همکاری‌های اقتصادی فرانسه و روسیه علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو

علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین سرمایه‌گذاری را در اقتصاد روسیه دارد.

همکاری‌های اقتصادی فرانسه و روسیه علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در شرایطی روز پنجشنبه به مسکو سفر خواهد کرد که به رغم تحریم‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با مناقشه اوکراین و مسئله شبه جزیره کریمه بر ضد روسیه وضع کرده اند، این کشور همچنان از شرکای اقتصادی اصلی فرانسه است.

روابط روسیه با اتحادیه اروپا و به ویژه آمریکا از آوریل سال 2014 در پی متشنج شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد و با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به اندازه ای تشدید شد که از پایان جنگ سرد به این طرف بی سابقه بود. با آغاز بحران اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در اعتراض به سیاستهای روسیه در قبال اوکراین، تحریم هایی بر ضد مسئولان سیاسی و اقتصادی روسیه و شرکت های این کشور اعمال کردند و دولت روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه واردات محصولات غذایی و کشاورزی را از این کشورها ممنوع کرد. آمریکا در این اواخر تحریم‌های خود بر ضد روسیه را تشدید کرده است.

پس از وضع تحریم‌هایی که در سال 2014 اتحادیه اروپا به اتفاق آمریکا در اعتراض به دخالت‌های روسیه در مناقشه اوکراین بر ضد مسکو به اجرا گذاشتند، تبادلات تجاری فرانسه و روسیه به شدت کاهش یافت اما پس از چندی تبادلات دوجانبه فرانسه و روسیه بار دیگر از سر گرفته شد و در سال 2016 به سیزده میلیارد و سیصد میلیون دلار و سال بعد به رقم قابل توجه پانزده میلیارد و پانصد میلیون دلار رسید.

طبق اعلام "بیزنس فرانس" (آژانس ارتقای اقتصادی فرانسه در خارج)، فرانسه اولین مقاطعه کار خارجی در اقتصاد روسیه محسوب می شود چرا که بیش از پانصد شرکت فرانسوی در بخشهای مختلف اقتصاد روسیه فعال هستند و نزدیک به یکصد و شصت هزار نفر را در این کشور به خدمت گرفته اند.

در میان کشورهای اروپایی فرانسه و آلمان بیشترین سرمایه گذاری را در اقتصاد روسیه دارند. فرانسه خصوصا در بخش انرژی روسیه فعال است. شرکت توتال فرانسه به تازگی با شرکت روسی نوواتک در میدان گازی بزرگ یامال در مناطق قطبی شمال روسیه وارد مشارکت شده است. همچنین شرکت آنژی فرانسه نیز که یکی از پنج شرکت بزرگ اروپایی است که در اجرای طرح بحث برانگیز نورد استریم 2 با شرکت گازپروم روسیه همکاری می کند.

چندین شرکت فرانسوی بزرگ فعال در بخش توزیع کالا نیز در روسیه حضور دارند که از آن جمله می توان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوشان، گروه دکاتلون یا لروی مرلن اشاره کرد. در عرصه بانکی نیز شرکت فرانسوی سوسیته ژنرال بخشی از سهام شرکت بزرگ رزبانک روسیه را در اختیار دارد.

انتهای پیام/

فرانسه و روسیه علی‌رغم تحریم‌های اتحایه اروپا، همکاری اقتصادی دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار