شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد؛

جزییات پهنه‌های گسلی پرخطر، منطقه ۳ شهر تهران+ نقشه پلاک به پلاک

ساختمان شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه وهماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۳ پایتخت را اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مامور شد تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل، پهنه‌های گسلی شهر تهران را شناسایی کند. در همین راستا نیز فعالیت‌ها و مطالعات آغاز شد و در نهایت در سال ۹۵، پیرو مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات تهیه شد و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، به تصویب رسید و ابلاغ شد.

به گفته محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت برای شهرداری و دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است. ایزدی می‌گوید که شناسایی پهنه‌های گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارند مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.

همچنین به گفته دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.

جزییات پهنه‌های گسلی پرخطر، منطقه ۳ شهر تهران+ نقشه پلاک به پلاک

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه ۳ شهرداری تهران، منطقه ۳ شهرداری تهران با مساحتی بالغ بر ۳ هزار هکتار، در پهنه شمال شرقی شهر تهران واقع شده است و یکی از بزرگترین مناطق شهری تهران است.

این منطقه از شمال به بزرگراه شهید چمران، بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه آیت الله صدر و از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه رسالت و بزرگراه همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

منطقه ۳ شهرداری دارای ۶ ناحیه و ۱۱محله است.

بسیاری از کاربری‌های موجود در منطقه ۳ عملکرد شهری دارند، مانند: امامزاده اسماعیل (ع)، بوستان ملت، ساختمان‌های تشریفاتی، دولتی، سفارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری. به دلیل وجود چنین کاربری‌هایی، حجم تردد و مسافرت درون‌شهری به منطقه ۳ بسیار زیاد است.

از گردشگاه‌های مهم این منطقه می‌توان از پارک ملت نام برد. این منطقه به مساحت ۳۲ کیلومتر مربع است و از مناطق فرهنگی آن می‌توان فرهنگسرای ارسباران و کتابخانه علامه امینی و کتابخانه استاد شهریار و باغ موزه آب واقع در خیابان یخچال را نام برد. همچنین مجموعه ورزشی انقلاب جنب پارک ملت در این منطقه قراردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار