کمک‌های بلاعوض سازمان برنامه‎وبودجه چگونه محقق شد؟ +جدول

با توجه به جداول بودجه لازم است، سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان دستگاه اصلی تقسیم بودجه بین دستگاه ها، در شفاف سازی هزینه‌ها بین دستگاه‌های اجرایی پیش قدم شود.

کمک‌های بلاعوض سازمان برنامه‎وبودجه در فروردین چقدر و چگونه محقق شد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛سازمان برنامه و بودجه در واکنش به نحوه هزینه کرد بودجه در یافتی ۲۶ میلیارد تومانی در فروردین ماه سال جاری در یک گزارش کلی اعلام کرد سرانه دریافتی سازمان‌های برنامه و بودجه هر استان طی ماه گذشته ۸۳۰ میلیون تومان بوده است.

در این گزارش آمده است، به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام از افکار عمومی به اطلاع می‌رساند در فروردین‌ماه، سرانه پرداختی به هر استان از محل ۲۶ میلیارد تومان اعلام شده توسط خزانه، در حدود ۸۳۰ میلیون تومان بوده که برای پرداخت حقوق کارکنان و اجرای برنامه و فعالیت‌های مصوب قانون هزینه شده‌است.

نکته اول در خصوص گزارش سازمان برنامه و بودجه اینکه ابتدا لازم است یک استاندارد کلی برای ارائه هزینه کرد هر دستگاه ارائه شود تا در قالب جداول استاندارد، شفافیت درباره نحوه هزینه کرد بودجه دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود.


بیشتر بخوانید:سهم جداگانه اشتغال و تولید، مزیت بودجه ۹۷ نسبت به گذشته است 


به نظر میرسد جداول لایحه بودجه دولت مناسب‌ترین استاندارد در خصوص اعلام نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی طی هر ماه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌باشد. همانطور که جدول زیر، بودجه در نظر گرفته شده برای یک سال سازمان برنامه و بودجه را به تفکیک هزینه‌های حقوق و دستمزد، استفاده از کالا‌ها و خدمات، کمک‌های بلاعوض، رفاه اجتماعی و سایر هزینه‌ها مشخص کرده است، لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز به تفکیک مطرح شده جزییات پرداختی‌های ماهیانه خود را به اطلاع عموم مردم برسانند.

کمک‌های بلاعوض سازمان برنامه‎وبودجه چگونه محقق شد؟ +جدول

نکته دوم اینکه، بعد از انتشار جزییات دریافتی‌های نهاد ریاست جمهوری متاسفانه تا این لحظه این دستگاه هیچ گونه واکنشی در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی خود در فروردین ماه نداشت. به نظر میرسد این رویکردِ نهاد ریاست جمهوری با ذات فرمایشات رئیس جمهور در خصوص شفاف شدن هزینه‌ها مغایرت داشته باشد.

اما حالا که سازمان برنامه و بودجه برای شفاف سازی هزینه‌های ماهانه خود پیش قدم شده لازم است از ارائه توضیحات کلی مانند اینکه سرانه دریافتی هر استان ۸۳۰ میلیون تومان بوده اجتناب کند چراکه این نوع گزارش دهیکمکی به شفافیت در خصوص نحوه هزینه کرد بودجه نمی‌کند.

در واقع به نظر میرسد در گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه با تقسیم عدد ۲۶ میلیارد تومان دریافتی از سمت خزانه بر تعداد استان‌های کشور یعنی عدد ۳۱ مبلغ سرانه ۸۳۰ میلیون تومان بدست امده که مشخصا ارائه این عدد نمی‌تواند خیلی جنبه شفاف کنندگی داشته باشد.

عبارت سایر هزینه‌ها شفاف نیست

به عنوان مثال اگر قرار باشد از روش سرانه استفاده کنیم با تقسیم عدد ۱.۸ میلیارد تومان بر ۱۲ ماه نتیجه می‌گیرم که سازمان برنامه در فروردین ماه رقمی معادل ۱۵۰ میلیون تومان در ماه مورد اشاره در قالب "سایر هزینه " مصرف کرده است که اساسا این نوع ردیف‌ها جزو غیر شفاف‌ترین بخش‌های بودجه می‌باشد.

اما مشخص است که این روش با اشکال جدی همراه است چراکه ممکن است اساسا رقمی بابت هزینه کرد در بخش سایر هزینه‌ها در فروردین ماه به این سازمان تخصیص داده نشده باشد.

اشخاص حقیقی و حقوقی که کمک بلا عوض دریافت کردند را معرفی کنید

اما نکته سوم این است که با مراجعه دوباره به جداول بودجه، در قسمت کمک‌های بلاعوض که رقمی معادل ۷ میلیارد تومان برای کل سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، ابهامات جدید در خصوص هزینه‌های سازمان برنامه و بودجه ایجاد میشود. مثلا اینکه ایا رقمی برای مصرف در حوزه کمک‌های بلا عوض در فروردین ماه تخصیص داده شده است؟ اگر این اتفاق افتاده این رقم به چه کسانی پرداخت شده است. اشخاص حقیقی و حقوقی که در ردیف مذکور آمده است چه کسانی هستند و در سال ۹۶ مجموع رقمی که به اشخاص حقیقی و حقوقی از سمت سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده چه میزان بوده است؟

کمک‌های سازمان برنامه بودجه چگونه محقق می شود؟

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار