مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

گردوغبار مانع اصلی بارور شدن ابرها/ بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه اغراق است

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: گردوغبار و پدیده‌های هوازی جَو مانع بارور شدن ابرها در کشور می‌شوند.

احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با بارورسازی ابرها در سال‌های گذشته اظهار کرد: اینکه بارورسازی ابرها عامل بارش است یا نه، جای تردید دارد.

وی افزود: نمی‌توان گفت بارورسازی ابرها در یک منطقه به صورت جدی سبب افزایش بارش می‌شود و این کار در جغرافیای کشور ما جای تردید دارد.

وظیفه گفت: بنا بر گفته‌های برخی از مسئولان، بارورسازی ابرها در سال‌های گذشته قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: جامعه هواشناسی کشور در خصوص بارورسازی ابرها تحقیقاتی انجام داده‌اند، اما نتیجه بارورسازی در همه جای دنیا یکسان نیست و در برخی از کشورها بارورسازی نتیجه مثبت به همراه داشته و در برخی از نقاط دیگر نیز اثرگذار نبوده است.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: با توجه به مطالعات جهانی، بارورسازی ابرها در کشور ما تاثیر چندانی نخواهد داشت، چراکه به دلیل وجود گرد و غبار و پدیده‌های هوازی در جو، بارورسازی نتیجه‌ای در بر ندارد.

وظیفه با بیان اینکه هر ابری را نمی‌توان بارور کرد، گفت: برای بارور کردن باید ابرهای خاصی در جو وجود داشته باشد و اینکه در کشورهای اطراف ایران این کار صورت گرفته یک اغراق است، چراکه در آن کشورها ابری که بتوان آن را بارور کرد، وجود ندارد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: همواره در چند دهه گذشته بارش در ایران کمتر از میزان عادی بوده است. حال اگر گفته شده که در سال‌های گذشته بارورسازی ابرها در کشور صورت گرفته است، باید گفت که در همان سال‌ها کشور با مشکل خشکسالی مواجه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار