پوتین و مرکل درباره خروج آمریکا از برجام گفتگو کردند

خروج آمریکا از برجام، انتقال گاز روسیه به آلمان و بازسازی ویرانه‌های جنگ سوریه از محورهای گفتگوی رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان طی دیدار در سوچی روسیه بود.

پوتین و مرکل درباره خروج آمریکا از برجام گفتگو کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گفتگو کرده است.

صدراعظم آلمان در این کنفرانس خبری به وجود تنش بین برلین و دولت آمریکا به خصوص بعد از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران اشاره و تاکید کرد مسکو و اتحادیه اروپا موضع مشترکی در این باره دارند.

آنگلا مرکل در این نشست خبری گفت: «با روسیه برای دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای بحران‌های منطقه تلاش می‌کنیم. روابط ما با آمریکا ادامه دارد و روابط راهبردی با روسیه را نیز حفظ می‌کنیم.»

او پس از مذاکره با پوتین گفت، اروپا می‌خواهد تا ایران اجرای برجام را ادامه دهد.

صدراعظم آلمان افزود: «ما از طرف اروپایی‌ها با ایران در تماس خواهیم بود و می‌گوییم که ایران به این توافقنامه وفادار باقی بماند، چون فکر می‌کنم که این توافقنامه تضمین بیشتری برای امنیت و کنترل ایجاد می‌کند.»

رئیس جمهور روسیه در بخشی از اظهاراتش گفت تلاش‌هایی از طرف آلمان برای مشارکت در بازسازی سوریه وجود دارد.

پوتین، خواستار بازسازی ویرانه‌های سوریه بدون پیش شرط سیاسی شد.

کشور‌های اروپایی کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه را پیش شرط مشارکتشان در بازسازی سوریه و اعطای کمک‌های مالی به این کشور کرده اند.

ولادیمیر پوتین که در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، سخن می‌گفت، در پیامی روشن و واضح خطاب به صدراعظم آلمان و اروپا افزود: «کشور‌های اروپایی بدون پیش شرط سیاسی نسبت به بازسازی ویرانه‌های سوریه که در مدت جنگ داخلی در این کشور به وجود آمده است اقدام نمایند تا پناهندگان سوری که به کشور‌های اروپایی آمده اند، بتوانند به خانه هایشان بازگردند.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در این نشست اعلام کرد کشورش به صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه خواهد داد.

روابط میان برلین و مسکو به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به تیرگی گرایید، ولی در حال حاضر به سرانجام رسیدن پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان، منافع طرفین را تضمین می‌کند.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل گفت: «دونالد ترامپ فقط رئیس جمهور آمریکا نیست بلکه یک تاجر خوب هم است. او از تجارت خود و از فروش گاز مایع در بازار اروپا دفاع می‌کند. من این را درک می‌کنم. او از منافع خود دفاع می‌کند. ولی بقیه امور به خود ما بستگی دارد، به شیوه پیوند ما با شرکای اروپایی خود. ما فکر می‌کنیم این خط لوله انتقال گاز برای ما خوب است. ما برای آینده مبارزه خواهیم کرد».

ملاقات پوتین و مرکل چند ساعت پس از دیدار و گفتگوی وی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سوچی روسیه برگزار شد.

موضوع اوکراین که در سنوات گذشته روابط روسیه با کشور‌های اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است، از دیگر موضوعات مورد گفتگو بین رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان بود.

انتهای پیام/

نشست خبری پوتین و مرکل

برچسب ها: آلمان ، روسیه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار