وجود 30 بازارچه مرزی فعال در کشور/زیرساخت بازارچه های مرزی ایلام تا اربعین امسال تکمیل می شود

از 36 بازارچه جدید مرزی که در کشور به تصویب هیات وزیران رسیده است، دو بازارچه مرزی در استان ایلام وجود دارد که علاوه بر تسهیل تردد زوار به عتبات عالیات، نقش مهمی در رونق اقتصادی استان خواهند داشت.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اینجا مهران است، نزدیک ترین مرز زمینی کشور با 300 کیلومتر تا کربلای معلی و عتبات عالیات. آمارها نشان می دهد سالانه بیش از چهار میلیون نفر از طریق مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات تردد دارند. تنها در سال 96 بیش از چهار میلیون و 600 هزار نفر از این مرز تردد کرده اند که به تنهایی بیش از 60 درصد از ترددهای مرزهای چندگانه کشور به عتبات عالیات را به خود اختصاص می دهد. استان ایلام با دارا بودن 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استان های مرزی به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و مرزی با استان های نوار مرزی کشور عراق به ویژه استان های واسط و میسان دارد.

کمی آن طرف از مرز مهران، بازارچه مرزی و گمرک وجود دارد، تنها بازارچه ای که فقط صادرات به کشور عراق دارد آن هم از نوع تولید ایرانی.

رضا جعفری یکی از صادر کنندگان ایلامی است که چند سالی است در مرز مهران، محصولات ایرانی به کشور عراق صادر می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ می گوید: در یکی دو سال گذشته میزان صادرات کشورمان به عراق بیشتر شده و در چند روز گذشته کولر ایرانی از مرز مهران به کشور عراق صادر می کنیم.

30 بازارچه مرزی فعال در کشور/ تلاش برای ایجاد دو بازارچه مرزی در ایلام ادامه دارد/زیرساخت بازارچه های مرزی ایلام تا اربعین امسال تکمیل می شود

محمد طلال تاجر عراقی است که از وارد کنندگان محصولات ایرانی به کشور عراق است. او هر چند از روند نظم در سمت کشور عراق رضایت نداشت اما می گوید: در سمت مرز مهران کارهای ترخیص کالا به خوبی صورت می گیرد و چند سالی است که محصولات ایرانی را به کشور عراق وارد می کنم.

وی گفت: محصولات پلی اتیلن، پی وی سی و کولر آبی به کشور عراق وارد می کنم و مردم کشورم نیز از کیفیت کالای ایرانی راضی هستند.

صادرات 19 درصدی صادرات کشور به عراق از مرز مهران

شوهانی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛گفت: از مجموع شش میلیارد و 425 میلیون دلار صادرات کشور ایران به عراق، 19 درصد از این صادرات از طریق گمرگ و بازارچه مرزی مهران بوده است.

مصطفایی مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: در سال گذشته تجار استان و کشور، یک میلیارد و 213 میلیون دلار صادرات به وزن دو میلیون و 154 هزار تن از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر کرده اند که در مقایسه با دیگر مرزهای مشترک با کشور عراق، بیش ترین سهم صادرات از نظر حجم و وزن به کشور عراق در مرز مهران انجام شده است.

تعطیلی صادرات مرز مهران در ایام اربعین

اما چند سالی است که بازارچه مرزی مهران در گره ای گمشده به نام "گمرک" گیر کرده است.

رضا دارابی یکی از تجار مهرانی می گوید: اصلاً معلوم نیست مبادلات مرزی در مهران زیر نظر گمرک یا بازارچه مرزی انجام می شود.

وی گفت: زمان اربعین حسینی بدلیل نزدیکی گمرک و بازارچه مرزی به پایانه مسافربری مهران، کار صادرات یک یا دو ماه تعطیل است.

30 بازارچه مرزی فعال در کشور/ تلاش برای ایجاد دو بازارچه مرزی در ایلام ادامه دارد/زیرساخت بازارچه های مرزی ایلام تا اربعین امسال تکمیل می شود

مصطفایی مدیرکل گمرکات استان ایلام در این باره می گوید: با راه اندازی بازارچه های جدید مرزی کار صادرات مرز مهران در زمان اربعین از مرز مهران به بازارچه جدید چنگوله "شهابی"منتقل می شود و تجار می توانند در آن بازارچه به صادرات و یا واردات بپردازند.

ایجاد دو بازارچه جدید مرزی در ایلام

حالا چند سالی است که ایجاد بازارچه های مشترک مرزی در دو سوی مرز به موضوع اصلی رایزنی مسئولان استان های مرزی ایران و عراق تبدیل شده است، شهابی یا چنگوله در مهران و چیلات در دهلران.

انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان که چند هفته پیش برای بررسی آخرین وضعیت مرزهای چیلات و چنگوله به ایلام آمده بود، گفت: قطعاً اگر طرح بازارچه از سوی استان به دست ما برسد، در راستای منافع ملی و استان ایلام پیگیری می کنیم و کار اجرایی آن را دنبال خواهیم کرد.

ایوب درویشی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت های مناسب استان ایلام برای توسعه تجارت با کشور عراق، گفت: با توجه به مزیت های مناسب استان ایلام در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین کشاورزی و آب و خاک، ایجاد بازارچه های مرزی می تواند در توسعه استان نقش مهمی داشته باشد به طوری که تولید در خود استان ایلام باشد و بلافاصله زمینه صادرات به کشور همجوار و استان های مرزی کشور عراق صورت بگیرد.

هیئت وزیران در تیرماه سال 96 در جلسه ای وضعیت بازارچه های مشترک مرزی را به تصویب رساندند. در این مصوبه وضعیت حذف، ایجاد، ادغام، انتقال و ابقاء 36 بازارچه مرزی به تصویب رسیده است که طبق آن، با ایجاد بازارچه جدید چنگوله، بازارچه مرزی مهران به شهابی "چنگوله" انتقال یابد و بازارچه جدید چیلات در دهلران نیز ایجاد می شود.

 علی علی ­آبادی فراهانی مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور می گوید: محل تأمین منابع اعتباری لازم برای تأسیس و ایجاد بازارچه مشترک مرزی جدید از سوی محل اعتبارات مربوط در استان آن بازارچه خواهد بود و آغاز به کار رسمی هر بازارچه مشترک مرزی جدید، مشروط به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز آن بازارچه مشترک مرزی است که به تشخیص کارگروه تبصره (1) ماده (103) قانون امور گمرکی-مصوب سال 1390 است.

تکمیل زیرساخت های بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله تا اربعین

اولین قدم برای ایجاد بازارچه های مرزی، ایجاد زیر ساخت های لازم در حوزه راه، آب و برق و فیبر نوری است.

احمد کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه فعالیت های عمرانی در حوزه زیر ساخت ایجاد بازارچه های مرزی در استان مطلوب است، گفت: در هر دو بازارچه مرزی، در مجموع بیش از 250 میلیارد ریال قراردادهایی با پیمانکاران در حوزه زیر ساخت بسته شده که امیدواریم تا اربعین امسال، زیرساخت های لازم در حوزه آب، راه و برق و فیبر نوری در دو مرز چیلات دهلران و چنگوله یا شهابی در مهران آماده بهره برداری شوند.

30 بازارچه مرزی فعال در کشور/ تلاش برای ایجاد دو بازارچه مرزی در ایلام ادامه دارد/زیرساخت بازارچه های مرزی ایلام تا اربعین امسال تکمیل می شود

نظام ملکشاهی فرماندار مهران با اشاره به اینکه زیرساخت ها بازارچه مرزی چنگوله با 15 هکتار مساحت، بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارهای خوبی برای ایجاد بازارچه چنگوله اختصاص یافته است، گفت: برای ایجاد بازارچه چنگوله، کار راه اصلی شروع شده و برای زیر ساخت های بازارچه در سال جاری اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال اختصاص یافته اما به اندازه کافی اعتبار برای ایجاد بازارچه وجود دارد و با پیشرفت کاری، این اعتبارها نیز به طرح های زیرساختی بازارچه تزریق می شود.

با ایجاد بازارچه چنگوله، تجار باید به بازارچه جدید کوچ کنند؟

در حالی که قرار است زیر ساخت های بازارچه مرزی تا اربعین امسال به اتمام برسد، تجار می گویند با ایجاد بازارچه مرزی چنگوله در مهران، آیا از بازارچه مرزی که در گمرک وجود دارد باید به بازارچه جدید کوچ کنند؟

ملکشاهی فرماندار مهران در جواب این سوال می گوید: جابجایی لازم نیست و این دو بازارچه مکمل یکدیگر هستند به طوریکه در بازارچه مرزی مهران کار صادرات به روال سابق انجام می شود و بازارچه جدید نیز مبادلات مرزی مختص خود را دارد که با استفاده از کارت پیله وری انجام می شود.

مصطفایی مدیرکل گمرکات استان نیز گفت: در بازارچه های مرزی صادرات با کارت "پیله وری" که مخصوص افراد مرزنشین است انجام می شود اما در گمرک، کار صادرات با کارت های بازرگانی انجام می شود و در مرزهای رسمی مدیریت با گمرک است درحالیکه در بازارچه های مرزی، مدیریت با استانداران و فرمانداران است.

30 بازارچه مرزی فعال در کشور/ تلاش برای ایجاد دو بازارچه مرزی در ایلام ادامه دارد/زیرساخت بازارچه های مرزی ایلام تا اربعین امسال تکمیل می شود

این در حالی است که در مصوبه هیئت وزیران آمده با ایجاد بازارچه جدید چنگوله یا شهابی در مهران، بازارچه فعلی باید به بازارچه چنگوله جابجا شود. حال باید دید با ایجاد بازارچه چنگوله، سرنوشت بازارچه موجود در گمرک مهران چه می شود؟

30 بازاراچه مرزی فعال در کشور/12 بازارچه مشترک مرزی با عراق

شوهانی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه در حال حاضر، تعداد 30 بازارچه مرزی فعال در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد، 12 مورد بازارچه مشترک مرزی با کشور عراق داریم که با ایجاد بازارچه مرزی چیلات، سهم استان مرزی ایلام از بازارچه های مرزی با کشور عراق از یک مورد به دو مورد افزایش پیدا می کند.

وی همچنین گفت: امسال برای رونق و حمایت از بازارچه های چیلات و چنگوله استان، مبلغ ده میلیون دلار سقف ارزی واردات تصویب شده تا در صورت فعالیت بازارچه ها از آن بهره مند شوند.

از بازارچه مرزی مهران، 220 کیلومتر به سمت دهلران رفتیم تا آخرین وضعیت زیرساخت های ایجاد بازارچه چیلات را از نزدیک ببینیم. در گرمای هوای دهلران، کار عمرانی و ایجاد راه دسترسی به خوبی در حال انجام بود.

قاسم یاری یکی از اعضای تیم راهسازی در بازارچه مرزی چیلات بود. وی گفت: روزی 12 ساعت بطور مداوم کار می کنیم تا هر چه سریعتر زیر ساخت های بازارچه مرزی آماده بهره برداری شود.

موسوی فرماندار دهلران نیز با اشاره به اینکه زیرساخت های بازارچه مرزی چیلات با 30 هکتار مساحت بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: از 28 کیلومتر مسیر راهسازی از جاده اصلی به بازارچه مرزی چیلات تنها 16 کیلومتر باقی مانده در حال ایجاد و آسفالت است که با اعتباری بالغ بر70 میلیون ریال تا اربعین امسال آماده بهره برداری است.

موسوی افزود: برای ایجاد فیبر نوری نیز مجوزهای لازم اخذ ده و به مناقصه رفته و در بحث آبرسانی مشکل خاصی نداریم و چاه آب کار حفاری تمام شده و خط انتقال آب هم با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال به مناقصه گذاشته شده است.

فرماندار دهلران تصریح کرد: در مجموع برای ایجاد بازارچه و زیرساخت، 180 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و تا اربعین امسال آماده بهره برداری است که بازگشایی مرز چیلات منوط به همکاری طرف عراقی می باشد.

با رایزنی مسئولان استانی و کشوری با طرف عراقی برای تسهیل در ایجاد بازارچه های مشترک مرزی و بازگشایی مرز چیلات در دهلران در اربعین امسال، علاوه بر تسهیل تردد زوار به عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی تررد زوار به مهران و تقسیم این بار ترافیکی به مرز چیلات دهلران، زمینه صادرات بیشتر کالای ایرانی به کشور عراق نیز فراهم می شود و می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصاد مردم مرز نشین استان ایلام و اشتغالزایی جوانان جویای کار داشته باشد.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.