تنش‌های آبی در منطقه کشاورزی شهر گرگاب شدیدتر از مناطق دیگر است

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: تنش‌های آبی در منطقه کشاورزی شهر گرگاب که محصول خربزه‌های این شهر شهرت جهانی دارد، شدیدتر از مناطق دیگر است.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد: کشت محصولات کشاورزی به علت قطع جریان آب در کانال‌های کشاورزی از زاینده‌رود و کاهش سطح آب چاه‌ها و قنوات کشاورزی، امسال حدود 5 هزار هکتار کاهش می‌یابد.

وی سطح زیرکشت اراضی کشاورزی این شهرستان را حدود 16هزار هکتار در سال‌های پرآبی اعلام کرد و افزود: کاهش کشت محصولات بهاره و پاییزه امسال به علت نبود آب در مناطق کشاورزی گز، حاجی‌آباد و گرگاب شدیدتر از مناطق دیگر این شهرستان است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه خاطرنشان کرد: تنش‌های آبی در منطقه کشاورزی شهر گرگاب که محصول خربزه‌های این شهر شهرت جهانی دارد، شدیدتر از مناطق دیگر است، چون هم‌سطح آب سفره‌های زیرزمینی مزارع گرگاب کاهش بیشتری یافته و هم از آب کانال کشاورزی محروم است.

رستمی اظهار داشت که کشاورزان باراهنمایی‌های کارشناسان بخش کشاورزی، تغییر الگوی مصرف آب و تغییر الگوی کشت را اجرا کرده‌اند به‌طوری‌که کشت محصولات زعفران، پسته و گل محمدی جایگزین کشت‌های جالیزی، گندم و جوی آبی شده است.

 وی اضافه کرد: هنوز تعدادی از خرده مالکین شیوه آبیاری خود را از غرقابی به آبیاری‌های نوین تغییر نداده‌اند که ادامه این روش قدیمی و کم بازده، به کاهش بیشتر سطح آب چاه‌های کشاورزی اراضی آنان منجر خواهد شد.

مدیرجهادکشاورزی شاهین‌شهر و میمه تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به کشاورزان این شهرستان اعلام کرده‌اند که در سال زراعی 97، سهمیه آب آنان از مسیر کانال کشاورزی  حاجی‌آباد و بل، به مزارع کشاورزی بخش مرکزی منتقل نخواهد شد، آب این کانال در سال‌های گذشته در دو نوبت در تابستان، به سمت اراضی کشاورزی این بخش هدایت می‌شد.

گفتنی است جاری شدن آب کشاورزی  «حاجی آبادوبِل»، علاوه بر تأمین کسری آب اراضی کشاورزی و جلوگیری از کاهش کمی و کیفی محصولات باغی در فصل تابستان، از فرسایش خاک کشاورزی و افزایش گردوغبار و آلاینده‌ها جلوگیری می‌کرد.

 

انتهای پیام/م

 

کاهش 5 هزار هکتاری کشاورزی در شاهین‌شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار