در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مجازات بدون تخفیف در انتظار واردکنندگان کالاهای مشابه داخلی /معرفی کالای ایرانی در بازار‌ کشورهای همسایه تقویت می شود

 فولادگر گفت:در طرح حمایت از کالای ایرانی،برای واردکنندگانی که اقدام به واردات کالاهای مشابه داخلی می کنند؛ مجازات قابل توجهی را با هماهنگی مشاوران قضایی در نظر گرفته ایم.

مجازات بدون تخفیف در انتظار واردکنندگان کالاهای مشابه داخلی /معرفی کالای ایرانی در بازار‌ کشورهای همسایه تقویت می شودحمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تقدیم طرح «حمایت از کالای ایرانی» به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح  پس از بررسی نمایندگان و پژوهشگران حوزه اقتصاد جهت تاکید بر شعار مقام معظم رهبری به هیئت رئیسه تقدیم و در نوبت قرائت  صحن علنی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از کالای ایرانی از قطعی بودن قرائت این طرح در صحن مجلس شورای اسلامی برای دو هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح به علت اهمیت بالا و همچنین پیوست اصلاحیه قانون جدید پس از گذراندن مراحل ثبتی خود در صحن علنی قرائت و به رای گذاشته خواهد شد.

وی افزود: بیشترین تاکید این طرح به نظارت دستگاه‌های اجرایی بر دو  قشر مصرف کننده و تولید کننده معطوف می شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از کالای ایرانی با اشاره به حمایت از ایده های ملی  نیز تصریح کرد: تنها به کالا و اجناس تکیه نکرده ایم بلکه  ما در این طرح به حمایت از پروژه‌های عمرانی، خدماتی و ارتقای تکنولوژی در صنعت کشور نیز پرداخته ایم.

وی گفت: این پیشرفت در صنعت تکنولوژی، نیازمند توجه ویژه مراکز دانش بنیان ملی به ایده های دانش آموختگان برتر داخلی است و  مطمئن هستیم که اگر قوانین به صورت صریح اجرا شود شاهد انقلابی عظیم در صنعت فناوری خواهیم بود.

فولادگر در تشریح بخش نظارتی دستگاه های اجرایی بر واردات مواد اولیه کالاهای تولید داخل، گفت:در این راستا سامانه‌ای توسط پژوهشگران داخلی در حوزه رسانه طراحی خواهد شد که با ثبت نام کالا به  بررسی‌ میزان توانایی تولید آن کالا در داخل  می پردازد  و در صورت تایید  عدم توانایی، این سیستم به صورت الکترونیکی مجوز واردات کالا یا مواد اولیه را صادر خواهد کرد.

وی افزود: در ابتدا کار تولیدکنندگان توان سنجی می شود؛ بعبارتی توانایی آنها در ساخت یک کالا با مواد اولیه داخلی مورد ارزیابی قرار می گیرد.اگر طبق  بررسی ها به این نتیجه دست یابیم که  تولیدکننده قادر به تولید کالای خود به صورت صددرصد داخلی نیست؛  سامانه  با واردات مواد اولیه این تولیدکننده موافقت می کند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش بعدی نظارت‌ها  به محصولات کاملا بومی و مطابق با جغرافیای ایرانی مثل محصولات کشاورزی برای فروش در داخل و خارج  تکیه خواهد کرد.

وی افزود:برای واردکنندگانی که اقدام به واردات کالاهای مشابه داخلی به کشور  کرده اند؛ مجازات قابل توجهی را با هماهنگی مشاوران قضایی در نظر گرفته ایم، این مجازات بدون تخفیفات قضایی برای این افراد منظور خواهد شد.

فولادگر با اشاره به سبد کالای ایرانی در بازارهای جهانی نیز تصریح کرد: معرفی کالای ایرانی در بازار‌ کشورهای همسایه با پیگیری رایزنان بازرگانی و تجار ایرانی تقویت می شود  تا تجار با روابط بهتر به سمت افزایش سطح مبادلات پیش بروند که این امر به فرهنگسازی تجار برای شناسایی بازار مورد نظر نیازمند است.

وی افزود: بُعد نظارتی، عنصر اصلی حمایت از کالای ایرانی است. همانطور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند باید در حوزه  واردات چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی قوانین سختگیرانه تری حاکم باشد تا بتوان از داشته های ملی حفاظت کرد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه برچسب معرف کالای ایرانی گفت: برای تهیه و اجرای لوگوی ساخت ایران، نیازمند  همکاری تولید کنندگان هستیم،زیرا  این برچسب عنوان گر درصد ایرانی بودن  کالاهاست.

فولادگر در پایان گفت: طراحی  برچسب ساخت ایران، زمانبر است زیرا  کالای‌های ایرانی دارای  تنوع بالایی هستند؛ همکاری تولیدکنندگان و نظارت وزارت جهاد کشاورزی و صمت به اجرایی بودن این طرح کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

طراحی  برچسب ساخت ایران در دستور کار است

برچسب ها: تولیدملی ، واردات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار