مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان مطرح کرد؛

بقاع متبرکه در رونق گردشگری لرستان نقش بسزایی دارند

رونق بقاع متبرکه علاوه بر بالابردن سطح معنوی جامعه می‌تواند به جذب گردشگر و به نوع دیگر اقتصاد کشور و استان کمک کند.

بقاع متبرکه در رونق گردشگری لرستان نقش بسزایی دارندبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، راه اندازی مسافرکاشانه‌ها و ساماندهی و ایجاد بازارچه‌هایی از صنایع دستی، محصولات لبنی و تولیدات محلی مناطقی که دارای بقاع متبرکه هستند فرصتی فراهم می‌کنند تا در کنار رونق گردشگری مذهبی این مناطق تغییری در درآمد و فرصت‌های جدید شغلی برای ساکنان محلی فراهم شود.

طبق گفته مسئولان در طرح آرامش بهاری که از ۲۵ اسفندماه ۹۶ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۷ اجرا شد، بیش از ۲ میلیون بار زائر از بقاع متبرکه استان لرستان بازدید کرده است که می‌توان از این آمار بالای گردشگر مذهبی برای رونق صنعت گردشگری در لرستان و اشتغال زایی در این زمینه استفاده کرد.

استفاده کردن از این ظرفیت گردشگری مذهبی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در بقاع متبرکه است و برای تحقق این هدف باید تلاشی مضاعف از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه صورت گیرد چراکه ساماندهی این کاستی‌ها و رفع مشکلات زیرساختی بقاع متبرکه به تنهایی از عهده ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر نمی‌آید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در این میزگرد خبری با ارائه آماری از تعداد بقاع متبرکه این استان گفت: ۱۰۸ امامزاده در سطح استان لرستان وجود دارد که ۸۸ امامزاده از این تعداد دارای شجرنامه هستند.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز با بیان اینکه ۱۰ بقعه شاخص استانی و ۲ بقعه شاخص ملی در لرستان وجود دارد، افزود: امامزادگان محمد (ع) کوهدشت و محمدحسن (ع) الیگودرز جزو شاخص ملی هستند و هرساله میزبان ده‌ها هزار زائر از سراسر کشور می‌باشند.

وی با بیان اینکه درآمد این بقاع متبرکه در سه بخش عمرانی، فرهنگی و مدیریتی هزینه می‌شود، اظهار داشت: آن دسته از بقاع متبرکه فاقد درآمد نیز مدیریت می‌شوند چراکه هدف تنها توسعه و رونق بقاع درآمدزا نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان اظهار داشت: سالانه اوقاف و امور خیریه لرستان ۲۰ طرح عمرانی در امامزادگان لرستان برنامه ریزی می‌کند و تلاش دارد این طرح‌ها را تا پایان سال به بهره برداری برساند.

 لزوم همکاری میراث فرهنگی در مرمت بقاع متبرکه میراثی

حجت الاسلام خاکباز گفت: برخی از بقاع متبرکه لرستان میراثی هستند و با توجه به کمبود اعتبارات برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی لازم است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرمت بقاع متبرکه میراثی با اداره اوقاف همکاری کند.

وی افزود: اعتبارات فرهنگی و عمرانی میراث فرهنگی ناچیز است، اما آمادگی داریم با توجه به تفاهمنامه میراث فرهنگی و سازمان اوقاف، با اعتبارات ناچیز خود کار‌هایی را در این بقاع انجام دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان اظهار داشت: تاکنون میراث فرهنگی در این زمینه با اوقاف لرستان همکاری چندانی نداشته که لازم است با توجه به وجود آثار تاریخی و فرهنگی فاخر در لرستان توجه بیشتری صورت گیرد.

حجت الاسلام خاکباز افزود: امامزادگانی مانند زید و قاسم ازنا با قدمت بیش از ۹۰۰ سال و امامزادگانی مانند ابراهیم نورآباد، زید ابن علی خرم آباد و ... جزو بقاع میراثی لرستان هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: اگر اعتباری در میراث فرهنگی برای بقاع متبرکه میراثی لحاظ می‌شود باید در جای خود هزینه شوند در غیر این صورت به اوقاف اجازه داده شود تا اقدامات خود را برای توسعه این بقاع متبرکه انجام دهد.

وی اظهار داشت: ۲ میلیون بار زائر بدون هیچ هزینه‌ای در طرح آرامش بهاری از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فرودین امسال از بقاع متبرکه لرستان بازدید شده است.

حجت الاسلام خاکباز افزود: امامزاده محمد کوهدشت در ایام نوروز پذیرای ۵۰ هزار زائر بود که اگر میراث فرهنگی بتواند بازارچه‌های صنایع دستی در این بقعه راه اندازی کند، در بحث اشتغال و اقتصاد به استان کمک خوبی می‌شود.

این مسئول افزود: خیلی از کار‌های صورت گرفته در امامزاد‌های لرستان چه در بحث روشنایی، راه شکافی، امکانات رفاهی و ... توسط افراد غیر مسئول صورت گرفته است.

وی گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته ۲۰ میلیارد ریال برای راه شکافی امامزاده محمدحسن (ع) الیگودرز از وزارت راه و شهرسازی اعتبار گرفتیم، ولی متاسفانه راه و شهرسازی لرستان هیچ اقدامی در این خصوص نکرد.

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این میزگرد گفت: بقاع متبرکه و مقبره‌های امامزادگان با عنوان گردشگری مذهبی می‌توانند در رونق و توسعه و ایجاد اشتغال در استان اثرگذار باشند.

 چراغی افزود: با توجه به واقع شدن بسیاری از بقاع متبرکه لرستان در طبیعت بکر، زائران با ۲ هدف زیارتی و گردشگری به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند که در هر صورت باید توجه ویژه‌ای به مرمت این بنا‌های تاریخی مذهبی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بقعه امامزاده سید علی بعد از مرمت در تمام ایام سال پذیرای زائران از لرستان و استان‌های همجوار به ویژه خوزستان است که یا با هدف زیارت به این مکان می‌آیند و یا در کنار گردش به جنبه مذهبی و زیارتی آن نیز توجه دارند.

چراغی افزود: با همین اعتبارات و داشته‌های محدود با یک هماهنگی، تعامل و همکاری بین دستگاهی می‌توان زیرساخت‌های بقاع متبرکه را تامین و با جذب اعتبارات استانی و ملی امکانات رفاهی بیشتری در این اماکن مذهبی ایجاد کرد.


وی در ادامه گفت: با مرمت بقاع متبرکه، ایجاد امکانات رفاهی و رونق بازارچه‌های صنایع دستی و فرآورده‌های لبنی می‌توان برای افراد بومی اشتغال ایجاد کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: اقامتگاه‌ها باید در روستا‌های دارای بنا‌های متبرکه و گردشگر پذیر ایجاد شوند که در این راستا مجوز‌هایی به روستائیان مجاور امامزادگان اعطا شده است.

وی اظهار داشت: ایجاد هتل در بقاع متبرکه صرفه اقتصادی ندارد، ولی می‌توان با ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و ایجاد مسافرکاشانه‌ها با همکاری نباید مسکن به اقتصاد و درآمد مردم بومی و محلی کمک کرد.

چراغی بیان کرد: برای ساماندهی بیشتر در این خصوص باید جلسات بیشتری با حضور اداره اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، برگزار شود تا بعد از هماهنگی صورت گرفته مسائل و مشکلات شناسایی و در کارگروه میراث فرهنگی مطرح شوند تا از این طریق مصوبات ضمانت اجرایی پیدا کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی برای رونق گردشگری گفت: امسال دولت در راستای ایجاد اشتغال فراگیر و کاهش فقر و بیکاری تسهیلات خاصی به روستائیان و مناطق عشایری داده که برای طرح و موضوعات مرتبط با گردشگری نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: علاوه بر این در قالب کمیته‌هایی تخصصی متشکل از کارشناسانی از میراث و اوقاف می‌توان برنامه‌های مشترکی در زمینه مرمت و نگهداری بقاع متبرکه و نقشی که در توسعه و رونق گردشگری مذهبی دارند، ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: خروجی این کمیته‌های تخصصی را می‌توان در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کرد تا بتوان با ضمانت اجرایی بیشتری برنامه‌ها و تصمیمات را عملی کرد.

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.