مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان:

صید فانوس ماهیان در عمق ۲۰۰ متری دریا در دستور کار شیلات است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صید ماهیان غیرماکول "فانوس ماهی" در عمق ۲۰۰ متری پس از شناسایی ذخایر آن‌ها از سوی مرکز تحقیقات شیلات است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان؛هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم‌اکنون صیادان سیستان و بلوچستان با آنکه عمده نیاز صید صنعتی و تجاری کشور را تأمین می‌کنند و در رده‌بندی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، بیشترین میزان صید بعد از کشور اندونزی را بین کشور‌های حاشیه اقیانوس هند از آن خود کرده‌اند، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها از ۲۵ درصد ذخایر شناسایی شده دریا استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد شیلات افزایش میزان بهره‌وری از دریا با شناسایی ذخایر دریایی است، افزود: عمده تمرکز ما در افزایش بهره‌وری از دریا در صید فراساحل است و در صید فراساحل هم برنامه ما تقویت ناوگان فراساحل و اعزام کشتی‌های پشتیبان به همراه لنج‌ها و کشتی‌های بزرگ صید صنعتی است.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری از دریا از راه صید صنعتی ماهیان غیرماکول هستند که به دلیل ملاحظات شرعی مورد استقبال مسلمانان نیست و ما برای بهره‌برداری از این ذخایر، کشتی‌های بزرگ صید صنعتی ترالر را در نظر گرفتیم.

میرمرادزهی اضافه کرد: فعلاً مرکز تحقیقات شیلات در حال شناسایی ذخایر غیرماکول در عمق ۲۰۰ متری است و صیدی که مشخصاً برای ترالر‌ها بعد از شناسایی ذخایر در نظر گرفته شده، ذخایر فانوس ماهیان هستند که این ماهی‌های غیرماکول در صورتی‌که صید نشوند، یا مورد استفاده صیادان دیگر کشور‌ها قرار می‌گیرند و یا به دلیل عمر کوتاه یک ساله از بین می‌روند.

وی با اشاره به شروط ترالر‌ها برای صید در آب‌های فراساحلی تأکید کرد: ترالر‌ها صرفاً و مشخصاً در آب‌های فراساحل مجاز به صید هستند و صید هدف آن‌ها هم "فانوس ماهیان" هستند؛ علاوه بر آن ترالر‌ها تعهد محضری ۴۵ روزه می‌دهند که در عمق ۲۰۰ متری و به فاصله ۱۰ مایل از ساحل و آن هم با تور میانی و نه کف‌روب به صید بپردازند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: از دیگر شروط برای ترالرها، استفاده از ۲ ناظر یکی به نمایندگی از صیادان و دیگری به نمایندگی از مرکز تحقیقات شیلاتی است و در صورتی که ترالر‌ها هر یک از این موارد فوق را رعایت نکنند، در کمیسیون تخلفات شیلاتی با آن‌ها برخورد و مجوز آن‌ها لغو می‌شود.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: البته ذخایر غیرماکول از جمله فانوس ماهی، مارماهی، ماهی مرکب، یال اسبی، حصو و حلزون همین حالا هم در راهبرد جدید ما از سوی صیادان محلی با لنج‌های سنتی صید و مستقیماً صادر می‌شوند؛ در بنادر ما هم‌اکنون خریداران چینی حضور دارند و پس از آمدن لنج‌ها، ماهی‌های غیرماکول را خریداری و مستقیماً به چین و بعضی از کشور‌های جنوب شرق آسیا می‌فرستند.

انتهای پیام/ع

صید فانوس ماهیان

 

برچسب ها: شیلات ، کشتیرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار