باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حمایت از تولید داخل در سایه تفکرات غرب‌زده/ چرخ‌هاى لنگان شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد کشور را تیمار می‌کنند؟

شرکت‌های دانش بنیان فرصتی برای تحرک بیشتر اقتصاد کشور محسوب می‌شوند اما تفکر غرب زده، آن‌ها را از هدف اصلی‌شان دور کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پز‌شكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  وقتی دانش بومی در کشور سرخورده می‌شود و اقتصاد در سراشیبی قرار می‌گیرد برای رونق تنها به یک محرک احتیاج دارد؛ محرکی که بتواند اقتصاد بیمار کشور را تیمار کند و شرایط موجود را بهبود ببخشد.

مقام معظم رهبری بارها در فرمایشاتشان به موضوع حمایت از تولید داخلی تأکید کرده‌اند و حمایت از کالای داخلی را محرک اصلی اقتصاد دانسته‌اند ؛ با نامگذاری سال جدید از سوی ایشان  به نام«حمایت از کالای ایرانی» صنایع داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

جوانان ما توان ساخت و طراحی تمام محصولات وارداتی را دارند و حتی در برخی  مواقع این جوانان می‌توانند محصولاتی بسیار با کیفیت تر از نمونه خارجی را در کشور تولید کنند و ایران را بی‌نیاز کنند.

بسیاری از متخصصان اقتصادی متفق‌القول بر این نکته تأکید دارند که اگر به دنبال رونق اقتصادی کشور و حمایت از تولیدات داخلی هستیم باید از واردات کالاهای خارجی که نمونه ایرانی آنها در داخل تولید می‌شود، جلوگیری کنیم زیرا تنها در این صورت است که مردم به سوی تولیدکنندگان داخلی سوق داده می‌شوند .   

اجازه نمی‌دهم کرکره شرکت‌های دانش‌بنیان پایین کشیده شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بارها در صحبت‌های خود تأکید داشته است که اجازه نمی‌دهم کرکره‌ شرکت‌های دانش‌بنیان  پایین کشیده شود و جلوی فعالیت آنها گرفته شود زیرا این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند  که اقتصاد کشور را پویا می‌کنند.

جوانان نخبه ایرانی قابلیت ساخت و طراحی همه محصولات و صنایع دانش‌بنیان را دارند اما نبود اعتماد عمومی و حمایت‌های دولتی سبب می‌شود که آنها به فراموشی سپرده شوند.

جعفری /

دولت از حمایت‌های متنوعی که در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است صحبت می‌کند اما هنگامی که  پای درد و دل تولیدکنندگان می‌نشینیم هیچ نشانه‌ای از این حمایت‌ها را نمی‌بینیم؛ در گذشته هنگامی که صحبت از واردات می‌کردیم با این توجیه مواجه می‌شدیم که به دلیل آنکه نمونه داخلی محصول وجود ندارد مجبور به واردات هستیم اما امروز که جوانان ایرانی موفق به ساخت و طراحی محصولات شده‌اند چرا جلوی واردات گرفته نمی‌شود؟.

 مدیر  یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پز‌شكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حمایت‌های دولتی از محصولات دانش‌بنیان گفت: شرکت ما موفق به تولید کیت‌های تشخیص برای اولین بار در کشور شده است ؛ این محصول برای سلامت همه افراد جامعه مفید و مهم است اما در حالی که خودمان توان ساخت داریم این محصول از کشورهای خارجی وارد می‌شود .

نادیده گرفتن کالاهای ایرانی در مقابل  واردات

یکی از مهمترین کارهای دولت  در نظر گرفتن شرایط سخت برای واردات کالاهای خارجی مشابه داخلی است، اما متأسفانه دولت نه تنها این کار را نکرده بلکه در مقابل برای واردات کالا‌ها یارانه‌ای هم در نظر گرفته است.

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پز‌شكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حمایت‌های دولت برای جلوگیری از واردات کالا بیان کرد: تولیدکننده داخلی برای تولید یک محصول باید از دلار  بازار سیاه به قیمت 7 هزار تومان استفاده کند اما واردکننده همان محصول را با قیمت دلار 4 هزار تومان به کشور وارد می‌کند؛  تولید محصولات دانش بنیان به هزینه بسیاری احتیاج دارد و در این شرایط  واردات کالا بسیار به صرفه‌تر است، همین موضوع سبب می‌شود تا تولیدکننده داخلی سرخورده شود و به سمت واردات کالا برود، زیرا  زیان کمتری برای آنان دارد.

فرهنگ مناسب اقتصادی در کشور وجود ندارد

اینکه دولت فقط صحبت از حمایت می‌کند و طرحی برای اجرایی شدن حمایت‌ها نداشته باشد، هیچ سودی برای تولیدکنندگان ندارد؛ یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشور ما امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود فرهنگ مناسب اقتصادی است؛ بسیاری از مردم کشور ما فکر می‌کنند که تنها محصولات خارجی می‌توانند با کیفیت باشند و همین فرهنگ نامناسب و اطمینان نداشتن به تولید کننده داخلی است که سبب اختلال در اقتصاد کشور می‌شود.

با یک جستجو کوچک در میان شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی متوجه می‌شویم که محصولات  تولیدکنندگان داخلی بسیار بهتر از نمونه خارجی هستند و نه تنها هیچ چیزی کمتر از آنها ندارند بلکه حتی در بسیاری از موارد محصولات ایرانی بسیار با کیفیت‌تر از محصولات خارجی بوده اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از تولیدات داخلی و تشویق جوانان نخبه جشنواره‌ای را تحت عنوان «ایران ساخت» برگزار می‌کند و در این جشنواره از جوانان مستعد دعوت می‌کند تا طرح‌ها و ایده‌های خود را برای تجاری سازی و تولید انبوه ارائه کنند اما بسیاری از جوانانی که در این جشنواره شرکت‌ و طرح‌های فناورانه خود را ارائه کردند امروز به جایی نرسیده‌اند و در مقابل کالاهای خارجی قرار گرفتند.

جعفری /

برای حمایت از جوانان نخبه چه می‌کنید؟

شرکتهای دانش‌بنیان در هر زمینه‌ای، محصولات جدیدی را روانه بازار کردند، محصولاتی که دردی از مردم را دوا می‌کند اما متأسفانه محصولی که باید به داد مردم برسد در برخی مواقع خود دردمند می‌شود و به دلیل نبود هیچ حمایتی در میانه راه از میدان خارج می‌شود.

جوانان پر از ایده امروز تنها به اندک توجه احتیاج دارند تا بتوانند آینده کشور را روشن و پویا کنند اما باید دید که دولت به معنای عام و تمام دست‌اندرکارانی که وظیفه حمایت از جوانان را دارند برای حل مشکل تولیدکنندگان داخلی و ایجاد بسترهای مناسب برای آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چه زمانی به فکر پیاده سازی ایده جوانان، اعتماد به آنان و قطع واردات می‌افتند؟ 

انتهای پیام /

مهشید جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۰۷:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خرید کالای های ایرانی
منطقه ای فکر کنیم جهانی عمل کنم به جان می رسیم
جهانی فکر کنیم منطقه ای عمل کنیم از جهان عقب می مانیم
اقتصاد مقاومتی
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۰۷:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خرید کالای های ایرانی
منطقه ای فکر کنیم جهانی عمل کنم به جان می رسیم
جهانی فکر کنیم منطقه ای عمل کنیم از جهان عقب می مانیم
اقتصاد مقاومتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
اروپایی ها دآرند به طرف دین اسلام می آیند، ملت خاورمیانه به طرف اروپایی ها میروند
آخرین اخبار