سرلشکر صفوی بیان کرد؛

انجام 100 هزار عمل جراحی حیات‌بخش در دفاع مقدس

رئیس هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس گفت: در دفاع مقدس 100 هزار عمل جراحی حیات‌بخش توسط پزشکان انجام شد که این کار بی‌نظیر است.

انجام 100 هزار عمل جراحی حیات‌بخش در دفاع مقدسبه گزارش حوزه دفاعی  امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در نخستین جلسه هیات امنای این موسسه که امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حمایت از جبهه مقاومت، اظهار کرد: در حوزه مقاومت، موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس به نوعی فعالیت داشته است و پزشکان این موسسه در میدان نبرد حضور یافته و به مداوای مجروحان پرداخته اند.

وی با بیان اینکه موسسه بهداری رزمی با مشارکت سازمان‌های کشوری و لشکری تشکیل شده است، گفت: در این رابطه وزارت بهداشت و بهداری‌های نیروهای مسلح نقش مهم و موثری دارند البته انتظار است وزارت بهداشت همکاری بهتری داشته باشد.

صفوی به انتشار نخستین فصلنامه در رابطه با بهداری رزمی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون فصلنامه‌ای در این رابطه نداشتیم. امید داریم انتشار مجلات علمی و پژوهشی در نیروهای مسلح و سازمان‌های کشوری نهادینه شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که امروزه 2 واحد درسی آشنایی با معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود، امید است موضوع بهداری رزمی نیز با همکاری و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت تدریس شود.

صفوی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس تلاش‌ها و زحمات بسیاری از سوی پزشکان و کادر درمانی برای مداوای مجروحان صورت گرفت که آن تجارب و حماسه‌ها باید به نسل‌های کنونی و آینده انتقال یابد.

وی ادامه داد: جوانان ما باید با دفاع مقدس و به خصوص خدمات درمانی جامعه پزشکی و بهداری رزمی در آن دوران آشنا شوند. در مدت 8 سال دفاع مقدس بهداری رزمی 100 هزار عمل جراحی حیات‌بخش انجام داد که به عبارتی سالی بیش از 10 هزار عمل جراحی می‌شود که این عدد رقم بزرگی است.

صفوی خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای 5 که در سال 1365 انجام شد، در مدت 20 روز، 52 هزار زخمی ار شرق بصره به بیمارستان‌های اطراف مناطق جنگی منتقل شدند و پس از آن به سراسر بیمارستان های کشورانتقال یافتند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه در دفاع مقدس از مجموعه علوم استفاده کردیم، گفت: استفاده از علم پزشکی در دفاع مقدس یک دستاورد و حماسه بزرگ بود. انتظار است دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با فعالیت‌های پزشکان و امدادگران در آن دوران به خوبی آشنا شوند.

وی همچنین با اشاره به جنگ ویتنام بیان داشت: در جریان آن جنگ، 48 هزار آمریکایی متجاوز کشته شدند و مجروحان بسیاری دادند و با وجود تمام امکاناتی که داشتند حداقل 2 ساعت و نیم طول می‌کشید تا مجروحان خود را به بیمارستان برسانند. ما در دفاع مقدس این مدت زمان را به یک دقیقه و نیم رساندیم.

سرلشکر صفوی در پایان گفت: امیدوارم این موسسه بتواند فعالیت‌های پزشکان و امدادگران در دوران دفاع مقدس را خوبی ثبت کند و به کتاب تبدیل شود و از تجربیات گذشته برای مقابله با بحران‌های پیش‌رو همچون سیل و زلزله استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار