وزارت بهداشت در هفته‌‌ای که گذشت؛

از کشف علت مسمومیت های قارچی تا شکست انحصار صهیونیست ها در تولید داروی ام اس

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

از کشف علت مسمومیت های قارچی تا شکست انحصار صهیونیست ها در تولید داروی ام اسبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

١٠ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو/ خرید و فروش اعضای بدن در غرب جنایت است

على اكبر ولايتى رئيس بيمارستان مسيح دانشورى گفت: ايران در آسيا در اهداى عضو رتبه ممتازى دارد و هيچ كشورى تا اين ميزان پيشرفت نكرده است.

ولايتى با بيان اينكه ١٠ هزار نفر در صف انتظار اهداى عضو هستند، گفت: هر روز ١٠ نفر به دليل نرسيدن عضو جان خود را از دست مى دهند و ١٤ نفر به ليست پيوند اضافه مى شوند.

وى ادامه داد: در ماه ٥ ميليون تومان هزينه نگه دارى بيمار پيوند عضوى است تا عضو پس نزد كه اغلب اين هزينه از راه مراكز خيريه تامين مى‌شود.

وى با اشاره به مشاوره ايران در خصوص پيوند به كشورهاى آسيايى گفت: در يكى از كشورهاى آسيايى ٦ پيوند ريه انجام داده بودند و تمام ٦ بيمار فوت كردند و به همين دليل از پزشكان ما براى انجام درست پيوند و مراقبت از بيمار كمک گرفتند.

ولايتى با بيان اينكه هر نوع خريد و فروش احشا و اعضا غيرقانونى است، عنوان كرد: فروش اعضا كار وحشتناک غيرانسانى و ضدانسانى است كه افتضاح بين المللى در برخى كشورها وجود آورده است، ما مراقب هستيم كه هيچ كار غيرقانونى اتفاق نيفتد و قطعا و صراحتا مى گوييم به هيچ كس اجازه خريد و فروش اعضا را نمى دهيم و بسيار روى آن حساس هستيم.

رئيس بيمارستان مسيح دانشورى تاكيد كرد: خريد و فروش اعضاى انسان جنايتى است كه در غرب اتفاق مى‌افتد، در غرب انسان مى‌دزدند تا اعضا را بفروشند اما در كشور ما به هيچ كس اين اجازه داده نمى شود تا اعضاى انسان را خريد و فروش كند.

وى در پاسخ به سوالى در خصوص پيوند اعضا از ايرانى به غيرايرانى گفت: اين كار غيرقانونى است و خلاف قوانين مصوب مجلس است.

کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ در ایران/ طرح تحول باعث کاهش هزینه‌های درمانی ایرانیان شده است

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتادویکمین نشست مجمع جهانی بهداشت ژنو اظهار کرد: طرح تحول سلامت در ایران از خرداد سال ۱۳۹۳ و با هدف دستیابی به پوشش همگانی سلامت با بکارگیری مجموعه اقداماتی در این زمینه آغاز به کار کرد. این طرح که شامل تامین مالی و مدیریت ارائه خدمات، نیروی کار، مراقبت با کیفیت، آموزش اطلاعات و دسترسی به داروها و تکنولوژی است، موجب شد تا پرداخت هزینه های درمانی، کاهش قابل توجهی داشته و از ۵۴ به ۳۹ درصد برسد و ۱۱ میلیون نفر بیمه شوند. همچنین این طرح باعث افزایش رضایت عمومی از سیستم بهداشتی شده که مجموع این اقدامات به تایید سازمان جهانی بهداشت هم، رسیده است.

اجرای این برنامه در زمینه بیماری‌های غیرواگیر، باعث کاهش 30 درصدی میزان مرگ و میر تا سال 2030 می شود. با توجه به اینکه مکانیسم جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بیماری های غیرواگیر از منظر سازمان جهانی بهداشت، برنامه ای مقرون به صرفه، جدید و عملی توصیف شده است، این سازمان، ایران را به عنوان یک کشور پیشرو انتخاب کرده که باید پیشرفت آن در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در سال 2018 به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش شود.

دستیابی به پوشش همگانی سلامت تنها از طریق مشارکت جمعی امکان پذیر است. نادیده گرفتن فقرا، درگیری‌ها، جنگ ها و اقدامات نسل کشی و جنایات علیه بشریت، مانند آنچه که ما اخیراً در نوار غزه توسط نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شاهد آن هستیم، می تواند تلاش های دست جمعی ما را تضعیف نماید.

عامل مسمومیت‌های قارچی اخیر در کشور مشخص شد

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو طی اطلاعیه ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل مسمومیت های اخیر معرفی کرد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده" با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد."

فعالیت ٣ مرکز انتقال خون تا ساعت ٢٤ در ماه رمضان/ استقرار تیم سیار خون‌گیری در نمایشگاه قرآن

سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهرانگفت: امسال در ماه رمضان  علاوه بر مرکز وصال که تا ساعت ٢٤ شب از اهداکنندگان خون  پذیرایی می‌کند، ٢ مرکز جدید در منطقه چهار تهران جنب پارک پلیس و منطقه پنج، حاشیه اتوبان ستاری نیز برای خدمت رسانى بيشتر به اهداکنندگان خون راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: ٢ مرکزی که در مناطق چهار و پنج راه‌اندازی شده است، از نظر تجهیزات و امکانات بسیار در حد ایده‌آل قرار دارند و تا ساعت ١٢ شب مانند مرکز خون وصال آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

طباطبایی عنوان کرد: برای افرادی که تمایل دارند بعد از افطار، خون اهدا کنند شرایط بسیار مناسب و امکانات کافی ایجاد شده است.

ایران انحصار صهیونیست‌ها در «داروى ام اس» را شکست/ ارزآورى ٢٠ میلیون دلارى با صادرات داروى ایرانى

محققان ايرانى موفق شدند با توليد داروى ام اس انحصار رژیم صهیونیستی در توليد را بشكنند.

گلاتیرامر اولین دارویی است که تمام مراحل تولید آن در داخل انجام شده است، اصل این دارو توسط شرکت «توا» متعلق به رژیم صهیونیستی بود که وارد بازارهای جهانی شد، اما از آنجا که حاضر نبودند دارو را در اختیار جامعه بیماران ایران قرار دهند، تولید دارو پس از  چند سال از فرمولاسیون تا ماده موثر اوليه در ایران محقق شد.

انجام ۱۳ پیوند قلب و کلیه همزمان در کشور/ مرگ مغزى سالانه ۴ هزار نفر/ هزينه ٢٠٠ ميليونى پيوند عضو در ايران

عزیز‌الله عباسی رئیس بخش جراحی پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به هزینه‌هاى بالاى جراحی‌های پیوند اعضا در دنيا گفت: در کشور آمریکا انجام پیوند ریه حدود 700 هزار دلار هزینه دارد، هزينه پيوند در كشور ما 200 میلیون تومان است كه دولت آن را پرداخت مى‌كند.

وی با اشاره به هزینه‌هاى بالاى جراحی‌های پیوند اعضا در دنيا گفت: در کشور آمریکا انجام پیوند ریه حدود 700 هزار دلار هزینه دارد، هزينه پيوند در كشور ما 200 میلیون تومان است كه دولت آن را پرداخت مى‌كند.

فرحناز صادق‌بیگی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری با بيان اينكه تصادفات رانندگی شایع‌ترین علت مرگ مغزی است، گفت: سالیانه ٤ هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق مى افتد که سال گذشته تنها هزار اهدا انجام شده است. شریف‌کاشانی متخصص قلب با بيان اينكه پیوند قلب آخرین روش درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقى شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور ما محسوب مى شود.

وى با بيان اينكه اولین پیوند قلب و ریه همزمان در کشور در بيمارستان مسيح دانشورى انجام شده است، گفت: تاكنون فقط ١٣ پيوند قلب و كليه همزمان در كشور انجام شده است در مركز ما پيوند قلب و ريه و قلب و كليه همزمان داشتيم و اولين پيوند موفق كليه و قلب در مسيح دانشورى انجام شد و چند روز پيش دختر جوانى كه نخستين پيوند قلب و ريه همزمان بر روى او انجام شده بود، بعد از ٥ سال صاحب فرزند شده است و ما به همين دليل در تمام باردارى بيمار را تحت نظر داشتيم.

افزایش ۵۰ درصدی فروش ریتالین در ایام امتحانات/ قرص‌هایی که دانش آموزان را به کام مرگ می‌کشاند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص استفاده نامناسب از قرص ریتالین، اظهار کرد: متاسفانه در روزهای امتحانات، دانشجویان و دانش آموزان برای رفع بی خوابی و افزایش تمرکز از قرص ریتالین استفاده می کنند؛ در این روزها فروش این دارو حدود 50  درصد افزایش می‌یابد، متاسفانه بنا بر بررسی‌ها 5 درصد دانشجویان و 4.5 درصد دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان ریتالین مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه  مصرف قرص ریتالین عوارض جدی برای بدن دارد، گفت: حالت تهوع، استفراغ، اضطراب و اعتیاد آوری از عوارض این دارو است، حتی در برخی مواقع باعث مرگ فرد نیز می‌شود؛  به دانش آموزان، دانشجویان و خصوصا خانواده‌ها توصیه اکید داریم که از مصرف این دارو پرهیز کنند.

تشخیص قارچ های سمی توسط مردم امکان پذیر نیست/ خود درمانی نکنید

 فرزانه فرجیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هشدار داد: تشخیص قارچ های خوراکی از انواع سمی بر مبنای مشخصات ظاهری آنها نظیر شكل، رنگ، بو و مزه کار مشكلی است که فقط توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسی و گياه شناسی امكان پذير است.

فرجیان گفت: برخی از سموم موجود در قارچ ها در برابر حرارت مقاوم هستند و در فرآیند پخت و پز قارچ بطور کامل از بین نمی‌روند و راهکارهای تشخیصی ارائه شده توسط افراد عادی برای تمایز قارچ های سمی از نمونه خوراکی معتبر و قابل اعتنا نیست.

وی با اشاره به مسمومیت تعدادی از هموطنان در اثر مصرف قارچ، توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ هایی که در کنار درختان خشک شده می رویند و يا قارچ هايی كه به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری كنند و فقط از قارچ های بسته بندی دارای مجوزهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی که در مراکز مجاز عرضه می‌شوند، استفاده کنند.

اجرای طرح غنی سازی آرد با ویتامین D/ مصرف ماست غنی شده را فراموش نکنید

زهرا عبدالهی معاون دفتر سلامت تغذیه وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه کمبود ویتامین دی در بین دانش آموزان دبیرستانی دیده می‌شود و بر این اساس بخش‌‌نامه وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل این عارضه به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است تا ماهیانه مکمل 50 هزار واحدی ویتامین دی به مدت 9 ماه به طور رایگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت مردان و زنان بالای 18 سال در زمان مراجعه به پایگاه‌های سلامت و خانه بهداشت ماهیانه یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین دی به طور رایگان دریافت می‌کنند تا از بروز بیماری‌های  کمبود این ویتامین جلوگیری شود.

عبدالهی تصریح کرد: غنی‌سازی نان‌های تافتون،‌ بربری و لواش به آهن و اسید فولیک از 10 سال پیش آغاز شده است و امیدوارم غنی سازی ویتامین دی در آرد هم هر چه سریعتر در سراسر کشور انجام شود.

سلامت گاهی به موضوعات سیاسی آلوده می‌شود/ فرصت‌های زیادی برای همکاری کشور‌ها در حوزه سلامت وجود دارد

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع جهانی بهداشت در ژنو  گفت: نشست مجمع جهانی بهداشت، کنفرانسی است که سالی یک بار  با حضور 190 نفر از وزرای بهداشت سراسر جهان، در ژنو برگزار می شود.

 هاشمی با تاکید براینکه فرصت های زیادی برای همکاری در مقوله سلامت برای کشورها وجود دارد، بیان کرد: سلامت موضوعی فراتر از سیاست است، گرچه گاهی به موضوعات سیاسی آلوده می شود، اما بشر امروزی بیش از گذشته علاقه دارد که سالم زندگی کند نه اینکه تنها نفس بکشد، لذا مجموعه گفت و گوهایی که در دیدار با سایر کشورها داشتیم، حول محور گسترش همکاری ها و استفاده از توانمندی های متقابل و معرفی تجربیات کشورها بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار