شناسایی 440 کودک کار در استان اصفهان

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت:سال گذشته 440 کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی استان اصفهان پذیرش شدند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به آمار کودکان کار استان اصفهان در سال 96 اظهار کرد: سال گذشته 440 کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی استان اصفهان پذیرش شدند.

وی افزود: بخشی از کودکان پذیرش‌شده در بهزیستی ترخیص شده‌اند که البته برخی از آنان اتباع خارجی بودند؛ براساس آمار سال 95، 40 درصد کودکان کار و خیابان در استان اصفهان اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان بوده‌اند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که آمارگیری کودکان کار 3 ماه به 3 ماه است، گفت: از میان 440 کودک کار استان اصفهان، 131 دختر و 309 تن از آن‌ها پسر هستند.

وی به فعالیت مرکز حمایتی کودکان کار در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز با کمک خیران و بودجه بهزیستی، 177 کودک کار از 440 کودک کار استان اصفهان را تحت پوشش خود قرار داده است.

ناجی خاطرنشان کرد: کودکان کار و خیابان در استان اصفهان زیر نظر مرکز حمایتی‌آموزشی کودک و خانواده خدمات روزانه آموزشی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که 80 تا 90 درصد کودکان کار حمایت‌پذیر هستند، اذعان داشت: ساماندهی کودکان کار نیازمند هماهنگی بین بخشی و وحدت رویه بیشتری میان بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی است.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که بسیاری از کودکان کار در استان اصفهان دارای خانواده هستند، یادآور شد: بخشی از کودکان کار در استان اصفهان دارای مشخصات و پرونده هستند.

وی تصریح کرد: کودکان کار در استان اصفهان در قالب باند یا شبکه کار نمی‌کنند و تاکنون هیچ باندی در این خصوص شناسایی نشده است.

ناجی مشکلات معیشتی و فقر فرهنگی را از جمله اصلی‌ترین دلایل کار اجباری کودکان دانست و اضافه کرد: کودکی که به جای تحصیل و بازی در دوران کودکی خود مجبور به کار شود، به عنوان کودک کار شناخته می‌شود.

وی با بیان این که رفتار مردم با کودکان کار از روی ترحم و دلسوزی است، ادامه داد: براساس قانون اداره کار، مجوزی برای به کارگیری کودکان زیر 15 سال وجود ندارد و هیچ کارفرمایی حق این کار را ندارد.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان بیان داشت: به کارگیری کودکان برای کارآموزی، کارورزی و یا ارائه آموزش‌های حرفه‌ای بلامانع است ولی در غیر این صورت غیرقانونی است.

 

انتهای پیام/م 

 

کودکان کار در اصفهان باندی نیستند

برچسب ها: بهزیستی ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.