بارگذاری در حوضه های آبی بیشتر از منابع موجود است

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متأسفانه بارگذاری در حوضه های آبی بیشتر از منابع موجود است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی مریدی در نخستین همایش کاربرد ابزار ارزیابی آب و خاک در مدیریت منابع آب کشور در اصفهان اظهار داشت: اکنون با کاهش بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی روان آب‌ها درکشور مواجه ایم که لزوم بازنگری طرح‌های توسعه منابع آبی را می طلبد.

به گفته وی ، اگر برنامه‌ریزی‌های درست در این زمینه صورت نگیرد ممکن است تنش‌های اجتماعی در کشور شدت بیشتری پیدا کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: جامع‌نگری در آب و خاک از مهم‌ترین مزایای ابزار ارزیابی آب و خاک است که می‌توان برای برنامه‌ریزی‌های صحیح در آمایش سرزمینی و آمایش کشاورزی از آن استفاده  کرد.

مریدی با اشاره به نقش مهم مردم در مدیریت مصرف افزود: همکاری مردم برای اجرایی شدن یک برنامه‌ریزی دقیق همراه با فرهنگ‌سازی و آموزش ضروری است.

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این همایش با بیان این که بارگذاری بر روی منابع آب در دو دهه اخیر بیشتر از منابع موجود آب بوده است، گفت: این امر باعث شده تا در یک دوره ۱۵ تا ۲۰ ساله به مرور از ذخایر آبی راهبردی و تجدیدناپذیر مانند منابع آبی زیرزمینی اضافه برداشتی داشته باشیم که منجر به خشکی رودخانه‌ها، پایین افتادن سطح آب زیرزمینی و نشست زمین در برخی مناطق شده است.

بابک ابراهیمی با تأکید بر این که تقریباً امکان یافتن منابع آبی جدید برای انتقال وجود ندارد، افزود: این امر موجب می‌شود تا به دنبال مدیریت منابع آب موجود و مدیریت تقاضا رفته و با صرفه‌جویی و تغییر الگوی کشت در کشاورزی، شرب و صنعت و همچنین مدیریت نرم‌افزاری منابع آب، به مقابله با این بحران بپردازیم.

رئیس گروه مطالعات آب سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این همایش به بررسی همه منابع آب استان اصفهان و تشریح وضعیت حوضه زاینده‌رود پرداخت و گفت: حوضه فلات مرکزی بزرگترین حوضه آبریز شش‌گانه کشور محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد کاهش بارش‌ها در حوضه های تأمین‌کننده آب زاینده‌رود هستیم.

کاظمی با تأکید بر لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت در این بخش، به بیان الزامات مدیریت جدید منابع آب پرداخت و افزود: در حال حاضر در کل کشور نسبت به زمان بلند مدت شاهد کاهش۳۰ درصدی بارش هستیم.

وی با اعلام این که در استان اصفهان به طور متوسط حدود ۹۳ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، ادامه داد: نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش بارندگی داریم، به طوری که استان اصفهان از لحاظ خشکسالی رتبه نهم در کشور را دارد.

رئیس گروه مطالعات آب سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر این که انتظار شرایط بسیار سختی را در تابستان پیش رو داریم، از جدی گرفته نشدن این موضوع ابراز تأسف کرد و گفت: در پاییز گذشته شاهد تغییرات دمایی در کوهرنگ بودیم که موجب گرم شدن خاک و به دنبال آن اختلال در تولید روان آب‌ها شد.

وی با اشاره به روند نزولی سهم برف در زمان بارش، افزود: در حوضه‌های بالادستی زاینده‌رود ۳۰ درصد از بارش‌ها به صورت برف و جامد بوده است.

کاظمی با اعلام اینکه سطح ورودی آب به سد زاینده رود از زمان ساخت این سد تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم سد زاینده‌رود دارای آب است و در مجموع تنها حدود ۲۰ درصد مخازن سدهای مهم استان اصفهان پر  است.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری کنفرانس کاربرد ابزار ارزیابی آب و خاک در مدیریت منابع آب کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار