشت می‌دانند و به همین دلیل نمی‌توانم قیمت ها را اعلام کنم.

بازار مرغ در ماه رمضان تعریفی ندارد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباه آخرین وضعیت بازار مرغ در آستانه ماه رمضان، اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 400 و خرده فروشی 7 هزار و 800 تومان است.

وی با انتقاد از افزایش نرخ نهاده‌های دامی در بازار، گفت: در روزهای اخیر، قیمت هر کیلو ذرت مجددا 100 تومان در بازار افزایش یافت که در این صورت اگر قیمت مرغ در روزهای آتی به منظور خروج مرغداران از حاشیه زیاد افزایش نیابد، مطمئنا میزان جوجه ریزی کاهش خواهد یافت.

یوسفی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده در آستانه ماه رمضان را 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها را 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان اعلام کرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، تصریح کرد: همه ساله از چند روز مانده به ماه رمضان، قیمت مرغ در بازار افزایش می یافت، در حالی‌که امسال این امر تحقق نیافت به همین دلیل از شرکت پشتیبانی امور دام تقاضا کردیم که از عرضه مرغ در بازار امتناع کنند، چرا که این امر زیان انباشته مرغدار را به همراه خواهد داشت.

ثبات نرخ برنج ایرانی در استان‌های شمالی

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: قیمت برنج در استان های شمالی  به سبب فراوانی تغییری نداشته است و تنها نبود نظارت کافی دلیل اصلی نوسان قیمت برنج در بازار تهران به شمار می رود.

وی نرخ هر کیلو برنج طارم درجه یک در استان های شمالی را 10 هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت برنج های پرمحصول در ایام قبل از عید تنها 6 تا 7 درصد افزایش یافت که این امر هیچ گونه ارتباطی به نوسان مجدد برنج در ماه رمضان ندارد.

به گفته اکبریان قیمت برنج در بازار تهران با نرخ های بالایی عرضه می شود که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به قیمت برنج در آستانه ماه رمضان، بیان کرد: با توجه به آنکه برنج به میزان کافی در کارخانه های شالی کوبی موجود است و هیچ گونه کمبودی در استان های شمالی وجود ندارد؛ بنابراین افزایش قیمت برنج در ماه رمضان منتفی است.

 قیمت سبزی 20 درصد افزایش می یابد

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباه آخرین وضعیت بازار میوه و سبزی در ماه رمضان، اظهار کرد: قیمت میوه بر خلاف سایر اقلام اساسی در ماه رمضان کاهش می یابد.

به گفته وی، در چند روز ابتدایی ماه رمضان تنها ممکن است قیمت سبزی ناشی از افزایش تقاضا با نوساناتی در بازار روبه‌رو شود.

کارگر نرخ هر کیلو سبزی در مغازه های سطح شهر را یک‌هزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: در روزهای نخست ماه رمضان به سبب ازدیاد تقاضا، پیش بینی می شود که نرخ هر کیلو سبزی20 درصد در بازار افزایش یابد.

علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش 15 درصدی نرخ زولبیا و بامیه در ماه رمضان خبر داد و گفت: نرخ مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان امسال برای واحد های درجه یک 14 هزار تومان تصویب شد.

به گفته وی، افراد در صورت تخلف واحدها می توانند شکایت خود را به سامانه 124 یا اتحادیه به شماره 66944499 مطرح کنند تا در اسرع وقت به شکایت انها رسیدگی شود.

ثبات نرخ آش وحلیم در ماه رمضان سال 97

حسین محمدی رئیس اتحادیه کباب، حلیم، آش و پزندگان غذاهای سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از ثبات نرخ آش و حلیم در ماه رمضان سال 97 خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری جلسات مکرر اتحادیه با واحدهای صنفی، امسال هیچ گونه افزایش قیمتی در اقلام آش و حلیم نخواهیم داشت.

به گفته وی، از افراد تقاضا داریم که آش و حلیم مصرفی خود را از واحدهای کبابی، دارای مجوز رسمی از اتحادیه و دارای نصب بنر با کدعامل خریداری کنند، چرا که تهیه این نوع خوراک از کارگاه‌های صنعتی و گاوداری‌های اطراف تهران، غیراستاندارد است.

محمدی نرخ هر کیلو حلیم ساده را 14 هزار تومان و با مخلفات را 15 هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ هر کیلو آش رشته ساده 14 هزار، آش رشته با مخلفات 15 هزار، آش شله قلمکار ساده 14 هزار و آش شله‌قلمکار با مخلفات 15 هزار، همچنین هر پرس آش و  حلیم با معجون 8 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه کباب، حلیم، آش و پرندگان غذاهای سنتی، از افراد خواست شکایت خود را در ایام ماه رمضان از واحدهای صنفی مجاز با اتحادیه به شماره 77633262 مطرح کنند.

تخفیف 10 تا 15 درصدی محصولات لبنی در ماه رمضان

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه کمبودی در محصولات لبنی در ماه رمضان نداریم، اظهار کرد: انواع فرآورده‌های لبنی به وفور در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد و هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه محصولات لبنی نخواهیم داشت.

به گفته وی، کارخانه‌های لبنی محصولات مختلف خود در ایام ماه رمضان با تخفیف 10 تا 15 درصدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه خواهند کرد.

قیمت متفاوت خرما از عمده تا خرده فروشی‌ها

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تولید مناسب خرما در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ذخایر مناسب خرما، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تأمین ونوسان قیمت خرما در ماه رمضان وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به قیمت متفاوت خرما از عمده تا خرده فروشی، از میادین میوه و تره بار تا مغازه‌های شمال شهر تهران نمی‌توان قیمت دقیقی برای خرما اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا ما مردمان فقط به ارامش نیاز داریم
United States of America
علی
۱۰:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام .بنده ۳۱ ساله هستم ،فارغ التحصیل فوق لیسانس ریاضی محض_آنالیز از تبریز می باشم،اما #بیکار و# مجرد می باشم .به هر اداره و کارخانجات مراجعه می کنم کسی پاسخگو نیست(#فقر و# گرسنگی در خونه ی ما داد میزنه دیگر زندگی برام سخت تر شده چه طور در همچین زندگی روزه بگیریم.خدایا به خودت قسم میدم حافظ و نگهبان زندگی ما باش....) .لطفا مسئولان چاره ای بیندیشند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای خدا ب دادمون برس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم داغون هستن با این همه گرونی ومشکلات
Germany
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
گرونه همه چیز
آخرین اخبار