واشنگتن‌پست: تناقض آرای ترامپ در قبال کره شمالی، آمریکا را در جهان بی‌اعتبار می‌کند

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به مواضع دوگانه دونالد ترامپ در قبال کره شمالی پرداخت و نوشت این سیاست‌ها اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی به بررسی پیامدهای لغو نشست سران آمریکا با کره شمالی پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه از لغو برنامه خود برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خبر داد. این در حالی است که او شب گذشته با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود با تغییر موضعش، از احتمال برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی در همان تاریخ قبلی خبر داد.

ترامپ در این توئیت نوشت: «گفتگو‌های بسیار سازنده‌ای با کره شمالی درباره نشست سران داریم انجام می‌دهیم که اگر واقعا برگزار شود احتمالا در همان تاریخ قبلی یعنی دوازدهم ژوئن و در سنگاپور خواهد بود و اگر لازم باشد بعد از این تاریخ برگزار خواهد شد.»

در این مطلب آمده است: تصمیم دوگانه ترامپ برای لغو دیدار سران دولت های واشنگتن و پیونگ یانگ و سپس اعلام برگزاری مجدد آن پیامدهای مخربی برای دولت آمریکا به دنبال دارد. اینگونه اقدامات هم وجهه بین المللی آمریکا را زیر سوال می برد و هم آن را بی اعتبار می کند. ترامپ پیش از این نتیجه اقدامات عجولانه خود را دیده است. او چندی پیش به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ایران که در سال 2015 منعقد شده بود، خارج شد. این  تصمیم ترامپ نه تنها تاکیدی بر بدعهدی دولت فعلی واشنگتن است بلکه با مخالفت متحدان اروپایی آمریکا، ترامپ را بر سر دوراهی تحریم کردن یا تحریم نکردن ایران قرار داده است.

واشنگتن پست در ادامه نوشت:دونالد ترامپ، تصمیمات خود را بدون تفکر اعلام می کند که ادامه این رویه پیامدهای منفی برای آمریکا دارد.

آمریکا اعتبار پیشین خود را ندارد

یکی از مهمترین عواقب تصمیمات ناگهانی و بدون تفکر ترامپ، از بین رفتن اعتبار آمریکا در عرصه بین المللی است. ترامپ در ابتدا به دیدار با رهبر کره شمالی تن می دهد و سپس بدون هیچ هشداری این دیدار را لغو می کند. او پیش از این، بارها کره شمالی را تهدید به حمله نظامی کرد و رهبر این کشور را «مرد موشکی»یا «دیوانه» توصیف کرد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که برگزاری نشست میان آمریکا و کره شمالی، امتیازی مثبت برای دولت ترامپ است که می تواند رئیس جمهور آمریکا را به جایزه صلح نوبل نزدیک کند. ترامپ نیز به دنبال دریافت جایزه صلح نوبل است. ولی تناقض آرای او در خصوص برگزاری نشست با سران پیونگ یانگ ممکن است بیانگر این باشد که او در پی اجرای سیاستی فریبکارانه  است. ترامپ بدعهدی خود را در قبال توافق هسته ای ایران نشان داده است و احتمال دارد تنها دلیل برگزاری نشست با کره شمالی، مطرح کردن وجه پوشالی خود برای دریافت جایزه صلح نوبل باشد.

شاید برای بسیاری از مردم جهان برگزاری نشست میان آمریکا و کره شمالی اهمیت نداشته باشد؛ اما زمانی که ترامپ لغو نشست را اعلام کرد، این پرسش در ذهن مردم جهان شکل گرفت که آیا رئیس جمهور آمریکا مشاور ندارد تا او را از تصمیمات غیر قابل پیشبینی منصرف کند. چنین اقداماتی چهره ای بی خرد و فاقد تفکر از رئیس جمهور آمریکا را نشان می دهد و وجه او را در برابر سران کشورهای بزرگ دیگر همچون روسیه، چین و اتحادیه اروپا تضعیف می کند.

تناقض آرای ترامپ، بر اعتبار رهبر کره شمالی می افزاید

رئیس جمهور آمریکا با تصمیمات غیر قابل پیشبینی از اعتبار خود کاسته و موجب افزایش وجه رهبر کره شمالی شده است. ادبیات عجیب و دوگانه ترامپ در نامه ای که به کیم جونگ اون ارسال کرد نیازمند تحلیل است. او با ژست خنده داری دیدار را لغو می کند و سپس مشتاقانه منتظر ملاقاتی در زمان دیگر است و مجددا با انتشار توئیتی از برگزاری نشست در همان تاریخ خبر می دهد. از سوی دیگر، رهبر کره شمالی با اجرای هرآنچه وعده داده بود، قاطعیت خود را برای برگزاری نشست اعلام کرد. او همانند یک رهبر جدی، دستور تخریب سایت هسته ای را صادر و زندانیان آمریکایی را آزاد کرد. اما آنچه ترامپ در برابر این اقدامات رهبر کره شمالی انجام داد، به کاهش اعتبار بین المللی او منجر شده است.

حفظ تحریم های کره شمالی برای آمریکا مشکل شده است

آمریکا ثابت کرده است که یک بازیگر ناسازگار در عرصه بین المللی است و به رئیس جمهور آن به واسطه تناقض آرا نمی توان اعتماد کرد. این رویه حفظ تحریم های آمریکا علیه کره شمالی را مشکل می سازد. تحریم یک ابزار دیپلماتیک است. آمریکا  به واسطه تصمیمات غیر قابل پیش‌بینی  رئیس جمهورش در اجرای تحریم ها خدشه وارد کرده و موقعیت دولت واشنگتن را به عنوان اعمال کننده تحریم ها زیر سوال برده است.

در انتهای این مطلب آمده است. تصمیمات غیرقابل پیشبینی دونالد ترامپ، ناکارآمدی مشاوران او از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مشاوران او را زیر سوال می برد.

انتهای پیام/

گزارش واشنگتن‌پست از پیامدهای تغییر نظر ترامپ درباره کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
مگه آمريكا بعد از خروج از برجام آبروييم براش مونده ؟
با اينكارش بزودي شعار مرگ بر آمريكا در جهان طنين انداز ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
رهبر کره شمالی باید با یه موشک بزنه کاخ سفید امریکارو نابود کنه
آخرین اخبار