رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده:

سیاست‌های فرهنگی حمایت از کالای ایرانی تصویب شد

آیت اللهی با اشاره به نام گذاری روز ۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت از تصویب سیاست‌های فرهنگی حمایت از کالای ایرانی خبر داد.

سیاست‌های فرهنگی حمایت از کالای ایرانی تصویب شدبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای جلسه 819 شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده زهرا آیت اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از تصویب سیاست‌های فرهنگی حمایت از کالای ایرانی خبر داد.
 
وی در ادامه با اشاره به نام گذاری روز ۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت از فعالیت‌های شورای فرهنگی اجتماعی زنان و فعالیت سایر دستگاه‌ها در زمینه نهادینه سازی مطالبات مربوط به موضوع جمعیت بیان کرد: مسئله جمعیت کماکان موضوعی است که باید بدان توجه شود.
 
در ادامه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در زمینه مسئله جمعیت تبیین شد.
 
در این گزارش تأکید شد اغلب گزارش‌های راهبردی و کار‌های کارشناسی صورت گرفته ذیل راهبرد کلان چهار نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است و دراین رابطه مباحثی چون سالمندی، تک فرزندی، سقط درمانی، شباهت‌های برنامه ملی کنترل ایدز با برنامه تنظیم خانواده، رصد موضوع جمعیت در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
 
در ادامه اشاره شد که ۱۷ پروپوزال دانشگاهی و ۱۵ طرح نامه علمی در موضوع جمعیت توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده مورد بررسی و حمایت قرار گرفته است.
 
انتشار مقالات پژوهشی با موضوع جمعیت در فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، تشکیل ۱۲ کارگاه آموزشی برای اساتید دانشگاه‌­ها، تفاهم نامه با نهاد مقام معظم رهبری و مشارکت در حلقه‌های صالحان بسیج از دیگر مواردی بود که در رابطه با موضوع جمعیت توسط این شورا مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش نرخ باروری در سطح بین المللی

در ادامه گزارشی از تاریخچه کاهش فرزندآوری در سطح بین الملل و وضعیت فعلی جمعیت در ایران بیان شد و بند‌های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظه العالی) درباره  مسئله جمعیت و وضعیت اجرایی سازی آن مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این جلسه  محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ضمن اشاره به «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» و سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اجرایی سازی قوانین موجود تأکید کرد.
 
وی اظهار کرد: برخی از کارشناسان در داخل کشور به دنبال عادی نشان دادن شرایط بحرانی جمعیت در کشور هستند و به این منظور شیطنت‌هایی در آمار می­‌کنند.
 
 محمودی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ نرخ باروری کل کشور توسط سازمان ملل ۱.۷۷ برآورد شده بود که این رقم در سال ۲۰۱۲ به ناگاه ۱.۸۹ اعلام شد که بر اساس این تفاوت آمار، سناریوی حد متوسط جمعیت ایران حدود ۳۲ میلیون نفر و در سناریوی حد بالا تفاوت به حدود ۴۲ میلیون نفر رسید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار