باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای کیفیت داروی داخلى/ ايرانيان دارو‌های بومى را مرهم درد خود می‌دانند؟

دارو یکی از کالا‌های اساسی محسوب می‌شود که علاوه بر سلامت در اقتصاد هم تاثیر دارد، به همین دلیل موضوع کیفیت دارو‌های ایرانی همیشه مورد بحث است.
 
اما و اگرهای کیفیت داروی داخلى/ ايرانيان دارو‌های بومى را مرهم درد خود می‌دانند؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مرغ همسایه غاز است» ضرب المثلی که در بسیاری از باورهای ما ایرانی ها ریشه دوانده است و این باور در مورد مصرف کالای خارجی به وضوح دیده می شود، تا جایی که برای برخی افراد مصرف محصول خارجی یا برند از پوشاک گرفته تا موادغذایی و دارو افتخار محسوب می شود.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تهیه یک دارو به داروخانه مراجعه کرده باشید و در بین تبلیغات رنگ و وارنگ داروها و گفته های داروساز سردرگم شوید که داروی ایرانی ارزان قیمت را تهیه کنید یا داروی خارجی؟، از طرفی برخی داروسازان و پزشکان در این موارد به شما می گویند که داروی خارجی اثربیشتری دارد، البته ناگفته نماند پزشکانی هستند که داروی ایرانی را توصیه می کنند و با بیان ویژگى های آن انتخاب را به عهده خودتان می گذارند.

دست آخر در اغلب این قبیل موارد مردم تسلیم تبلیغات فریبنده و شکل جذاب و زیبای داروی خارجی می شوند و داروی مورد نیاز خود را به چند برابر قیمت خریداری می کنند، تصمیمی که در نهایت به صنعت داروسازی و اقتصاد کشور ضربه می زند.

بی اعتمادی به محصول ایرانی از فرهنگ مردم آب می خورد

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برخی علل بی‌اعتمادی مردم به داروهای ایرانی گفت: بخشی از این موضوع به فرهنگ ایرانی‌ها برمی‌گردد و بخشی از این آن نیز حاصل برندینگ و تبلیغات شرکت‌های داروسازی خارجی است.

منوچهر جمالی سوسفی عضو فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مورد کیفیت داروهای ایرانی، گفت: باید رسانه‌ها، صدا و سیما، مجلس و وزارت بهداشت به موضوع مصرف داروی ایرانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه توجه کنند و تلاش کنند داروی باکیفیت ایرانی بیشتر تبلیغ شود.

محمدرضا شانه‌ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی‌اعتمادی مردم به مصرف کالاهای ایرانی را یک معضل فرهنگی دانست و گفت: به طور کلی این معضل فرهنگی در کشور وجود دارد که اگر محصولی ایرانی مشابه خارجی داشته باشد، مردم ترجیح می‌دهند که نمونه خارجی به خصوص نوع اروپایی آن را استفاده کنند.

تبلیغات داروی خارجی مردم را گول می زند

سخنگوی سازمان غذا عنوان کرد: از طرفی پزشکان و داروسازان که مرجع معرفی و تجویز دارو هستند، مردم را به سمت مصرف داروهای خارجی ترغیب می‌کنند و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا مردم به داروی ایرانی اعتماد لازم را نداشته باشند.

عضو فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های وارد کننده دارو تبلیغات گسترده‌ای در داخل کشور دارند، گفت: بسیاری از داروهای خارجی تبلیغات عجیب و غریبی به طرق مختلف دارند تا بتوانند محصول خود را بیشتر به فروش برسانند اما ما در تولید داخل به اندازه کافی تبلیغات نداریم، به خصوص در مواردی که کیفیت داروی ایرانی قابل رقابت با نمونه خارجی است.

جهان‌پور در ادامه به بحث کیفیت داروهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در برخی برهه‌ها تولید‌کنندگان داخلی به مقوله کیفیت آنطور که باید توجه نکرده‌اند و این سوابق در اذهان عمومی ثبت شده است که به دنبال آن مردم نسبت به استفاده از داروی ایرانی کم‌اعتماد شده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: با سیاست‌های حمایتی و تشویقی از تولید‌کنندگان داخلی به خصوص آن‌هایی که کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند می‌توان کیفیت داروی ایرانی را ارتقاء داد؛ همچنین باید تسهیلات ترجیحی و تشویقی به تولید‌کنندگان داخلی که رتبه بالا در کیفیت دارو را اخذ می‌کنند، داده شود.

 جهانپور ادامه داد: افزون بر این باید از تولید‌کنندگان داخلی که محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنند حمایت ویژه‌ای شود تا با ارتقاء کیفیت بتوان اعتماد مردم را به داروهای ایرانی افزایش داد.

عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی افزایش کیفیت داروهای ایرانی را برای جلب اعتماد مردم ضروری دانست‌ و گفت: باید توجه داشت که تولید‌کنندگان کیفیت داروهای خود را ارتقاء دهند البته پزشکان نیز در اعتمادسازی و باور مردم به استفاده و کیفیت داروی ایرانی نقش مهمی دارند.

داروی ایرانی عمر ایرانیان را 20 سال زیاد کرده است

شانه‌ساز در خصوص برخی مسائل در مورد کیفیت پایین داروهای ایرانی، گفت: باید توجه داشت که دارو استانداردهای بین‌المللی دارد و استاندارد ایران در مورد دارو اظهار نظر نمی‌کند؛ در ایران نیز شرکت‌ها و کارخانه‌های داروسازی عمدتا استانداردهای فارماکوپه‌های اروپایی را استفاده می‌کنند و بر اساس این استانداردها دارو ساخته و اثربخشی و کیفیت آن بررسی می‌شود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه از نظر عددی، 97 درصد داروی مصرفی مردم در بازار، ایرانی است، ‌گفت: با مصرف همین داروهای ایرانی متوسط عمر ایرانیان یا امید به زندگی پس از انقلاب و رشد صنعت داروسازی 20 سال افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر داروهای ایرانی کیفیت لازم را نداشت بسیاری از بیماری‌ها درمان نمی‌شد یا متوسط عمر ایرانیان افزایش پیدا نمی‌کرد.

سایه تبلیغات داروی خارجی بر سر  محصول ایرانی

سخنگوی سازمان غذا و دارو کاهش مارجین یا سود دارو و تجهیزات پزشکی را یکی دیگر از موضوعات تأثیرگذار بر کیفیت دارو دانست و گفت: داروهای خارجی بسیار گران‌تر از نمونه ایرانی هستند و حاشیه سود آنها بالاتر است و این انگیزه اقتصادی زیادی را برای فروشنده یا شرکت‌های پخش ایجاد می‌کند، تا داروی های خارجی را تبلیغ کنند .

جهانپور عنوان کرد: باید سود داروهای داخلی افزایش پیدا کند تا انگیزه تولید‌کنندگان ایرانی برای افزایش کیفیت بیشتر شود.

فاصله آسمان تا زمین قیمت داروی ایرانی و خارجی

شانه‌ساز با بیان اینکه یک قلم داروی ایرانی به طور متوسط یک شانزدهم مشابه خارجی قیمت دارد، گفت: پایین بودن قیمت داروی ایرانی منجر می‌شود که صنعت داروسازی نتواند در زمینه  بازاریابی، تبلیغات، بسته بندی خوب، معرفی دارو به پزشکان و خرید ماده اولیه با کیفیت هزینه کند ؛ این در حالی است که شرکت‌های وارداتی به دلیل سود بالای فروش به تمام این موضوعات توجه دارند. 

رئیس انجمن علمی داروسازان تاکید کرد ما اکنون 3 هزار و 400 قلم دارو در کشور تولید می‌کنیم و این موضوع که بین این داروها تفاوت کیفیتی وجود دارد یک امر واقعی است و این موضوع در همه جهان صدق می کند.

 هیچ کشوری نمی تواند ادعای کیفیت همه داروها را داشته باشد

وی ادامه داد: از طرفی باید توجه داشت نه تنها ایران بلکه هیچ کشور اروپایی یا آمریکایی نمی‌تواند ادعا کند که همه محصولات تولیدی آن کشور بهترین در دنیا هستند، تفاوت کیفیت، بخش واقعی موضوع است و در همه دنیا این بحث وجود دارد.

 شانه‌ساز عنوان کرد: اگر داروهای ایرانی افزایش قیمت منطقی داشته باشند به طور قطع بسته‌بندی، کیفیت و مواد اولیه بهتری برای تولید داروی بومى تأمین خواهد شد و در این صورت است که رقابت عادلانه‌تری بین داروهای ایرانی با نمونه‌های خارجی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
من قرص مصرف میکنم خودشم ایرانی هس چون نتونستم خارجیشو پیداکنم ایرانی میخرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
درود بر ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
من یک مریض سرطانی هستم که تاکنون سه عمل جراحی داشتم که منجر به قطع سه عضو از بدنم شده مدتها شیمی درمانی و مدتها پرتودرمانی وچند سال است که از قرصهای تولید ایران طبق دستور پژشگ استفاده میکنم که نتیجه مطلوبی نداشته واز یک ما قبل پژشگم قرصهای آفنیتور خارجی ویزیت کرد که قیمت هرده عدد از این قرص 2000000 تومان است که با مشگلات فراوان بیست عدد تهیه ومصرف کردم که رضایت بخش بوده ودر آزمایشات خون کاملا اثر زیادی در بهبودیم داشته بعد شما میفرماید مرغ همسایه غاز است ؟ قرص های ایرانی برای سرطان بی اثر ویا کم اثر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
برخی داروهای ایرانی قادر به درمان نیستند و اثر بخشی کمتری دارند و برخی دیگر نه خوب هستند .
برخی داروهای خارجی اثر بخشی قویتری دارند حالا چرا نمیدونم .
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
من هم از داروهای بومی و داروهایی که پزشکان تجویز میکنن استفاده میکنم
United States of America
h
۱۱:۵۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
متاسقانه به ظاهر جنس و بسته بندی زیاد توجه نمیشود .و این باعث میشود مردم در انتخاب گول بخورند ظاهر و شکل بسته بندی در جلب مشتری خیلی مهم و موثر هستش که باید لحاظ شود انسان طبیعت زیبا پسند دارد
Iran (Islamic Republic of)
,واحدی
۱۰:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
باسلام
متاسفانه ازانجا که درجامعه مردم به پزشک اعتماد زیادی دارد شاهد تجویز
دارووبه صرف اینکه داروی خارجی اثربخشی زیادی برامراض بیماردارد شخصا دکتر معالج ان پیشنهاد وتجویز می کند اما باید این فرهنگ اصلاح شود که داروی داخلی بهتر نسبت به خارجی هستش تنها فرق اینها فریب ذهن بیمار وسود بالایداروخانه ها ازبابت فروش دارو می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
واقعا یکی از بد بختی های مهم مردم ما همین است که بعضی ها دنبال برند هستند زیرا فکر میکنند که با استفاده از برند متشخص میشوند در صورتیکه تشخص و آبرو در بالا بردن سطح اقتصادی کشورشان ونیز عدم وابستگی به این نوع برند ها است.وقتی همه ملت بصورت متحد و هم آهنگ فقط از تولید کنندگان ایرانی خرید کنند آین تولید کنندگان فرصت بیدا میکنند که مخصولا تشانرا با کیفت بیشتر اراپه نمایند و در نتیجه جوانان بیشتر ی شاغل میشوند و وضع اقتصادی کشور بهتر میگردد.به همین سادگی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
داروهای بومی واقعا در بیشتر مواقع بیماری ها را درمان میکنه
آخرین اخبار