ابراز تردید ترامپ درباره دیدار با رهبر کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا گفت شرایط ویژه‌ای وجود دارد که ما خواهان آن‌ها هستیم و اگر به این شرایط دست پیدا نکنیم، دیداری با رهبر کره شمالی برگزار نخواهد شد!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد اخبار خوبی درباره تجارت با کره جنوبی اعلام خواهد کرد.

او مدعی شد: فکر می‌کنم که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای جدی است. با این حال، شرایط ویژه‌ای وجود دارد که ما خواهان آن‌ها هستیم و اگر به این شرایط دست پیدا نکنیم، دیداری برگزار نخواهد شد!

ترامپ در ادامه گفت درباره اینکه دیدار با رهبر کره شمالی طبق زمان‌بندی انجام‌شده در ماه ژوئن برگزار شود، تردید دارد.

گفتنی است کره شمالی پیشتر در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا تهدید کرد ممکن است دیدار برنامه‌ریزی شده رهبر این کشور با رئیس جمهور آمریکا را لغو کند.

پیونگ‌یانگ همچنین در واکنش به این رزمایش، دیدار سطح بالای مقامات دو کره را لغو کرد.

روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی بر مذاکره درباره مسئله کره شمالی تاکید کردند و ترامپ اعلام کرد، باید شرایط مدنظر آمریکا محقق شود.

ترامپ در جمع خبرنگاران درباره دیدار خود با رئیس جمهور کره جنوبی گفت: «ما در طول چند سال دوستان فوق العاده‌ای شده ایم. ما ازمدت‌های طولانی از قبل همدیگر را می‌شناسیم. ما درباره مسائل متعددی با یکدیگر همکاری می‌کنیم. بی تردید مسئله کره شمالی بزرگترین مسئله در این میان است فارغ از اینکه مناسبات تجاری ما تا چه اندازه بزرگ باشد. به هرحال ما به مسئله کره شمالی می‌پردازیم. ­ ­­ما درباره روابط تجاری هم گفتگو خواهیم کرد. ما مناسبات تجاری گسترده‌ای داریم. ما در حال مذاکرات مجدد در این خصوص با کره جنوبی هستیم. مقامات کره جنوبی فوق العاده هستند. فکر می‌کنم خبر‌های بسیار خوبی در حوزه تجاری در راه است. ما درباره مسائل دیگر هم با هم به گفتگو می‌پردازیم. اما موضوع اصلی نشست سنگاپور خواهد بود. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا این نشست رخ خواهد داد یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد، رخداد بسیار بزرگی برای کره شمالی خواهد بود. اگر هم این اتفاق رخ ندهد بازهم مشکلی نیست. ­ باید واقعیت را همانطور که وجود دارد پذیرفت.»

رئیس جمهور کره جنوبی نیز گفت: «ما مشتاق اولین دیدار سران آمریکا و کره شمالی هستیم. ما حس می‌کنیم یک گام به تحقق رویای عاری سازی کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای و صلح جهانی نزدیک­ شده ایم. سرنوشت شبه جزیره کره به این مسئله بستگی دارد و از اینرو من از هیچ تلاشی برای به موفقیت رساندن نشست سران آمریکا و کره شمالی فروگذار نخواهم کرد.»

ترامپ در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تلاش‌ها در زمینه برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی به کجا رسیده است گفت: «ما در مسیر حرکت می‌کنیم. باید دید چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما شرایط خاصی را خواستار بوده ایم. فکر می‌کنم این شرایط محقق خواهد شد. اگر این شرایط محقق نشود ملاقاتی نخواهیم داشت. ما در حال گفتگو هستیم. همانطور که می‌دانید طبق برنامه قرار است این نشست دوازدهم ژوئن در سنگاپور برگزار شود. اینکه این نشست برگزار خواهد شد یا خیر مسئله‌ای است که خیلی زود به آن پی خواهید برد. به هرحال ما در حال حاضر سرگرم گفتگو هستیم.»

ترامپ درپاسخ به این سوال که عاری سازی شبه جزیره کره چگونه خواهد بود گفت: «من دیدگاه‌های بسیار محکمی در این زمینه دارم. این اتفاق باید رخ دهد. این همان موضوعی است که درباره آن گفتگو می‌کنیم. ما دیدگاه‌های بسیار قاطعی در این باره داریم.

خبرنگاری از ترامپ پرسید: «جناب رئیس جمهور آیا شما با کیم جونگ اون صحبت کرده اید؟»

ترامپ در پاسخ ­گفت: «نمی‌خواهم چنین چیزی بگویم. نمی‌خواهم در این باره چیزی بگویم.»

خبرنگار پرسید: «باتوجه به اینکه به زمان ملاقات نزدیک می‌شویم آیا­ شما به رهبر کره شمالی اعتماد دارید؟»

ترامپ در پاسخ ­گفت: «دلیلی برای بحث در این خصوص وجود ندارد.»

ترامپ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره مناسبات آمریکا و چین در مسئله شرکت مورد مناقشه پکن و واشنگتن (شرکت "زد تی‌ای" ZTE) گفت: «من و رئیس جمهور چین­ روابط بسیار خوبی داریم. رئیس جمهور کره جنوبی می‌تواند به این مسئله شهادت بدهد. اما هیچ توافقی (درباره این مسئله) ­حاصل نشده است. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما در حال گفتگو درباره توافقنامه‌های متفاوت هستیم. ما می‌توانیم این کار را به صورت سه جانبه انجام بدهیم. ما به چین نیاز نداریم و می‌توانیم بگوییم که چنین خواسته‌هایی داریم و به نظرمان این وضعیت منصفانه است. اگر ازطریق مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نشود همواره این امکان مطرح خواهد بود.»

ترامپ ادامه داد: «همانطور که گفتم ما در طول سال‌های طولانی گذشته سالانه پانصد میلیارد دلار از دست داده ایم (در روابط تجاری با چین). این رقم از یکصد میلیارد دلار تا پانصد میلیارد دلار بوده است. وقتی سالانه پانصد میلیارد دلار از دست می‌دهید دیگر نمی‌توانید در مذاکرات بازهم بازنده باشید. برنده شدن بسیار آسان است. من می‌خواهم این توافقنامه­، توافقی بسیار خوب برای ایالات متحده باشد و همچنین برای چین هم توافقی بسیار فوق العاده باشد. درخصوص شرکت "ای تی" هم باید بگویم رئیس جمهور چین از من خواسته است به این مسئله رسیدگی کنم و من نیز در حال انجام همین کار هستم. کسانی که می‌گویند ترامپ در این راحت می‌گیرد باید در پاسخ به این افراد بگویم که ما شرکت "زد تی‌ای" ZTE را تعطیل کردیم. دولت دیگری این کار را انجام نداد. دولت ما بود که این کار را انجام داد. به کسانی که نمی‌دانند باید بگویم "زد تی ای" یک شرکت بزرگ مخابراتی بود.»

ترامپ در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر به رئیس جمهور کره جنوبی برای ایفای نقش میانجی بین آمریکا و کره شمالی­ اعتماد دارد­ گفت: «من به رئیس جمهور کشور شما (کره جنوبی) بسیار اعتماد دارم. فکر می‌کنم او­ دیدگاهی متفاوت را به گفتگو‌ها درباره کره شمالی آورده است. او می‌خواهد بتواند توافقی را به سرانجام برساند.»

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا خلع سلاح کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای باید به یکباره انجام شود یا به تدریج ­گفت: «فکر می‌کنم اینکه همه این تسلیحات هسته‌ای به یکباره کنار گذاشته شود­ بهتر است. نمی‌خواهم فراتر از این سخنی بگویم.»

ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین امنیت جانی رهبر کره شمالی در دیدار آتی ­گفت: «بی تردید ما امنیت جانی او را تضمین می‌کنیم. بله. ما امنیت جانی او را تامین می‌کنیم. ما از ابتدا درباره این مسئله صحبت کرده ایم.»

انتهای پیام/

سخنان ترامپ درباره کره شمالی درحاشیه دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار