مدير گروه پيشگيری و مبارزه با بيمای های مركز بهداشت قم:

قارچ‌های سمی قابل شناسایی نیستند/اقدامات پیشگیرانه علیه قارچ سمی

زارع گفت: قارچ‌های سمی قابل شناسایی نیستند و از نظر ظاهر با قارچی که استاندارد به فروش می‌رسند، شباهت زیادی دارند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ زارع،مدير گروه پيشگيری و مبارزه با بيمای های مركز بهداشت قم با اشاره به شیوع مسمومیت با قارچ در برخی از مناطق کشور اظهار کرد: تاکنون مسمومیت تأیید شده قارچی در استان قم وجود نداشته ولی در استان اینگونه قارچ‌ها وجود دارد بنابراین افراد علاوه بر پرهیز از خوردن باید از دست زدن به این نوع از قارچ خودداری کنند زیرا ممکن است از طریق پوست سم آن منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می کنم از لمس قارچ‌هایی که خارج از پروسه بسته‌بندی تأیید شده یا در طبیعت رشد کرده جلوگیری کنند زیرا از طریق پوست نیز ممکن است جذب پوستی صورت گیرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با اشاره به دیگر نکات ضروری در زمینه خرید قارچ گفت: افراد قارچ‌ را از مکان‌های معتبر خریداری کرده و از تهیه قارچ از دستفروشان و افراد دوره گرد خودداری کنند و در صورت بروز علایم مسمومیت مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و سرگیجه پس از خوردن قارچ خود را سریع به یکی از مراکز درمانی برسانند.

وی عنوان کرد: شدت مسمومیت‌ها از موارد خفیف تا نارسایی کبد متفاوت است و با توجه به نوع قارچ و میزان مصرف ممکن است ظهور پیدا کند. یعنی ممکن است فردی حجم کم و برخی حجم بیشتری قارچ مصرف کرده باشند یا نوع خاصی از قارچ استفاده شده باشد که درجه مسمومیت متفاوت خواهد بود.

زارع خاطرنشان کرد: افراد در صورت لمس قارچ دست خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند البته به هیچ وجه به کودکان اجازه ندهند که به قارچ ها دست بزنند.

وی با بیان اینکه این قارچ‌ها در طبیعت و هر مکان دارای بارندگی مطلوب امکان رشد دارد گفت: قارچ‌های سمی قابل شناسایی نیستند و از نظر ظاهر با قارچی که اکنون به صورت استاندارد به فروش می‌رسند شباهت زیادی دارند. مردم در نظر داشته باشند که هر قارچ موجود در طبیعت را نمی‌توان از طریق خوردن تست کرد زیرا ممکن است مسمومیت به همراه داشته باشد.

مسمویت با قارچ های سمی در استان های مختلف کشور تاکنون بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرده و همچنین منجر به جان باختن 15 نفر شده است.

انتهای پیام/ش

 وضعیت قارچ سمی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.