در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایجاد بانک های یورو محور پیشنهاد جدید اروپایی ها در برجام

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (5 خرداد ماه) با موضوع بررسی برجام اروپایی از منظر اقتصادی برگزار شد.

لللبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   مجید شاکری در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (شنبه، 5 خرداد ماه) که با موضوع بررسی برجام اروپایی از منظر اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: موازی خروج ترامپ از برجام اروپایی‌ها در بخش های اقتصادی گزینه‌هایی را روی میز قرار دادند و باید دید اگر اروپا بخواهد جای آمریکا را به صورت موثر پر کند چه ویژه‌گی‌هایی را خواهد داشت.

وی افزود: باید دید که فارغ از دیدگاه ما از نظر سوابق آیا راهکارهای اروپایی‌ها کار می‌کند و بنده تصور می‌کنم که اروپا به تنهایی نمی‌تواند برجام را ادامه دهد چرا که راه حل‌های فنی که تا امروز ارائه داده منجر به نتیجه نیست.

شاکری تصریح کرد: گفته می‌شود که یک صندوق بیمه ای ریسک‌های صنایعی که با ایران کار می‌کنند را پوشش می‌دهد ،جریمه‌ای که آمریکا برای تخطی کنندگان از فرمانش مشخص می‌کند قطع از چرخه دلار است و اگر کشوری پشیمان شود برای آن جریمه ای مشخص می‌کنند

این کارشناس اقتصادی تاکید:جنس تنبیه های آمریکا مالی نیست و آمریکایی‌ها نشان دادند که با توجه به جنس روابط خود با اروپایی ها می‌توانند سایز جریمه را برای کمپانی‌هایی که می‌خواهند با ایران کار کنند به اندازه منافع آنها بزرگ کنند.

وی ادامه داد:ما می‌بینیم که پیشنهادهای اروپایی‌ها هر بار با پیشنهادهای بار گذشته تفاوت دارد اما در داخل کسی به آنها نمی‌گوید که ما متوجه تنزل شما هستیم.

شاکری تصریح کرد:وظیفه بانک مرکزی در اکثر کشورهای دنیا تصویه حساب نیست ، همه مشکلی که بعد از برجام باعث شد تا نقل و انتقالات بانکی ما تفاوت معناداری با قبل برجام‌ نکند این بود که فهرست تحریمی روی میز بود و بانک می‌گفت که نمی‌توانم به لیست تحریم ها خدماتی ارائه بدهیم و اگر بانک مرکزی اروپایی بخواهد مجددا به این فهرست ها توجه کند مجددا ما به وضعیت فعلی برمی‌گردیم .

این کارشناس اقتصادی گفت : اروپا پیشنهاد داده که برای ایران بانک‌های یورو پایه در نظر گرفته شود و اکنون بانک‌های یورو پایه مخصوص ایران موجودند اما باز مشکل داریم و قبل از برجام نیز با مشکلاتی مواجه بودیم و این راه حل‌ها به ما کمک‌نمی‌کند.

در ادامه برنامه حجت عبدالمالکی کارشناس اقتصادی اظهار کرد:موگرینی در صحبتهای چند روز اخیر خود گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند تضمین سیاسی و یا اقتصادی به ایران بدهد و باید در نظر بگیریم که منافع اقتصادی برای اروپا اهمیت به سزایی دارد و این در حالی است که منافع اقتصادی اروپا به آمریکا گره خورده است.

وی افزود:روسای جمهور اروپایی صراحتا اعلام کرده اند که کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند و همین امروز مدیر اجرایی شرکت توتال گفت که اگر آمریکا بخواهد بر سر تحریم‌ها بماند کشورهای اروپا نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند و اگر با نگاهی مبنایی به مسئله بنگریم خواهیم دید که امکان توافق مناسب با اروپایی‌ها نزدیک به صفر است .

عبدالمالکی تصریح کرد:در جریان برجام باعث شدیم که کشور ۵ الی۶ سال عقب بماند و در واقع برجام قبری بود که در داخل آن مرده ای وجود نداشت و ما بر سر آن ۵ سال گریه کردیم.

این‌کارشناس اقتصادی یادآور شد: بنده بسیار نگرانم که اروپا با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ بخواهند چندین سال دیگر ایران را در وضعیت نامعلوم قرار دهند.

در ادامه علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص نظام در ارتباط تلفنی اظهار کرد:50 درصد تولیدات داخل کشور قابل تجارت نیست و منتظر ماندن در آن منتفی است و باید تلاش کنیم که این بخش از اقتصاد سریعا راه بیفنتد .

وی افزود:در بخش صادرات و واردات ما باید به سمتی برویم که از آن اطمینان بیشتری داریم و اشکالی ندارد که ما از سایر فرصت‌ها استفاده کنیم اما نباید منتظر بمانیم و به غرب اتکا کنیم و باید گرایش خود را به سمت کشورهای شرق و ملت هایی که خریدار نفت ایران هستند سوق بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد:رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که باید به ملت توجه کنیم و ملت در بخش اقتصاد شامل تجار،صنعتگران و اصناف هستند لذا نمی‌شود ما دم از مردم بزنیم و از طرفی شرکت های دولتی کار را به دست گیرند.

وی ادامه داد: ما باید در داخل باید کسانی که بلند مدت فکر نمی‌کنند و در صدد ایجاد تشنج هستند را کنار بگذاریم و به کسانی که با ما همراه بودند و به کشور ظرفیت سازی کرده اند میدان بدهیم.

شاکری ادامه داد: ایران بدون شک تحریم شده ترین کشور تاریخ است وبه جز تحریم بانک مرکزی ایران یکبار بانک مرکزی ژاپن به صورت نمادین تحریم شد لذا ما در این وضعیت هیچ گونه مرکزی که وظیفه هماهنگی بین بخش های مختلف را داشته باشد نداریم و دستگاه‌هایی که وظیفه کنترل تحریم ها را داشته اند در طی این چند سال عقب تر از سایر دستگاهها عمل کرده اند.

عبدالمالکی گفت:ما حدود ۴۰ سال است که در تحریم به سر می‌بریم اما در رشته اقتصاد دانشگاهها حتی یک واحد اقتصاد تحریم تدریس نمی‌شود و این یک علامت سوال برای نظام آموزش کشور است و در اواخر دولت دهم اتاق فکرها و کارگروه‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده بود و بنده به خاطر دارم که قبل از ان که تحریم های بانکی و نفتی شروع شود مجموعه ای از نخبگان مجموعه ای از طراحی ها را انجام می‌دادند.

آقا محمدی در خصوص ظرفیت تشکیل اتاق هوشمند برای مقابله با تحریم ها ادامه داد: جنگی که اکنون به راه افتاده یک جنگ نامنظم اقتصادی است و باید بدانیم که جنس تحریم های کنونی با تحریم های گذشته متفاوت است و کاملا هدفمند حرکت می‌کند؛ اما ما برای مقابله با این پدیده اتاق فکر منسجمی نداریم.

وی افزود:هماهنگی بین سه قوه صورت گرفته و امروز اولین جلسه رییس جمهور با حضور روسای دیگر قوا و اعضای اصلی سه قوه تشکیل شد و علی القاعده باید در ارگان‌هایی مانند وزارت صمت یک اتاق هوشمند تشکیل شود تا لحظه ای مسائل را رصد کند و تمامی نقاط ضعف و قدرت را در زنجیره های تولید ایرات را بررسی کند حتما باید بخش خصوصی در این حوزه به کار گرفته شود چرا که کار آمریکایی‌ها امروز مانند رفتار صدام است و اگر ما بتوانیم در این شرایط ایران را به استقلال برسانیم بهترین نتیجه را گرفته ایم .

عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران می تواند یکی از اقتصادهای نوظهور جهان باشد اظهار داشت: پيشرفت ما منوط به رفع تحریم می‌تواند نباشد زیرا اقتصاد ما بزرگ است، اقتصاد ایران آنقدر بزرگ است که با هر نوع تحریمی به بن بست نمی رسد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت بسیار زیادی در تولید محصولات دانش بنیان دارد، مهمترین مواد اولیه برای اقتصاد دانش بنیان مغز انسان است خاطرنشان کرد: ظرفیت ما در اقتصاد دانش بنیان 3/5 برابر کل تولید ناخالص داخلی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عمده سیاست های کشورهای پیشرفته حتی سیاست های آمریکا شباهت زیادی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد عنوان کرد: اقتصاد ما واگن نیست بلکه لوکوموتیوی است که خراب شده و نیاز به تعمیر دارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از اقتصاد کشور هیچ ربطی به مبادلات خارجی ندارد و مابقی هم به خوبی با 15 کشور همسایه مان قابل انجام است افزود: برای عبور از این مرحله و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی باید از 10 میلیون جوان تحصیلکرده و یک میلیون نخبه استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حوزه تولیدات دانش بنیان تحلیل پذیر نیست، مشکل اصلی در کشور در مسیر تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی، بخشی از یک جریان سیاسی است که تفکرشان ارتباط و وابستگی به اقتصاد غرب است در حالی که این تصور درست نیست.

مجید شاکری کارشناس مسائل مالی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه هر کشوری که در برجام مانده می تواند از ماندن در آن سود ببرد افزود: بخشی مهمی از مشکلات ما ابدا ربطی به برجام ندارد، ما خودمان تحریم کشیده هستیم و تمام روشهای تحریم مالی بر رویمان چک شده است.

وی با بیان اینکه حجم وسیعی از پروژه های کلان بدون نیاز به ارز در کشور وجود دارد که ريال محور هستند گفت: 50 درصد مسائل اقتصادی کشور ربطی به مسائل خارجی نداردلذا، بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم از جمله انتقالات مالی و تجاری است.

وی با اشاره به اینکه راه حل هایی که کشورهای اروپایی بر روی میز گذاشته اند ، راه حلی کارآمد نبوده است گفت: ما بیش از دیگران می توانیم خطرهای مالی آمریکا را بررسی کنیم، ما در ساختار موجود اروپا می توانیم تضاميني بگیریم که بدون حضور آمریکا باشد.

شاکری با اشاره به اینکه ما باید پیشنهاد خود را بر روی میز بگذاریم و نباید منتظر پیشنهاد کشور های اروپایی باشيم اظهار داشت: در طی پنج سال گذشته، نرخ تشکیل سرمایه روند نزولی داشت ، سال بعد ، سال هدایت اعتبار خواهد بود و قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

این کارشناس مسائل مالی با اشاره به اینکه اروپایی ها به تنهایی نمی توانند برجام را ادامه دهند گفت: میزان مبادلات بانکی پس از برجام تفاوت چندانی با قبل از آن ندارد، ایران تحریم شده ترین کشور در طول تاریخ است اما عملاً مرکزی برای هماهنگی در برابر این تحریم ها نداریم در حالی که دانش فنی برای ایجاد این مرکز وجود دارد.

وی تصریح کرد: صرف نظر از تعامل صرف با اروپا می توانیم ساختاری را برای معاملات مشترک با چین، روسیه و اروپا ایجاد کرد.

شاکری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته تحریم های مختلفی را تجربه کرده و این مزیتی برای عبور از تحریم های جدید است ادامه داد: باید در مذاکرات با اروپایی ها ما پیشنهاداتمان را ارائه کنیم و تضمین هایی را از آنان بگیریم که بدون اجازه از آمریکا محقق شود.

وی افزود: تعداد زیادی طرح های مبتنی بر ریال در کشور وجود دارد که با استفاده از مفهوم هدایت و اعتبار می توان آنها را مدیریت کرد.

آقامحمدی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد : اگر بتوانیم از تحریم های آمریکا علیه کشورمان استفاده کنیم اقتصادمان را سامان خواهیم داد.

وی با اشاره به قابلیت های زنجیره ای مختلف تولید پوشاک، مبل، طلا و جواهرات، محصولات ارگانیک، دارو و میکروالکترونیک افزود: باید تلاش کنیم تا تولید این محصولات به صرفه شود و برای افزایش تولید قوانین مان را به نفع تولیدکنندگان اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
اروپا از این آب گل آلود می خواهد ماهی ( افزایش ارزش پول ملی ) خود را بگیرد و غرق شدن ریال برایش اهمیتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
اروپایی که هر دفعه یک شرط تعیین میکنه چطوری میشه بهش اعتماد کرد ؟؟؟؟!!!!!!!!
Germany
ناشناس
۰۳:۰۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
مگه میشه مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
یعنی چی؟ بانک یورو محور چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
نباید به اروپا اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
اینطوری یورو خیلی گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
اینطوری یورو خیلی گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۱:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
حالا کيه گوش کنه
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۱:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
حالا کيه گوش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
با ظرفیتی که در کشور موحود هست همه چی امکان پذیر هست به شرطی که دیگه از امریکا حرفی نزنیم همه چیز موجود هست فقط اراده میخواهد ما خودمان چنان کشوری میتونیم بسازیم که....
آخرین اخبار