در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

فضای مجازی در حوزه اجتماعی نافرمانی مدنی ایجاد کرده است/ نقشه راه برای قرارگاه‌های مدیریتی این فضا در کشور وجود ندارد

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جایگاه ایران در انقلاب صنعتی چهارم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جایگاه ایران در انقلاب صنعتی چهارم موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 1 خرداد ماه بود که با حضور احمدرضا متین‌فر و محمدرضا عرب اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی برگزار شد.

محمدرضا عرب در ابتدای برنامه اظهار کرد: هر فردی برداشتی از فضای مجازی دارد و شاید بزرگترین مشکل ما نیز در فهم فضای مجازی و آینده پیش روی آن باشد.

وی با بیان اینکه بازی ها، اینترنت، پیام رسان ها و... لایه ها و مصادیقی از فضای مجازی هستند، گفت: در دو برهه جهش یا انفجار در این فضا را پیش رو داریم؛ انفجار اول در ۵ تا ۱۰ سال آینده و انفجار دوم در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

نفوذ فضای مجازی در تمام ساعات بشریت است

عرب ادامه داد: همه چیز در شبکه فضای مجازی گردهم می آیند و در این شبکه در دسترس هستند در نتیجه جهش در این فضا، اکوسیستمی جدید پدید می آورد، یعنی افراد در این فضا دارای یک هوش مصنوعی یا منشی هوشمند خواهند شد که بخش های مختلفی از سبک زندگی و ابزارها را مدیریت می کند.

این کارشناس فضای مجازی در این زمینه مثالی زد و بیان کرد: مثلا فرد قصد سفری دارد و به هوش مصنوعی اعلام می کند که می خواهم به سفر بروم. هوش مصنوعی با توجه به یادگیری که از زندگی فرد دارد، متناسب با سلیقه او تمامی برنامه ریزی های از جمله سفر رزرو هتل، خرید بلیط و... را انجام می دهد.

وی درباره انفجار دوم در فضای مجازی، اضافه کرد: اکنون راه ارتباطی انسان ها با جهان مادی حواس پنج گانه او هستند؛ تصور کنید که بشود هر پنج حس را شبیه سازی کرد.

عرب بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد مشابه خوابی است که محیط آن شبیه سازی شده است و خود فرد هم هوشیار است و در این محیط مراودات اجتماعی دارد؛ بشر به سمتی می رود که در آینده ۲۵ ساله پنج حس را شبیه سازی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: اگر بشر بتواند همه حواس را شبیه سازی کند در واقع توانسته با قوانین فیزیکی موجود جهانی را کشف یا خلق کند که در آن قوانین جهان مادی به این معنا وجود ندارد و از محدودیت ها خلاص می شویم و بشر هر فرمی را به اطلاعات تبدیل می کند.

وی اظهار کرد: جهان مجازی جدید دیگر جنبه سرگرمی ندارد و حسی است و بشر می تواند وارد آن شود و روزی چند ساعت به آنجا برود و بخش زیادی از زندگی ما را می بلعد و منجر به تغییرات پارادایمی در حوزه های مختلف خواهد شد.

عرب درباره تاثیر این فضا در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زندگی انسان، ادامه داد: بنده اکنون درباره زمان ۱۵ سال آینده صحبت می کنم، بدون شک پدیده های زیادی در این زمان کمرنگ، رقیق، حذف و یا باز تعریف می شوند.

فضای مجازی یک فرصت برای انقلاب است

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: مثلا مفهوم جغرافیا بازتعریف، مرز، حکومت و هویت ملی و قومی کم رنگ می شوند و زبان تحت تاثیر جدی قرار می گیرند‌ و نظام های اقتصادی پول پایه تهدید خواهند شد و باید بتوانند خود را متناسب با وضعیت جدید بازتعریف کنند.

عرب با اشاره به اینکه بازیگران غیردولتی این فضا یعنی کسب و کارها و NGO ها نقش پررنگی پیدا می کنند، تصریح کرد: یعنی جهان، جهان بازیگرها می شود نه دولت ها؛ همچنین بیش از ۵۰ درصد مشاغل در ۱۵ سال آینده حذف می شوند و مشاغل جدیدی هم ایجاد خواهند شد.

وی تصریح کرد: باید آماده باشیم تا نظام های مختلف مان از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی و... دست خوش تغییرات شوند و از امروز باید به آن فکر کنیم و این فرصت را دست ندهیم.

در ادامه احمدرضا متین فر کارشناس فضای مجازی درباره تاثیر اتفاقات فضای مجازی بر زندگی شخصی افراد، اظهار کرد: در عصر گوتنبرگ تمدنی بصری در دنیا اتفاق افتاد و انسان مخاطب، محتوا شد.

وی با اشاره به ایجاد اینترنت، گفت: با شکل گیری اینترنت عصر گوتنبرگ به عصر فضای مجازی تبدیل و انسان تبدیل به کاربری شد که می تواند در برابر هر پیامی کنش و واکنش انجام دهد.

متین فر با تاکید بر اینکه فضای مجازی توانایی تحلیل رفتارها را دارد، افزود: مثلا خانواده ها همه از شوینده ای خاص در منزلشان استفاده می کنند، اگر آنان درباره دلیل این موضوع فکر کنند، می بینند که این شوینده سال ها از رسانه های مختلف تبلیغ شده است.

نقشه راه برای قرارگاه‌های مدیریتی فضای مجازی کشور وجود ندارد

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی امکان تخلیه روحی برای آزاد شدن انباشت انرژی درون انسان ها ایجاد می کند. این فضا فاقد کدهای بین المللی، جهانی و محلی است که باید کاربر در آن دست به گزینش بزند تا بتواند اثرات مثبت را بگیرد و با جنبه های منفی مقابله کند.

وی با اشاره به چاپ مقاله ای در سال ۲۰۱۱ در یکی از نشریات معتبر دنیا با این سوال که آیا نرم افزارها جهان را می بلعند، گفت:در این مقاله از ۱۱ کسب و کار نام می برد که از بین می روند و شغل هایی جدید ایجاد می شوند‌.

احمدرضا متین فر کارشناس فضای مجازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نفوذ فضای مجازی در تمام ساعات بشریت است، گفت: سبک زندگی متأثر از فضای مجازی تغییر یافته است و کسی بایدها و نبایدها را تبیین نکرده است.

وی با بیان اینکه در لایه فرهنگ فضای مجازی، مدگرایی افزایش پیدا کرده و لذا به اقتصاد خانواده لطمه وارد شده، ادامه داد: در حوزه اجتماعی و فردی تغییرات شگرفی در حال اتفاق افتادن است و از سوی دیگر در فضای مجازی با خلأ قانونی روبرو هستیم.

فضای مجازی در حوزه اجتماع نافرمانی مدنی را ایجاد کرده است

متین فر با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی و ريگلاتوری باید در این حوزه برنامه ریزی کنند خاطرنشان کرد: فضای مجازی در حوزه اجتماع نافرمانی مدنی را ایجاد کرده است، اقوام را در شبکه‌های پیام‌رسان غیربومی به جان هم انداخته اند که فاقد پذیرش قانون مملکت است، ما مخالف استفاده از فرصت در خارج از ایران نیستیم و دیوار کشیدن به دور خود نیستیم .

وی با اشاره تاثیر فضای مجازی در ارتباطات نامتعارف بین اقشار گفت: این فضا سبب گسست بین نسلی شده است، از سوی دیگر شکاف دیجیتال اتفاق افتاده، لذا متأثر از این فناوری بنیان خانواده با تهدید روبرو شده است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به بستر سازی هایی که برای تهاجم فرهنگی صورت گرفته است عنوان کرد: تهاجم فرهنگی بر روی مغز و قلب تاثیر می گذارد و یقین را به شک تبدیل می کند و در نهایت سبب ایجاد طلاق در خانواده می شود.

محمدرضا عرب عضو هیئت علمی دانشگاه در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه فهم درستی از این فضا و جهانی که در حال شکل گرفتن است از سوی مسئولان وجود ندارد عنوان کرد: تا وقتی که این فهم نباشد هر کسی از ظن خود کار انجام می‌دهد، ما یک نقشه راهی روی میز قرارگاه‌های مدیریتی فضای مجازی کشور نداریم.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی متناسب با تحولات این حوزه اگر هر ساعت هم جلسه داشته باشد کم است چه برسد به جلسات نامنظم افزود: فضای مجازی یک فرصت برای انقلاب است ، اگر به این فضا در افق ده ساله نپردازیم نه تنها امنیت ملی و حاکمیت ملی بلکه هویت ملی هم تهدید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های دیگر هم باید به پای کار فضای مجازی بیایند گفت : مجلس و قوای سه گانه هم باید در این موضوع ورود پیدا کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه یک عده فضای مجازی را فرصت و عده دیگری این فضا را تهدید قلمداد می‌کنند افزود : همه کشورها تهدیدهایی را که ما در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم با غلظت کمتر و بیشتر حس می کنند، نظامات اجتماعی در فضای مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد، لذا کسب و کار که در تلگرام شکل گرفته مدل خاصی دارد.

وی اظهار  کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این حوزه نهاد طراح داشته باشد، آیا دانشگاه های اقتصاد ما فکر می‌کردند که فضای مجازی چه تأثیری در اقتصاد دارد ، در کشور ما مردم جلوتر از مسئولین هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار