حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تضمین اروپایی‌ها در عمل ممکن نیست

کارشناس سیاست خارجی گفت: اروپا هیچگاه در عمل نمی‌تواند تضمین مستحکمی را به ما بدهند.

تضمین اروپایی ها در عمل ممکن نیستدیاکو حسینی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تضمین اروپایی ها نسبت به ادامه اجرای برجام و تامین منافع ایران اظهار کرد: لفظ برجام اروپایی چندان به واقعیت نزدیک نیست، ما یک برجام داریم که در مذاکره با 1+5 به آن دست پیدا کردیم، اما به واسطه خروج آمریکا در خطر قرار گرفته است.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: نه تنها اتحادیه اروپا بلکه چین، روسیه که از دیگر طرف های این توافق هسته ای هستند، نمی توانند تضمین های قابل توجهی را به ما بدهند.

وی ادامه داد: همه کشورهایی که در شبکه اقتصاد جهانی کار می کنند بر اساس برجام باید به تعهدات موجود در آن عمل کنند و در راستای عادی سازی روابط مالی و اقتصادی ایران قدم بردارند.

کارشناس سیاست خارجی درباره تضمین اروپایی ها در اجرای برجام، تاکید کرد: باید روی واژه "تضمین" تامل بیشتری داشته باشیم زیرا اروپا هیچگاه در عمل نمی تواند تضمین مستحکمی را به ما بدهند.

وی در ادامه افزود: علت این امر کاملا مشخص است، زیرا شرکت هایی که با ایران کار می کنند چه در اروپا و آسیا خارج از قلمرو دولت قرار دارند و آزادانه در مورد کار در ایران تصمیم می گیرند.

حسینی ادامه داد: دولتها فقط می توانند به شرکت های سرمایه گذار اطمینان بدهند که در برابر تحریم ها از آنها حمایت خواهند کرد با این وجود ارزیابی از اینکه واقعا چنین حمایت هایی در عمل خواهد توانست این شرکت ها را از زیان دهی مصون نگاه دارد یا خیر بر عهده تصمیم خود شرکت هاست.

وی تصریح کرد: حتی با وجود تضمین اروپایی ها و رفتار صادقانه و مصرانه مبتنی بر اطمینان بخشی، بازهم ممکن است که در عمل این موضع چندان کمکی به شرکت های اروپایی نکند.

حسینی اضافه کرد: مفهوم تضمین در اینجا پیچیده است و صرفا اطمینان بخشی اروپایی ها برای حضور شرکت ها در ایران نتیجه بخش نیست، لذا راه حل های دیگر نیز در گروه 1+5 محقق نمی شوند.

وی ادامه داد: ما باید نشان دهیم که بازار های ایران با ثبات هستند و تحت تاثیر بازی های امنیتی منطقه قرار نمی گیرند و اطمینان دهیم که تنها مشکل این شرکت ها فقط تحریم های آمریکا باشد.

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم فاکتور های مختلف را از ریسک شرکت های سرمایه گذار خارج کنیم و فارغ از اینکه چه نتیجه ای در دیپلماسی به دست خواهد آمد، منتظر تاثیر گذاری این تحریم در اقتصاد کشور در روزهای آینده باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقی
۲۲:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما باید قبل از امضا تضمین ها لازم رو ازشون میگرفتن
آخرین اخبار