معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

تشخیص قارچ های سمی توسط مردم امکان پذیر نیست/ خود درمانی نکنید

فرجیان گفت: در صورت بروز علائم مسمومیت قارچی از هرگونه خود درمانی پرهيز و بيمار را هرچه سریعتر به بيمارستان منتقل کنید.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرزانه فرجیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هشدار داد: تشخیص قارچ های خوراکی از انواع سمی بر مبنای مشخصات ظاهری آنها نظیر شكل، رنگ، بو و مزه کار مشكلی است که فقط توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسی و گياه شناسی امكان پذير است.

فرجیان گفت: برخی از سموم موجود در قارچ ها در برابر حرارت مقاوم هستند و در فرآیند پخت و پز قارچ بطور کامل از بین نمی‌روند و راهکارهای تشخیصی ارائه شده توسط افراد عادی برای تمایز قارچ های سمی از نمونه خوراکی معتبر و قابل اعتنا نیست.

وی با اشاره به مسمومیت تعدادی از هموطنان در اثر مصرف قارچ، توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ هایی که در کنار درختان خشک شده می رویند و يا قارچ هايی كه به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری كنند و فقط از قارچ های بسته بندی دارای مجوزهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی که در مراکز مجاز عرضه می‌شوند، استفاده کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین تصریح کرد: مصرف قارچ‌های خودرو توسط پرندگان و ساير حیوانات اهلی و وحشی نشانه غيرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

فرجیان توصیه کرد: در صورت مصرف قارچ و بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از قبیل تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهيز و بيمار را هرچه سریعتر به بيمارستان یا مراکز درمانی منتقل کنند و در صورت امكان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را برای بررسی و شناسايی كادر پزشكی بيمارستان به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار