ناتواني در مشت كردن دست از علائم بيماري تونل كارپال است

ناتواني در مشت كردن دست و احساس سوزش در انگشتان دست از علائم بيماري تونل كارپال (درد مچ) است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛  مجرايي در مچ دست است که بوسيله استخوان هاي دست و رباط عرضي کارپال محدود مي شود و از اين مجرا تاندونها، رگهاي خوني و اعصابي که انگشتان دست را عصب دهي مي کنند، عبور مي کنند.

بنابراين گزارش، هنگامي که دست يا انگشتان به طور مکرر باز يا خميده و يا به دو سمت متمايل نشوند اندازه اين فضاي انبوه از بافت ها و نسوج گوناگون افزايش مي يابد و عصب Median فشرده شده و هدايت عصبي مختل مي شود.

 احساس خارش و بي حسي و کرختي دردست بيشتر در سه انگشت اول، دردي که به سمت بالاي مچ تير مي کشد به خصوص در شب هنگام خواب، سستي در انگشت شست، افتادن مکرر اشياء از دست، ناتواني در مشت کردن دست و خشک شدن پوست دست از علائم و نشانه هاي اين بيماري است.

 علائم به طور مشخص در شب ظاهر مي شوند شب ها بعد از اين که يک تا دو ساعت از شروع خواب مي گذرد، بيمار با درد، سوزش و کرختي در دست مبتلا از خواب بيدار مي شود و ناخودآگاه شروع به تکان دادن دست و مالش دادن آن با دست ديگر مي كند تا اين که علائم کاهش يافته و دوباره به خواب برود كه اين حالت ممکن است چند بار در طي شب تکرار شود.

 فشار مکرر روي عصب Median مي تواند علائم را تشديد و در نهايت منجر به آسيب اعصاب شود و درمان مناسب مي تواند آن را بهبود يا کنترل کند و از ناتواني دائمي جلوگيري کند.

گفتني است: استراحت دادن به مچ دست براي يک دوره زماني همراه با مچ بندها، تمرينات ورزشي خاص، تعديل فعاليت هاي کاري از جمله درمان هاي روتين اين بيماري است به علاوه پزشک معالج ممکن است يک سري تمرينات مخصوص براي کشش و قوي کردن مچ و قسمت هاي مربوطه در دست را تجويز کند و اگر درمان هاي روتين جواب ندهد، ممکن است پزشک معالج عمل جراحي را لازم بداند.

بيماري تونل كارپال، تنگي كانال عصب مچ است كه باعث ايجاد فشار بر روي عصب مچ دست و گرفتگي و درد شديد در اين ناحيه مي شود. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.