فرصت طلبانی که این بار کازرون را طعمه کردند +عکس و فیلم

اهالی شهرستان کازرون امیدوار هستند فضای احساسی و مشکلات به وجود آمده در ۲ روز اخیر جای خود را به فضایی منطقی بدهد تا بتوانند مطالبات‌شان را در فضای توام با عقلانیت دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یادش بخیر، حتما همگی کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان را به یاد می‌آورید. شهرستان کازرون زادگاه آقای هاشمی، این شهرستان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز و جنوب غربی فارس قرار دارد، شهرستانی که آثار تاریخی – طبیعی اش زبانزد خاص و عام است، بیشاپور، تنگ چوگان، دریاچه پریشان، امامزاده سیدحسین (ع) و بزرگترین دشت بلوط ایران (دشت برم) را در خود جای داده است.

کازرون

این شهرستان دارای بخش مرکزی، چنارشاهیجان، خشت، کنارتخته و کمارج، کوهمره و جره و بالاده است. کازرون، خشت، قائمیه، کنارتخته، نودان و بالاده از شهر‌های این شهرستان است. شهرستان کازرون از شرق با شیراز، از شمال با ممسنی، از غرب و جنوب با بوشهر و از جنوب شرقی با فراشبند همسایه است و حالا چندی است که در شهرستان اعتراضاتی به وقوع پیوسته است.

اعتراضی که یکسال به طول انجامید

داستان از اوایل سال گذشته آغاز شد. زمانی که طرح پیشنهادی تفکیک شهرستان کازرون و ایجاد شهرستان جدید به نام کوه چنار با ۲ بخش کوهمره و چنارشاهیجان مطرح شد.آن زمان بازار کازرون به نشانه اعتراض تعطیل شد و تا حدودی از این کار (پیگیری تجزیه کازرون) جلوگیری به عمل آمد.بعد از آن در اسفند ماه پارسال دوباره موضوع مطرح و این بار نیز موجب اعتراضات مردمی شد.این بار دولت صدای مردم را شنید و اعلام کرد که طرح را دوباره کارشناسی می‌کند.

کازرون

دولت ۲۰ و ۲۱ فروردین به وعده خود عمل کرد و سید سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری و یک هیئت از کارشناسان تقسیمات کشوری به کازرون آمدند.این کارشناسان به روستا‌ها و شهر‌های مورد مناقشه رفته و از نزدیک با مردم، معتمدان و صاحب نظران گفتگو کردند.

وعده هایی که مسئولان و دولت برای دور نشدن لبخند کازرونی ها دادند

مدیرکل تقسیمات کشوری نیز در سفر به کازرون اظهار امیدواری کرد در تصمیمی که می‌گیریم لبخند به لب همه مردم شهرستان بیاید و رضایت نسبی بینشان به وجود آید.اما بار دیگر، روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه مردم کازرون در ادامه اعتراضات خود نسبت به تجزیه شهرستان در میدان شهدا تجمع کردند.این بار حوزه علمیه، بازاریان و کسبه، اصناف، دانش آموزان و فرهنگیان این شهر نیز در جمع مردم حضور داشتند و تجمع چند روز ادامه داشت.

حجت الاسلام خرسند امام‌جمعه کازرون نیز  در این رابطه به مردم وعده پیگیری موضوع را داد و با سفر به تهران گلایه‌های مردم و خواسته‌های آن‌ها را به گوش مسئولان مربوطه رساند.

وی نتیجه سفر را اینگونه تشریح می‌کند که «این طرح با توجه به اینکه کارشناسی دقیق نشده بود، از دستور کار دولت خارج و متوقف شده و مناطقی که مردم کازرون روی آن حساسیت دارند و به حق هم هست، مثل دهستان و منطقه دشت‌برم و دهستان و منطقه انارستان، چون این مناطق تاریخی و مذهبی از اول جزو طرح نبودند در آینده نیز در هر صورت جزو کازرون باقی خواهند ماند.»

همچنین استاندار فارس با سفر به شهرستان کازرون اظهار کرد: «امروز حاضر شدم تا از متانت و وقار شما مردم که در اعتراضات و اجتماعات مسالمت‌آمیز شما کمترین آزاری به کسی نرسید، تشکر کنم.»

کازرون

وی با بیان اینکه «از دور و نزدیک صدای شما را شنیده و مطالب را از طریق دولت، معاون‌اول رئیس جمهور و وزیر کشور دنبال کردم»، تصریح کرد: «موضوع تشکیل شهرستان جدید از دولت عودت داده شده تا این طرح با درخواست شما اصلاح و به عنوان یک موضوع مهم در مورد فرمانداری ویژه پیگیری لازم انجام شود.»

فراخوان های مشکوک فضای مجازی اتفاق های جدید کازرون را رقم زد

اگرچه تجمعات، در ۲ ماه اخیر به اوج خود رسید، اما با آرامش صورت گرفت و مردم و نیروی انتظامی و نهاد‌های امنیتی رفتار بسیار مناسبی داشته و کوچکترین درگیری و اتفاقی در این شهرستان رخ نداد، تا اینکه فراخوان تجمعی در برخی از گروه‌های تلگرامی دست به دست شد.با این فراخوان و تجمعی که چهارشنبه شب یعنی ۲۶ اردیبهشت در مقابل مقر پلیس صورت گرفت درگیری‌هایی رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان و افرادی از نیروی انتظامی شد.

کازرون

با اتفاقات رخ داده ، با وجود پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران هیچ یک از مسئولان حاضر به پاسخگویی در خصوص این موضوع نبودند و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها مشخص نبود و هر شخص یا خبرگزاری تعدادی را اعلام می‌کرد تا اینکه اسماعیل تبادار ظهر پنج شنبه در حاشیه کارگروه صادرات فارس در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت شهرستان کازرون از مردم خواست به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و تعداد کشته ها را اعلام کرد.

کازرون

استاندار فارس بالاخره سکوت را شکست

تبادار در ارائه توضیحاتی درباره تجمعات کازرون اعلام کرد: اینگونه تجمعات کاملا غیر قانونی است و شرکت کنندگان در این تجمع‌ها به دنبال پیشرفت شهرستان کازرون نیستند.

وی تصریح کرد: با وجود درگیری پراکنده در برخی مناطق، اما وضعیت تحت کنترل است.

هادی پژوهش معاون سیاسی امنیتی استان فارس هم، در خصوص وقایع رخ داده در کازرون گفت: به دنبال فراخوان شبکه‌های مجازی مبنی بر دعوت از مردم برای برپایی تجمع در کازرون، صبح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت حدود ۳۰۰ نفر در میدان شهدای این شهر تجمع و اقدام به سردادن شعار‌هایی کردند.

هادی پژوهش جهرمی اضافه کرد: در پی برپایی این تجمع، نیروی انتظامی همراه با خویشتن داری اقدام به پراکنده کردن جمعیت کرد و تعدادی از افرادی که نقش تحریک کننده داشتند توسط ضابطان قضایی دستگیر شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: در پی این دستگیری ها، عصر همان روز، تعدادی مقابل یکی از مقر‌های نیروی انتظامی تجمع کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان شدند.

وی تصریح کرد: آن‌ها به مقر پلیس حمله کردند و با سنگ شیشه‌های مقر پلیس را شکستند.

پژوهش جهرمی افزود: در این حادثه دو نفر از عوامل نیروی انتظامی و ۹ نفر از معترضان و حمله کنندگان به مقر پلیس زخمی شدند که یکی از زخمی‌های جمعیت معترضان، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

کازرون

اوضاع کازرون آرام شد 

همچنین سرهنگ محمدی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اظهار کرد: شب گذشته تعدادی از اراذل و اوباش و افراد فرصت طلب که قصد تحریک مجدد برای تجمع در کازرون را داشتند، دستگیر شدند.

وی افزود: نیرو‌های انتظامی و پلیس در محل تجمع مستقر بوده و در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است.

سرهنگ محمدی اضافه کرد: اوضاع آرام است و مشکلی پیش نیامده است.

محسن عباس پور کارشناس حوزه جامعه شناسی در کازرون نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اظهار کرد: مردم کازرون که طی ده ماه گذشته به صورت‌های کاملا مسالمت‌آمیز و از راه‌های قانونی پیگیر خواسته‌های خود بودند، از وضعیت پیش آمده طی ماجرا‌های دو روز گذشته کاملا ناراحت هستند و این ناراحتی را به وضوح می‌توان در سطح شهرستان مشاهده کرد.

مردم کازرون به دنبال فضای آرام برای اعلام مطالباتشان هستند/درگیری نمی خواهند

وی افزود: بر اساس گفتگو‌های میدانی که با مردم داشته‌ام، اهالی شهرستان امیدوار هستند فضای احساسی و مشکلات به وجود آمده در روز‌های گذشته جای خود را به فضایی منطقی بدهد که بتوانند مطالبات‌شان را در فضای توام با عقلانیت دنبال کنند.

محسن عباس پور ادامه داد: در حال حاضر بیشترین امید‌ها به دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است که همچون گذشته با مدیریت فضا، همانگونه که در ماه‌های اخیر حامی کنش‌های مطالبه‌گرانه‌ی قانونی مردم بودند، باز هم بتوانند فضا را برای طرح درخواست‌های منطقی و اصولی مردم باز کنند و فضا را به سمت بازگرداندن کامل آرامش به سطح جامعه و لایه‌های زیرین آن بازگردانند.

کارشناس حوزه جامعه شناسی در کازرون تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه از ابتدای مطرح شدن موضوع تجزیه کازرون، مردم این شهرستان نقد‌هایی به نماینده خود در مجلس و انتظار‌های زیادی از نهاد مجلس شورای اسلامی داشتند و حتی در جریان مطالبه‌گری خود، از علی لاریجانی خواستند که به صورت نیابتی نمایندگی آن‌ها را در مجلس بپذیرد، اکنون هم به نظر می‌رسد چنانچه مجلس هم در کنار دولت و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، وارد گفتگو و تعامل با مردم شود، بتوان روند بازگشت فضا به دایره‌ی منطق و آرامش را تسریع بیشتری بخشید.

کازرونی ها متاثر از حوادث پیش آمده/مردمی که تنها به دنبال تفکیک نشدن شهرشان بودند

محسن عباس پور اضافه کرد: اهالی شهرستان کازرون که خودشان از تاثیرگذارترین شهرستان‌ها در شکل‌گیری انقلاب ۵۷ بوده‌اند، طی تمام سال‌های گذشته در کنار انقلاب و رشد و توسعه‌ی آن بوده‌اند و مطالبه‌ی اخیرشان هم در همین راستا، یعنی حفظ روند مثبتِ توسعه مطرح شده، و همواره این خواسته را در دایره منطق مطرح کرده‌اند و پرواضح است که چنین مردمی از حوادث دو روز گذشته که خارج از مدار منطق و توسعه شکل گرفته است، بسیار متاثر و ناراحت هستند و خواستار و حامی بازگشت آرامش به فضای شهرستان، آن هم در تمامی لایحه‌های اجتماعی آن هستند.

مسائل اخیر شهرستان کازرون بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته به طوری که برخی از آن ها سعی بر دامن زدن بر مسائل را داشتند.

با کمی تامل به اتفاقات اخیر و نگاهی به مسائل گذشته و فراخوان های مشکوک و غیره درمی یابیم که نباید بهانه ای دست فرصت طلبان داد و زمینه را برای مانور رسانه های بیگانه فراهم کرد، رسانه هایی که گویا منتظر بودند تا طبل موضوعات پیش پا افتاده را این چنین به صدا درآورند و آبروی چندساله این شهر و دیار را  بازیچه دست خود کنند.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۷
متاسفم برای این افراد که امکان موج سواری دشمن رو فراهم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
F
۲۲:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه كازرون تلگرام قطع نيست؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید باهاشون برخورد جدی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت و وزارت اطلاعات باید خیلی هواسشان جمع تراز قبل کنن چون عده ای از همین مردم دنبال به اشوب کشیدن مملکت هستند. من به عنوان یک ایرانی و یک شهروند خیلی نگران ایند کشور و جامعه هستم و خدا نکند که بعضی سواستفاده گران از این اب گل الود به مقصد برسند
Germany
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
لعنت بر این فرصت طلبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
ممنون از رشادت های نیروی انتظامی
در اروپا هم به شدت با اختشاش گران بر خورد میشه و باعث اطمینان بیشتر مردم و ترس ارازل میشه ولی در ایران در این مدت و با توجه به این شکست ها هر ارازل تازه به دوران رسیده ای جرات اختشاش در این سطح رو می کنه
این درست نیست
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
امیدوارم دیگه شاهد این اتفاقات نباشیم
Netherlands
mohamad
۱۹:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باز پای تلگرام هم باز شد تو این تجمعات ..والا من که نفهميدم چرا تلگرام فیلتر کردن بعدش تلگرام طلایی بدون فیلتر باز میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟،؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم برای این افراد فرصت طلب سوجو
Germany
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پس مقصر اون مسئولی هست که طرح تقسیم را از پارسال مطرح کرد و علی رغم خواست مردم برای جدایی آنها را به جان هم انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسئولان نباید اجازه فعالیت اینها رو در دستگاه های دولتی بدهند
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۷:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیجا کردند وطن روش ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا شر وطن فروش و خائن و از کشور کم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جمعیت چند ده هزاری را میگویید 300نفر؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصرزاده
۱۷:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید باهاشون برخورد جدی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
شهری مثل هرسین با داشتن منابع اب کافی با بی توجهی و بی خیالی مسولان مدتهاست دچار قطعی مکرر اب و پمپاژ اب الوده به داخل منازل میباشد به داد ما برسید که در ماه مبارک رمضان باید به فکر ذخیره اب در ظروف خود باشیم که برای مصرف دچار مشکل نشویم قبل از اینکه فرصت طلبان از این مشکل سو استفاده کنند شما حرف ما را به گوش مسولان برسانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسببین باید اعدام شوند
Iran (Islamic Republic of)
شهاب الدین
۱۷:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک کشته ندادن و بالای ده کشته دادن
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۷:۱۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفاماجرابا تمام جزییات گفته بشه واقعا قضیه همینطوری بوده!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا فقط تو شهرستان های بزرگ پلیس ضد شورش هست؟! و در شهرستان های کوچک پلیس ضد شورش و آموزش دیده جهت کنترل این حوادث نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا فقط تو شهرستان های بزرگ پلیس ضد شورش هست؟! و در شهرستان های کوچک پلیس ضد شورش و آموزش دیده جهت کنترل این حوادث نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا حقیقت را برای همه روشن کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باتشکر از روشن سازی شما می خواستم بگم در این کانال های سلطنت طلب و آمد نیوز (طرفدار قاچاق چیان و ترور گران کوه نشین مرزبان شهید کن) شب حادثه چنان با آب و تاب گزارش میدادن من احساس میکردم که به خاطر اینها مردم کازرون ریختن خیابونها ؛ به خداوندی خدا یکبار هم ننوشتند که مردم چه خواسته ایی دارند و دردشون چیه و لحظه به لحظه مردم رو به شورش فرا می خواندن به خدا با خواندن مطالب شما همه چیز برام روشن شد و از همه کانال های سلطنت طلب و آمد نیوز متنفر شدم که طوری وانمود میکردن که انگار مردم به خاطر آنها بیرون هستند یک بار هم یه فیلمی گذاشته بود از قاچاقچیان که با تویوتا و در کوه کمر بز گونه قاچاق میکردن و حتی به سمت سرباز وطن شلیگ میکردن و آمد نیوز (طرفدار پ ک ک) با آب و تاب گزارش داده و قضیه رو وارونه جلوه میداد از این پس همه این کانال ها رو حذف خواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا شهری یا روستایی یا استانی ،دچار تجربه بشه در هر کجای ایران عزیز،چی میشه که عده ای ساز جدایی میزنند؟!


بنشینید در صلح و آرامش زندگیتان را بکنید.



به والله که ما در پایتخت کشور آرامش و سلامتی و آسایش شما شهرستانی ها. وروستا نشینان را نداریم وحسرتش را میخوریم وشبانه روز در دوندگی هستیم برای نان شب و اجازه بها وهزار درد دیگر.
قدر عافیت خود را بدانید در شهر و روستا های ایران بزرگ ،و ارامش خود را برهم نزنید .
در پناه حق باشید همه ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تجمعات غیر قانونی ؟ برای رضای خدا بک کم فکر کنید مطالبات یکساله در این یکسال کسی نبود که به فریاد اینها برسد مردم گناه کاره یا مسئولان ؟ فکر کنید یکسال !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ننگ بر فرصت طلبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بازهم محرک شبکه های اجتماعی بودندظاهرا دولت نمیخوادیه تصمیم جدی راجه به فضای مجازی بگیره وشبکه های ایرانی نتونستند دربین مردم جابازکنند ودولت هم به طورجدی شبکه های قبلی روفیلترنکرد وحتی دوباره بااسامی جدید وارد بازارشدند
آخرین اخبار