ردپای محصولات آرایشی و بهداشتی در غده‌های سرطانی

محصولات آرایشی و بهداشتی در کنار تاثیر مفید بر سلامت در صورت نامناسب بودن ترکیبات به کار رفته می‌توانند تهدیدی جدی برای افراد باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مواد شیمیایی که به شکل گسترده در کرم‌های ضد آفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرند در بدن انسان جذب می‌شوند و کارشناسان رد آن‌ها را در بافت سینه بانوان شناسایی کرده اند.


این کشف باعث نگرانی‌های شدید درباره احتمال به خطر افتادن  سلامتی با استفاده ازاین محصول شده است.

کارشناسان، مواد شیمیایی که برای مهار کردن تابش اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) در ضد آفتاب‌ها وجود دارد در ۹۵ درصد از بانوانی که به دلیل سرطان سینه عمل خارج کردن بافت سینه، ماستکتومی بر روی آن‌ها انجام شده است، شناسایی کرده اند.


این پژوهش به وسیله تیمی از دانشمندان موسسه پیشگیری از سرطان (Cancer Prevention) در همکاری با دانشمندان دانشگاه ریدینگ (the University of Reading) انجام شده است.

کارشناسان مواد شیمیایی کرم‌های محبوب ضد آفتاب را در بافت سرطان سینه بیش از ۴۰ زن مبتلا شناسایی کرده اند.


این پژوهش نشان می‌دهد، مواد شیمیایی موجود درمحصول‌های آرایشی و بهداشتی به درون بدن انسان‌ها نفوذ می‌کند البته این پژوهش به معنی اثرگذاری مواد شیمیایی کرم‌های ضد آفتاب در سرطان زای بانوان نیست.

مواد شیمیایی موجود درمحصول‌های آرایشی و بهداشتی به تنهایی سبب سرطان نمی‌شوند، اما این مواد درون بدن نفوذ می‌کنند و توانایی تقلید هورمون استروژن را دارند که عاملی اثرگذار در بروز سرطان سینه در بانوان است.


از جمله مواد شیمیایی که موجود درمحصول‌های آرایشی و بهداشتی که در بافت سینه سرطانی بانوان کشف شده اند می‌توان (benzophenone-۳, octyl methoxycinnamate and ۴-methylbenzylidene camphor)  نام برد.


بسیاری از مواد شیمیایی که در محصول‌های آرایشی بهداشتی استفاده می‌شوند، انواع آزمایش‌های ارزیابی وایمنی برروی آن‌ها انجام شده است و کارشناسان اعلام کرده اند به پژوهش‌های بیشتری درباره اثرگذاری این مواد در ابتلا به سرطان نیاز است.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرطان پوست از توصیه‌های متخصصان پوست و مو به افراد است.


نتیجه‌های به دست آمده ازاین پژوهش در مجله (the Journal of Applied Toxicology) منتشرشده است.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/

مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها که درون بدن منتشر می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار