همه آنچه که باید از پشت‌پرده اتفاقات کازرون بدانید؛

از رد پای ضدانقلاب در حوادث کازرون تا هشتگ «کازرون در خون» رضا پهلوی+تصاویر

 در حالی که معاون‌اول رئیس‌جمهور و استاندار فارس صراحتاً گفته‌اند دولت هیچ برنامه‌ای برای تقسیمات کشوری در کازرون ندارد و مردم نیز قریب به یک ماه است به تجمعات خود پایان داده‌اند، ناگهان شب گذشته مقر پلیس در کازرون به آتش کشیده شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارن جوان؛داستان از انتخابات مجلس شروع شد؛ آن هنگام که حسین رضازاده نماینده فعلی کازرون در مجلس عزم حضور در خانه ملت کرد، گمانش را هم نمی‌کرد که هنوز دو سال از ورودش به مجلس نگذشته، این همه جنجال در حوزه انتخابیه‌اش به پا شود.

رضازاده که اصالتاً اهل یکی از بخش‌های کازرون بنام «چنارشاهیجان» است، از همان ابتدا با اعتراض مردم مرکز شهرستان مواجه شد که معتقد بودند اگر رضازاده نماینده شود، کازرون را تجزیه کرده و زادگاه خود را به شهرستانی جدید تبدیل می‌کند.

گذر روزگار پای رضازاده را به خانه ملت باز کرد و هنوز یک‌سال نگذشته، زمزمه ایجاد شهرستان جدید شنیده شد. نماینده کازرون که ترجیح می‌داد در پاسخ به سوالات دراین‌باره تنها سکوت اختیار کند، آرام‌آرام درخواست مردم زادگاه خود و کار ایجاد شهرستان «کوه‌چنار» را که قرار است از تلفیق دو بخش «کوهمرهنودان» و «چنارشاهیجان» تشکیل شود به جلو می‌بُرد و در سوی مقابل، مردم کازرون هم روزبه‌روز نسبت به این قضیه حساس‌تر می‌شدند.

درنهایت کار به تجمعات خیابانی و اعتراضات مردمی کشیده شد. در تمام این تجمعات که از ابتدای سال 97 کلید خورد، هزاران کازرونی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام می‌کردند، اما هرچه که بود مسالمت‌آمیز و آرام بود. از یک‌سو مردم چنارشاهیجان معتقد بودند شهرستان شدن حق ماست و موجب رونق بیشتر این منطقه خواهد شد، چراکه هر شهرستان‌ ردیف مستقل بودجه‌ای دارد و این به نفع توسعه منطقه خواهد شد. از سوی مقابل مردم کازرون هم معتقد بودند اگر قرار است یکی از بخش‌های شهرستان کازرون ارتقاء یافته و به شهرستانی جدید تبدیل شود، نمادهای هویتی کازرون ازجمله «بیشابور»، «امام‌زاده حسین»، «دشت‌برم» و «تنگ‌چوگان» باید در حوزه استحفاظی کازرون باقی بماند؛ مضاف برآنکه در مقابل این امتیاز، باید فرمانداری کازرون هم به فرمانداری ویژه ارتقاء یابد.

در این بین حجت‌الاسلام خرسند امام‌جمعه کازرون که خود از مخالفان طرح انتزاع کازرون به شمار می‌رفت، هدایت تجمعات مسالمت‌آمیز را برعهده داشت و به‌عنوان شخصی دلسوز و مردمی، در وسط تجمعات ایفای نقش می‌کرد. 

تجمعات چندهزاری نفری بدون ریختن خون از بینی

نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی استان فارس هم در مقابل این مطالبه مردم کازرون، برخوردی بسیار مناسب و شایسته داشتند و با وجود آنکه در برخی تجمعات بیش از 5 هزار نفر در میدان اصلی کازرون حضور می‌یافتند، نه از بینی کسی یک قطره خون ریخته شد و نه کوچکترین درگیری در ده‌ها تجمع مردم کازرون گزارش شد.

 

با پیگیری‌های امام‌جمعه کازرون و ادامه تجمعات، صدای مردم به گوش مسئولان کشور رسید و معاون سیاسی استاندار فارس نخستین فردی بود که نسبت به تجمعات کازرون واکنش نشان داد.

هادی پژوهش در واپسین روزهای فروردین‌ماه در بین خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد فرصت‌طلب از احساسات مردم کازرون سوءاستفاده کرده و به آنان آدرس غلط می‌دهند و می‌خواهند در این شهرستان به دلایل واهی اغتشاش ایجاد کنند، افزود: مردم کازرون دهستان انارستان و منطقه دشت‌برم که یک منطقه تفرجگاهی است را از آنِ خود می‌دانستند و ما نیز این مناطق را به بخش مرکزی کازرون واگذار کردیم؛ حتی درخواست ایجاد فرمانداری ویژه برای این شهرستان را باوجود نداشتن شرایط کافی موردبررسی قرار دادیم و پذیرفتیم؛ بنابراین هیچ‌گونه دلیلی برای آشوب و اعتراض وجود ندارد.

بیشابور، دشت‌برم و انارستان در کازرون می‌ماند

معاون سیاسی استاندار با تاکید بر آنکه متأسفانه در جریان اعتراضات کازرون با افراد خاصی روبه‌رو هستیم که با کتمان اطلاعات درست، به مردم دروغ می‌گویند و واقعیت‌ها را پنهان می‌کنند، تصریح کرد: ما واقعاً نمی‌دانیم که هدف عده‌ای که مردم را به آشوب فراخوانده و به کوچه و خیابان می‌کشند چیست؟ اما به مردم کازرون این نوید را می‌دهیم که خواسته آنان حتماً محقق خواهد شد.

با این اظهارنظر پژوهش جهرمی، فضا قدری آرام شد. موعد جمعه که رسید، امام‌جمعه کازرون پشت تریبون رفت و با دعوت از مردم این شهر برای حفظ آرامش گفت: اجازه دهید خواسته‌های شما را دنبال کنم، اگر نتوانستم استعفا می‌دهم و شما من را مواخذه کنید.

مردم کازرون که در تمام روزهای قبل صداقت و دلسوزی امام‌جمعه را دیده بودند، به حرف وی اعتماد کردند و از صبح شنبه اول اردیبهشت‌ماه دیگر خیابان‌های کازرون روی تجمع را به خود ندید.

خرسند هم به وعده‌ای که به مردم داده بود عمل کرد و در خطبه‌های نمازجمعه هفته بعد خود، گزارش پیگیری‌هایش را اینگونه ارائه داد: بنده طبق وعده‌ای که داده بودم، از صبح شنبه تا شب پنجشنبه که در تهران بودم، در بیش از بیست جلسه شرکت کردم و حرف‌ها و خواسته‌های به‌حق شما مردم را به گوش مسوولان رساندم که البته صدای شما به گوش مسوولان رسیده بود. با رییس مجلس شورای اسلامی پیرامون گلایه‎های مردم و لزوم توجه نماینده محترم به خواسته مردم حوزه انتخابیه صحبت کردم و علاوه بر آن با رییس کمیسیون امنیت ملی، وزیر محترم اطلاعات، معاونین محترم وزارت کشور، برخی از معاونین و مسوولان قوه قضاییه و دادستانی کل کشور نیز دیدار و گفتگو کردم.

توقف طرح تشکیل شهرستان جدید در کازرون

امام جمعه کازرون افزود: این طرح با توجه به اینکه کارشناسی دقیق نشده بود، از دستور کار دولت خارج و متوقف شده و مناطقی که مردم کازرون روی آن حساسیت دارند و به‌حق هم هست، مثل دهستان و منطقه دشت‌برم و دهستان و منطقه انارستان، چون این مناطق تاریخی و مذهبی از اول جزو طرح نبودند در آینده نیز در هر صورت جزو کازرون باقی خواهند ماند.

پای جهانگیری هم به داستان باز شد

موید این صحبت‌های امام‌جمعه کازرون، اظهارنظر معاون‌اول رئیس‌جمهور بود که تاکید کرد دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است. اسحاق جهانگیری با اشاره به اعتراضات مردمی در کازرون، گفت: ما نباید اجازه بدهیم مشکلات به چالش‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شود. موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعارهای خود را سر دهند. ما در دولت هیچ تصمیمی درباره کازرون نگرفته‌ایم.

علاوه بر معاون‌اول رئیس‌جمهور، استاندار فارس هم برای محکم‌کاری بیشتر عازم کازرون شد و در جمع مردم این شهرستان گفت: امروز حاضر شدم تا از متانت و وقار شما مردم که در اعتراضات و اجتماعات مسالمت‌آمیز شما کمترین آزاری به کسی نرسید، تشکر کنم.

شهرستان جدید در فارس ایجاد نمی‌شود

وی با بیان اینکه از دور و نزدیک صدای شما را شنیده و مطالب را از طریق دولت، معاون‌اول رئیس جمهور و وزیر کشور دنبال کردم، گفت: موضوع تشکیل شهرستان جدید از دولت عودت داده شده تا این طرح با درخواست شما اصلاح و به عنوان یک موضوع مهم در مورد فرمانداری ویژه پیگیری لازم انجام شود.

با این اتفاقات و قول‌های شفاف مسئولان، مردم کازرون به اعتراضات خود خاتمه دادند و از همان روز 7 اردیبهشت که حجت‌الاسلام خرسند در خطبه‌های نمازجمعه خود از توقف طرح تشکیل شهرستان جدید در کازرون خبر داد و گفت دیگر تجمعی نباید شکل بگیرد، هیچ اعتراض و تجمع جدیدی گزارش نشد، تا اینکه ناگهان صبح روز گذشته در اتفاقی مشکوک، فراخوان تجمعی در برخی گروه‌های تلگرامی دست‌به‌دست شد. این درحالی بود که هیچ اتفاق جدیدی در طی این 20 روز رقم نخورده و مسئله کازرون خاتمه‌یافته تلقی می‌شد.

فرزندان غیور دیار سلمان فارسی را تنها نگذارید!

در پی این فراخوان که علت و منشاء آن هنوز مشخص نیست، عده‌ای اندک جمع شده و شعارهای تندی سر دادند. پلیس که همواره در مقابل تجمعات مردم کازرون با سعه‌صدر رفتار کرده و آنقدر برخورد مناسبی داشت که مردم در تمام اعتراضات قبلی با سر دادن شعارهایی از نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کردند، به ناچار تصمیم گرفت تعدادی از معترضان را در فضایی آرام بازداشت کرده تا بتواند سرنخ ماجرا را کشف کند. اما به محض دستگیری این افراد، پیام‌های تحریک‌آمیزی با ادبیاتی همچون «فرزندان غیور دیار سلمان فارسی را تنها نگذارید» و ... به‌صورت گسترده در میان مردم کازرون توزیع شد.

تجمع چندده نفری با آتش زدن ساختمان پلیس

جالب آنکه برخلاف تجمعات قبل که در میادین اصلی شهر برگزار می‌شد، در فراخوان این تجمع از مردم خواسته شد در مقابل مقرّ پلیس حضور یابند و باز هم برخلاف تمام تجمعاتِ قبل که علیرغم حضور چندین‌هزار نفری مردم، کوچکترین درگیری رخ نمی‌داد، این‌بار شعارهای رادیکالی سر داده شد که هیچ ربطی به موضوع انتزاع شهرستان نداشت و اعتراضات این تعداد اندک، به‌سرعت روی خشونت به خود گرفت؛ تا آنجا که با فاصله کوتاهی از آغاز تجمع، حتی ساختمان اطلاعات امنیت پلیس کازرون به آتش کشیده شد.

 

پلیس که همچون تمام نیروهای امنیتی جهان وظیفه برقراری نظم، تامین امنیت و برخورد با اغتشاش‌گران را برعهده دارد، ناچار به درگیری شد تا حداقل از مسلح شدن اغتشاش‌گران جلوگیری کند.

در این بین یک نفر کشته و 6 نفر هم زخمی شدند؛ اما فضای رسانه‌ای آن‌سوی آب‌ها با پروپاگاندای رسانه‌ای، هشتگ «کازرون در خون» را تِرَند کرده و به دروغ گفتند ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

ورود نیروهای امنیتی از طریق فرودگاه!

برخی افراد ضدانقلاب نیز که فضا را برای هر دروغی مهیا می‌دیدند، اقدام به انتشار اخباری سراسر کذب کردند تا فضای کازرون را بیش از پیش مشوّش و ناآرام جلوه دهند. تا آنجا که نوشتند نیروهای امنیتی که از طریق فرودگاه کازرون در حال ورود به شهرستان بودند، توسط مردم شناسایی و بازداشت شدند؛ این درحالی است که اساساً کازرون فرودگاهی ندارد!

رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع نیز نیمه‌شب گذشته در اقدامی فوری توئیت کرد و با هشتگ «#کازرون_در_خون» نوشت: «در این ثانیه‌ها و دقایق، قلب من برای شما هم‌میهنان دلاورم در کازرون می‌تپد. یقین دارم که ایستادگی‌ و دلیری‌تان به بار خواهد نشست و ایران‌مان به زودی، آزادی و دموکراسی را به آغوش خواهد کشید.»

 

ماجرا وقتی مشکوک‌تر می‌شود که سازمان منافقین هم که به‌قول مسعود رجوی سرکرده این سازمان تنها در فاصله یک سال بین ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱، ۱۲ هزار نفر از مردم و مسئولان ایران را ترور کرده است، به‌سرعت فراخوان داد و نوشت: از هموطنانمان در کازرون و شهرهای مجاور می‌خواهیم به کمک دستگیرشدگان بشتابند.

شهیدسازی به سبک سازمان منافقین

سازمان مجاهدین خلق ایران که علاوه بر بمب‌گذاری نقاط کلیدی کشور همچون دفتر ریاست‌جمهوری و ترور شهیدان رجایی و باهنر، بهشتی و...، حتی در بحبوبه جنگ ایران و عراق هم رسماً در کنار ارتش بعثی و صدام قرار گرفت و مسئولیت ریخته شدن خون هزاران نفر از مردم این مرزوبوم برعهده اوست، حالا ژست دلسوزی برای مردم کازرون گرفته و به دروغ از یک کشته حادثه دیشب، آمارسازی کرده و برای تحریک افکار عمومی آن‌ها را شهید لقب داد!

 

البته مردم کازرون که عملیات کور سازمان منافقین و ترور بزرگان استان فارس ازجمله شهید آیت‌الله دستغیب و شهید صیاد شیرازی را هرگز از یاد نمی‌بَرَند، به‌سرعت صف خود را از آشوبگران جدا کرده و براساس آنچه استاندار فارس ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفته است، هم‌اکنون اوضاع کازرون کاملاً تحت کنترل است و افرادی که بدنبال سوءاستفاده از احساسات پاک مردم هستند، راه بجایی نخواهند برد.

همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که مردم کازرون صف خود را از اغتشاش‌گران جدا کرده و خواستار برخورد قاطع پلیس با مخّلان نظم و امنیت هستند. با این حال باید منتظر گزارش‌های تکمیلی نهادهای امنیتی ماند تا پشت‌پرده حوادث دیشب و امروز مشخص شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
خدا دشمنان اسلام را نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
هرچه زودتر مسئولان باید راجب این موضوع چاره ای بیندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا تحریمهابرداشته نشد؟
چرا اجناس ارزان نشد؟
بیکاری چندسال دیگه حل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
توروخدا به مشکلات مردم هم برسید کمرم دیگه خم شده تا کی باید با مشکلات زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده باد ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۸:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر خاندان پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگر ما مرده باشیم که حکومت شاهنشاهی و این منافقین کوردل بتوانند بر ایران اسلامی حکومت کنند از خدا میخواهیم که بحق محمدو آل محمد و بحق این ماه عزیز جوانان و مردم مارا در معرض فریب این فریبکاران قرارندهد . الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا ریشه قتنه رو از بین ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو با اون بابای خاین وطن فروشت اگه مرد بودید از ایران فرار نمیکردید.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۰۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با شناسایی لیدرهای خود فرخته باید درسی به دیگر بیگانه پرستان متوهم که سعی در به آشوب کشیدن کشور عزیزمان را در سر خود می پرورانند داده شود و به سزای اعمالشان برسند...و بدانند فرزندان غیور ایران اسلامی همیشه هوشیار و در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبری فرزانه انقلاب تا آخر ایستاده اند.....
Iran (Islamic Republic of)
کوچ کرده از تلگرام
۱۳:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از اسناد و مطالب فوق به خوبی مشخص است که شما مدعیان کوچ از تلگرام، همه نوع ابزار و رسانه ای در اختیار دارید
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۳:۳۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم و نیروهای انتظامی هردو طرف گناه دارن.مردم جووناشونو ازدست دادن و خون جلوی چشاشون گرفته.ضدشورشیاهم ک نمیتونن نگاه کنن که مردم شهرو به هم بزنن.از مقامات بالا عاجزانه خواهشمندیم به دادکازرون برسن.امنیت رو برقرارکنن.مردن کازرون خواهان استعفای نمایندشون هستن.این همه آدم کشته و زخمی میشه ارزش نداره که ی نماینده رو برکنارکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اونقدر این رضا پهلوی با منافقین بدبختو بیچاره شدن که اگه مثلا پدری رودست بچه خودشم بزنه بلافاصله خودشونو میندازن وسطو فراخوان و چه وچه میدن که بیایید مردم بیرونو شلوغ کنید تا نظام ساقط بشه . زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Germany
ناشناس
۰۳:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت باید بگوید هیچ برنامه ای برای کل کشور ندارد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر اغتشاشگر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
Germany
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
ننگ بر خاندان پهلوی
Germany
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
انواع گرام اغتشاش افکن را به همراه فیلترشکن‌ها، مسدود کنید.
Germany
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید شر این ضدانقلابیون رو از سر کشور کم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
لعنت بر وطن فروشان و خائنین
آخرین اخبار