هایکو ماس: به رغم نطق پمپئو، اروپا همچنان در حفظ برجام بر سر حرف خود باقیست

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت اروپا به توافقنامه هسته‌ای ایران پایبند است چون در حال حاضر جایگزینی بهتر برای این توافقنامه وجود ندارد که بتوان آن را اجرایی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک در اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین اظهار داشت: «ما به توافقنامه هسته‌ای ایران پایبندیم. چون در حال حاضر جایگزینی بهتر برای این توافقنامه وجود ندارد که بتوان آنرا اجرایی کرد.»

وی خاطر نشان کرد: «ما موضع آمریکا را در مورد ایران دریافت کردیم. باید بگوییم که نطق مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا (اینجا) بسیاری از عناصر و مولفه‌های بیانیه رئیس جمهور ترامپ را در خود داشت، بنابراین این نطق، اصلا مایه تعجب و حیرت ما نشد. قرار است روز چهارشنبه در سفر به واشنگتن با مایک پمپئو دیدار و گفتگو و به این وسیله از فرصت بوجود آمده استفاده کنم.»

وی افزود: «(نطق پمپئو) برای ما هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد و ما همچنان بر سر حرف خود باقی هستیم و ما اروپایی‌ها در نشست شورای اروپا در صوفیه بسیار مصمم و یکپارچه، این پیام را ارسال کردیم که می‌خواهیم به توافقنامه وین در مورد ایران پایبند باشیم و آنرا حفظ کنیم. چون ما بر این باوریم که این توافق، امنیت و شفافیت بیشتری را برای ما در آلمان و نیز برای اروپا به ارمغان می‌آورد. زیرا ایران در امتداد همسایگی ما قرار دارد. این توافقنامه همچنین به طور مستقیم به امنیت آلمان و نیز منافع امنیتی در کل اروپا وابسته است و این در واقع آن دلیلی است که ما می‌خواهیم همچنان در ارتباط با حفظ این توافق بر سر قولمان باقی بمانیم و در آینده نیز با شرکایمان و همین طور با سایر امضاء کنندگان (خارج از اروپا یعنی چین و روسیه) این توافق را حفظ کنیم.»

وزیر خارجه آلمان در خصوص اعمال تعرفه‌های تنبیهی آمریکا علیه واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا نیز اظهار داشت: «ما می‌دانیم که زمان، تنگ است. من بیش از آنچه که کمیسر اتحادیه اروپا در این باره سخن گفت، چیز بیشتری برای گفتن ندارم. او کاملا صریح اعلام کرد که ما حاضریم در این زمینه (با طرف آمریکایی) مذاکره کنیم. با این حال نمی‌خواهیم با تهدید، مجبور به انجام کاری شویم؛ بنابراین قطعا ظرف روز‌های آینده معلوم خواهد شد که موضع آمریکایی‌ها در این زمینه چطور خواهد بود و ما بزودی به این نتیجه می‌رسیم که تا چه میزان می‌توانیم به یافتن راه حل نزدیک باشیم.»

هایکو ماس تصریح کرد: «به عنوان کشوری که سال گذشته، ریاست گروه ۲۰ را برعهده داشت، لازم است بگویم که برگزاری نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در سال جاری میلادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چون مسائل و موضوعات اصلی این گروه، همواره ابعاد جدی تری در عرصه سیاست خارجی پیدا می‌کند. در نشست سال گذشته‌ی سران گروه ۲۰ در هامبورگ، اعضای گروه توافق کردند برای دستور کار ۲۰۳۰ از مقوله چندجانبه گرایی حمایت کنند و تجارت جهانی قانونمند را گسترده‌تر و عمیق‌تر کنند. گروه ۲۰ همچنین به صراحت با هر شکل از حمایت گرایی مخالفت خود را اعلام کرد.»

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: «اما در دستور کار امسال، چندجانبه گرایی، برخورداری از زندگی منصفانه و توسعه پایدار در کانون مذاکراتمان قرار دارند. بسیاری از موضوعات بین المللی و همچنین مناقشات و نزاع‌هایی که امروز ما با آن‌ها درگیر هستیم به خوبی نشان می‌دهند که ما باید در این لحظات بر رویکرد چندجانبه گرایی، تاکید بیشتری داشته باشیم. دیدگاه ما بدان سبب مهم است که گروه ۲۰ امسال بتواند برای این مسائل و چالشها، پاسخ‌های قوی و مشترکی داشته باشد. به بیانی گویاتر رویکرد ما در گروه ۲۰ باید بسان یک هم اندیشی باشد که روحیه یک همکاری منصفانه، قانونی، قابل اعتماد و بین المللی را با قدرت و قوت فراهم کند. در ارتباط با مسائل تجاری نیز آلمان به تجارت منصفانه و آزاد و همچنین ایجاد یک نظام تجاری قانونی و بین المللی قائل است.»

وی ادامه داد: «ما به طور موکد به قابلیت عملکرد سازمان تجارت جهانی نظر داریم و فراخوان کردن اعمال محدودیت‌ها یا اصطلاحا دیوارکشیدن‌های تجاری که در حال حاضر با آن‌ها روبرو هستیم برای ما بشدت مایه نگرانی است و این یکی از همان محور‌هایی است که می‌خواهیم بسیار متمرکز در گروه ۲۰ در موردش با هم گفتگو کنیم.»

انتهای پیام/

سخنان وزیر خارجه آلمان در نشست گروه ۲۰ درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار