مرمت اشیاء باستانی ایذه

معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان از مرمت اشیاء سنگی و منقوش موجود در پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرجان شوشتری، معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به حوادث رخ داده برای تعدادی از اشیای پایگاه آیاپیر ایذه در بهمن ماه سال گذشته و لزوم مرمت آثار آسیب دیده بیان داشت: کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای مرمت این آثار اعلام آمادگی کردند.

وی تصریح کرد: کار بازدید و بررسی آثار، مستندنگاری و شناسایی آسیب وارده به قطعات سنگی و ایجاد کارگاه مرمت توسط کارشناسان مربوطه آغاز گردید.

شوشتری با اشاره به راه اندازی کارگاه مرمتی مذکور با همکاری مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‎ جمشید اذعان داشت: 4 متخصص مرمت سنگ، کار خود را در راستای مرمت اشیا آغاز نمودند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در ادامه گفت: ترکیبی از ماسه و سیمان همراه با پودرسنگ با درصد اختلاط مشخص ملاطی به منظور بندکشی و مقاوم‎سازی قطعات آسیب دیده آماده شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: ترکیب مشخص آب و گل رس به همراه پودرسنگ ترکیب مشخصی برای همرنگ‎ سازی قطعات بندکشی شده استفاده شد که همگونی ملاط را با بافت اصلی حفظ نماید.

مرجان شوشتری اذعان داشت: بازدید و بررسی قطعات پراکنده در محوطه، مستندنگاری و شناسایی آسیب‎های واردشده به قطعات سنگی، شناسایی قطعات پاره‎یابی، ایجاد کارگاه، تجهیز کارگاه، ایجاد فضای مناسب برای محل کارگاه در پایگاه آیاپیر، جابجایی قطعات سنگ و انتقال روی سکوی تراز، پاکسازی قطعات سنگی و خشکه‎چینی و به دست آوردن ترتیب قطعات در اشیا از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این پروژه بودند.

وی افزود: در این دوره مرمت اضطراری، 32 شی آسیب ‎دیده مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت که در یک مورد، قطعه ‎سنگ منقوش به شکل درب که به بیش از 170 قطعه نامنظم تقسیم شده بود، مرمت و مقاوم ‎سازی گردید.

شوشتری اشیای مرمت ‎شده را اشیایی عنوان کرد که در آینده به موزه در دست احداث ایذه منتقل می شوند.

وی درخصوص این موزه بیان کرد: محل این موزه در اداره میراث فرهنگی ایذه است و این آمادگی وجود دارد تا پس آماده‎ سازی، اشیای مرمت ‎شده پایگاه آیاپیر به این مکان منتقل خواهد شد.

گفتنی است؛ بهمن ماه سال گذشته نگهبان نوبت شب به دلیل آنچه که پرداخت نشدن حقوق و مزایای وی عنوان شد، با پتک اقدام به تخریب برخی اشیای تاریخی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه نمود.

انتهای پیام/گ

اشیاء باستانی در دست مرمت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.