نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

نقشه زمین نداریم؛ راه برای زمین‌خواران باز است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه نقشه زمین در کشور برای برخورد با زمین‌خواران تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

نقشه زمین نداریم؛ راه برای زمین‌خواران باز استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود پزشکیان نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز جهانی تنوع زیستی که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: تمام مدیریت‌ها و بحث‌های مربوط به آن در چند حرف خلاصه می‌شود و باید بدانیم که کیستیم‌، از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم که همه این‌ها‌ در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف باید در نظر گرفته شود، اما مشکل کشور ما این است که با همه این موارد، نه می‌دانیم و نه می‌خواهیم بدانیم و اولین قدم برای دانستن‌ هر تصمیمی وجود داده‌ است.

وی افزود: اگر داده‌های لازم را جمع‌آوری کردیم باید همه مبنای علمی درستی داشته باشند تا بتوانیم تصمیم درست در خصوص آن موضوع بگیریم‌، در غیر این صورت نسخه‌ تصمیم‌گیری ما جواب نخواهد داد.

پزشکیان‌ گفت: چندین سال است که در خصوص ارائه نقشه زمین در کشور حرف می‌زنیم‌، اما تاکنون هیچ نرم‌افزاری را نتوانسته‌ایم در خصوص ارائه نقشه زمین کشوری جمع‌آوری کنیم. اگر ما این کار را انجام دهیم، می‌توانیم به سادگی با تخلفات زمین‌خواری، قاچاق و پولشویی‌ برخورد کنیم و تا زمانی که داده‌ها درست ارائه نشوند، به هیچ جایی نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: امروزه ما امکاناتی از جمله فناوری‌ و اینترنت‌ را باید در اختیار مدیریت فردی و ملی قرار دهیم. ما اگر باور داشته باشیم که می‌توانیم از علم خود به خوبی استفاده کنیم، غیرممکن‌ است که از وضعیت خاک، آب، تنوع زیستی و هر چیزی که از زمین می‌خواهیم خارج شویم و هر زمانی که از این مسئله خارج شدیم، مقصر اصلی خودمان هستیم‌.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در استان‌های کشور به راحتی از زمین برداشت می‌کنند، شخم می‌زنند و زمین خواری‌ می‌کنند، اما مسئول و مدیر آن بخش در اتاق خود نشسته‌ و بیرون نمی‌آید. زمانی که ما نتوانیم از ابزار نفوذی خود در این خصوص استفاده کنیم، زمین‌، آب و خاک خود را به صورت تدریجی از دست‌ خواهیم داد و  با شوخی با طبیعت به نابودی آن منجر نشویم‌.

پزشکیان‌ در پایان گفت: زندگی بدون آب و خاک بی معنی خواهد بود، مگر می‌توان توسعه‌ای داشته‌ باشیم که بدون خاک و آب باشد‌. این به معنای آن است که همه چیز را بدون این دو به خطر می‌اندازیم‌، برای همین‌ باید‌ در مجلس‌ و در همه ساختارهای‌ کشور برای مدیریت‌ درست‌ خوب بیاندیشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار