خطر در کمین کودکان ، از خوردن ماده اسیدی تا بلع سنجاق قفلی+ تصاویر

دختر بچه ۹ ساله‌ای با نوشیدن مقدار نامعلومی مواد اسیدی راهی بیمارستان قدس قزوین شد.

ریتا باقریان ، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان پزشک معالج این کودک در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت: بیمار از طریق اورژانس هوایی زنجان برای اقدامات تشخیصی و درمانی به بیمارستان قدس قزوین منتقل شده است.

خطر در کمین کودکان ، از خوردن ماده اسیدی تا بلع سنجاق قفلی

دکتر باقریان گفت : در معاینه اولیه سوختگی همراه با تاول‌هایی در ناحیه دهان و لب‌ها مشاهده شد.

وی اضافه کرد: با احتیاط آندوسکوپی برای این بیمار انجام و به دلیل زخم و خونریزی ایجاد شده در قسمت فوقانی مری از ادامه اندوسکوپی صرفنظر شد.

به گفته این پزشک متخصص، تنگی و سوراخ شدگی مری از عوارض غیر قابل جبران این سوختگی است که در مراحل بعدی درمان مشخص می‌شود.

دکتر باقریان گفت : بیمارستان کودکان استان زنجان به دستگاه آندوسکوپ مجهز نیست و لازم بود که بیمار در فاصله ۱۲ ساعت بعد از بلع آندوسکوپی شود به همین دلیل به این مرکز منتقل شده است.

وی همچنین گفت: شیر خوار ده ماهه‌ای از کرمانشاه به دلیل خوردن سنجاق قفلی همراه با شی فلزی با محتوای ادعیه به این مرکز منتقل شد که جسم خارجی از طریق آندوسکوپی با موفقیت خارج شد.

خطر در کمین کودکان ، از خوردن ماده اسیدی تا بلع سنجاق قفلی

دکتر ریتا باقریان، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان افزود : از راه اندازی بخش آندوسکوپی کودکان در بیمارستان قدس قزوین دو سال می‌گذرد و در این مدت ۵۰۰ موردآندوسکوپی انجام شده که ۳۰ مورد مربوط به خارج کردن اجسام خارجی بوده است.

وی با اشاره به اینکه کودکان مایلند اجسام را در دهان خود بگذارند از والدین خواست اجسام خارجی مانند سکه، باتری‌های دیسکی و اسباب بازی‌های کوچک را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

دکتر باقریان همچنین گفت: والدین از آویزان کردن هرگونه شی به پیراهن کودک هم خودداری کنند.

وی تاکید کرد: والدین در گام اول مواد شوینده و اسیدی را دور از دسترس کودکان بگذارند و همچنین به کودکان در سنین پیش دبستانی آگاهی‌ها و هشدار‌ها ی لازم در خصوص استفاده از این مواد ارائه دهند.

او میگوید: بخش اندوسکوپی کودکان بیمارستان کودکان قدس علاوه بر استان به استان‌های همجوار مانند زنجان، البرز، گیلان و کرمانشاه هم خدمات درمانی را ارائه می‌دهد و فقط یک دستگاه آندوسکوپ دارد که کافی نیست و همچنین از نظر فضا هم باید گسترش یابد.

دکتر باقریان افزود: یک تیم ۵ نفره در این بخش مشغول به فعالیت هستند که با توجه به تعداد زیاد مراجعه کنندگان به نیروی انسانی بیشتری نیاز است.
انتهای پیام /

کودکی بر اثر خوردن اسید به بیمارستان قدس قزوین  منتقل شد

برچسب ها: علوم پزشکی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.