ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تضمین‌ اروپا بی‌فایده است/ آمریکا مجوز ندهد، شرکت‌های خارجی در تهران کار نمی‌کنند

کارشناس سیاست خارجی گفت: حتی اگر رهبران اروپایی به ما تضمین کتبی بدهند و امضاء کنند، بی‌فایده است.

محمد ساجدی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعیت شرکت‌هایی خارجی که بعد از برجام فعالیت خود را در ایران شروع کردند، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌هایی همانند توتال، ایرباس و آلیانس و برخی شرکت‌های دیگر اعلام کردند که از ایران خارج می‌شوند، لذا ما نباید به حرف‌های اروپاییان مبنی بر دادن تضمین دلمان را خوش کنیم.

وی تصریح کرد: حتی اگر رهبران اروپایی به ما تضمین کتبی بدهند و امضاء کنند که ما از شما دفاع می‌کنیم، این تضمین بی‌فایده است، چرا که شرکت‌های چندملیتی اصولا از دولت خودشان دستور نمی‌گیرند، به طور مثال شرکت ایرباس و توتال که هرکدام بخشی از آن متعلق به آمریکاست و کاخ سفید اجازه فعالیت به آنها را در تهران نمی‌دهد، لذا اگر دولت‌های آنها حتی تضمین هم به ما بدهند، تضمین آنها چندان به درد ما نمی‌خورد.

ساجدی افزود: شرکت‌های بزرگی همانند ایرباس 40 درصد و شرکت توتال 38 درصد از آن متعلق به ایالات متحده است، حتی شرکت آلیانس که  آلمانی‌ها در ایتالیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند بخشی از آن متعلق به آمریکاست، لذا تا کاخ سفید مجوز ندهند، هیچ کدام از این شرکت‌ها در کشور ما فعالیتی نمی‌کنند.

کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: در کنار شرکت‌های بزرگ چند ملیتی برخی شرکت‌های  کوچک هم در کشورمان فعالیت دارند که احتمالا اروپاییان می‌خواهند روی آنها مانور بدهند و تمرکزشان روی همین شرکت‌های دسته دومی است، لذا ممکن احتمالا این شرکت‌ها به فعالیت‌ خود در ایران ادامه دهند.

وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم که اروپاییان ما را به آمریکا ترجیح می‌دهند، افزود: کل معادلات آمریکا با جهان خارج 2 تریلیون دلار و حجم مبادلات اتحادیه اروپا با آمریکا 700 میلیارد دلار است، در حالی که کل مبادلات اقتصادی ایران با اروپا 20 میلیارد دلار یعنی حدود 6.6 درصد می‌باشد، لذا غیرمنطقی است که اروپاییان ما را به آمریکا ترجیح دهند.

ساجدی با اشاره به اینکه طبق پیمان ماستریخت و اتحادیه اروپا، امنیت اروپا به عهده ایالات متحده است ادامه داد:  در حال حاضر پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان مستقر هستند و بیش از 200 هزار سرباز از آمریکا در کشورهای اروپایی حضور دارند و این موضوع هم می‌تواند دلیل دیگری باشد که اروپاییان ما را به کاخ سفید ترجیح ندهند.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه اروپاییان درصدد گرفتن امتیازات بیشتری از ایران هستند، اظهار کرد: ما باید در شرایط فعلی خیلی محتاطانه عمل کنیم به خصوص اینکه اگر بخواهیم سریعا از میدان خارج شویم و بگوییم که از پیمان اتمی خارج می‌شویم، درست نیست و دقیقا همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند.

وی با بیان اینکه پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده ما بزودی طرحی می‌دهیم که حتی کشورهای عربی با ایران وارد مذاکره نشوند، بیان داشت: این موضوع نشان می دهد که کاخ سفید از هر ابزاری برای افزایش فشار بر ایران استفاده می‌کند.

ساجدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال مذاکره با اروپاییان هستیم و باید منتظر روزهای آینده باشیم، اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد آینده اقتصادی چندان مناسبی نسبت به شرکت‌های اروپایی دیده نمی‌شود، مگر اینکه امیدوار باشیم اتفاقات جدیدی رخ بدهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: برجام ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
اروپا قابل اعتماد نیست ونخواهد بود
آخرین اخبار