گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت روزجهانی تومور مغزی؛

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌ی که از توده‌های مغزی خبر می‌دهند

تومور‌های مغزی، توده‌هایی خوش خیم یا بدخیمی هستند که توجه به برخی علائم به تشخیص و درمان آن‌ها کمک چشمگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جوان دانشجویی است که از دردی کهنه سخن می‌گوید، او از ۱۰ سالگی با تومور مغزی خود زندگی کرده است و از توموری حرف می‌زند که دیگر مثل یک مزاحم نیست بلکه رفیق شفیقی است که شکل زندگی او را تغییر داده است.

او می‌گوید در کودکی وقتی متوجه شدم تومور مغزی دارم به تومور سرم نامه نوشتم وخواستم که با هم دوست باشیم، همه این سال‌ها هم این غده مثل دوست همراه من بوده و نگذاشتم تبدیل به دشمنی شود که زندگی ام را از من بگیرد.

حتما اسم ترسناک تومور به گوش شما هم خورده است، یکی از انواع تومورها،  تومور‌ مغزی است، در دنیا ۱۸ خرداد را به نام روز جهانی تومور مغزی نامگذاری کرده اند تا بتوانند با آگاهی بخشی در مورد این تومور جان مردم را حفظ و مرگ و میر ناشی از آن را کم کنند.

احسان شریفی پور متخصص مغز و اعصاب و استاديار دانشگاه علوم پزشكى قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه تومور‌های مغزی، توده‌های فراگیر در مغز محسوب می‌شوند، گفت: هر توموری به معنای سرطان یا کنسر نیست بلکه تومورها، توده‌هایی هستند که بر اثر رشد نا به جا یا ایجاد حفره در بافت مغز به وجود آمده اند.

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌هایی که از تومور‌های مغزی خبر می‌دهند

کدام تومورهای خطرناک هستند؟

وی ادامه داد: همه تومور‌های مغزی سرطانی نیستند بلکه برخی از آن‌ها به دلیل ضایعات مادرزادی در مغز به وجود می‌آیند، بر اساس آمار جهانی میزان بروز تومور‌های مغزی حدود ۵ تا ۷ در ۱۰۰ هزار جمعیت در سال است که این عدد بالایی محسوب نمی‌شود.

شریفی پور در ادامه با تقسیم بندی تومور‌های مغزی گفت: تومور‌های مغزی به ۲ دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شوند، تومور‌های اولیه از بافت مغز نشات می‌گیرند و می‌توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، اما به طور کلی بیشتر تومو‌رها با منشا مغزی خوش خیم هستند.

سرطان هایی که تومور مغزی را به جانتان می اندازند

استادیار دانشگاه علوم پزشکى قم عنوان کرد: تومور‌های مغزی ثانویه، توده‌هایی هستند که از سایر نقاط بدن نشات می‌گیرند و در مغز به وجود آمده اند، اغلب موارد این تومورها به دلیل متاستاز سرطانی‌هایی چون ریه، پستان، ملانوما و گوارش در مغز ایجاد می‌شوند و در بیشتر موارد این نوع تومور‌ها بدخیم هستند و شیوع این نوع تومر‌های مغزی نسبت به تومور‌های با منشا مغزی بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با اشاره به یکی از شایعترین تومور‌های مغزی خوش خیم گفت: یکی از شایعترین تومور‌های خوش خیم با منشا مغزی مننژیوما نام دارد که از پرده منژیوم مغزی نشات می‌گیرد و به تازگی از روش‌های درمانی جدیدی برای درمان این نوع تومور‌های مغزی استفاده می‌شود.

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌هایی که از تومور‌های مغزی خبر می‌دهند

عللی که تومور مغزی سراغ افراد می آید

شریفی پور در ادامه به علل بروز توده‌های مغزی اشاره کرد و افزود: بررسی‌های متعددی روی سن، جنس، رژیم غذایی، مخاطرات شغلی، تلفن‌های همراه، امواج و غیره انجام شده است تا علل بروز تومور‌های مغزی را شناسایی کنند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به تومور‌های مغزی خانوادگی گفت: ۱ تا ۵ درصد تومور‌هایی که به تومور‌های خانوادگی معروف هستند، به دلیل ژنتیک و سابقه خانوادگی بروز می‌کنند.

تومورهای مغزی در سر  آقایان بیشتر از خانم ها جا خوش می کند

وی ادامه داد: بروز تومور‌های مغزی به طور کلی در آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده و این در حالی است که در خانم‌های توده‌های خوش خیم مغزی مانند مننژیوما بیشتر بروز می‌کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکى قم اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد، عوامل دیگری نیز در بروز تومور‌های مغزی شناخته شده اند، کسانی که تحت تاثیر اشعه‌های رادیوتراپی یا اشعه‌های هسته‌ای بودند مانند قربانیان بمباران هسته‌ای هیروشیما، به شکل واضحی بروز تومور‌های مغزی در آن‌ها بیشتر بوده است.

شریفی پور خاطرنشان کرد: برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد کسانی که کار تصویربرداری رادیولوژی را انجام می‌دهند امکان ابتلا به برخی تومور‌ها مانند مننژیوما در آن‌ها بیشتر است.

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌هایی که از تومور‌های مغزی خبر می‌دهند

آیا تلفن همراه موجب تومور مغزی می شود؟

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به برخی نگرانی‌ها در مورد رابطه تلفن همراه و تومور‌ مغزی عنوان کرد: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد، افرادی که از تلفن همراه زیاد استفاده می‌کنند و در حین استفاده تلفن همراه در کنار گوش فرد قرار دارد، احتمال بروز تومور‌های مغزی گلیوم بیشتر است،

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: برخی مطالعات نیز عنوان می‌کنند که تلفن همراه تا این میزان در بروز تومور مغزی موثر نبوده و به هرحال هنوز تحقیقات در مورد این موضوع کافی نیست.

شغل هایی که بیشتر تومور مغزی سراغشان می آید

استادیار دانشگاه علوم پزشکى قم در خصص تاثیر رژیم غذایی در بروز تومور‌های مغزی تصریح کرد: در مورد مصرف موادغذایی و بروز تومور‌های مغزی هنوز مطالعات زیادی وجود ندارد که اثبات کند مصرف برخی موادغذایی عامل ایجاد تومور‌های مغزی می‌شود.

وی خطرات شغلی را یکی از علل بروز تومور‌های مغزی دانست و گفت: برخی مطالعات نشان داده است، افرادی که دربعضی معادن یا صنایع شیمیایی مانند تولید پلاستیک یا شیشه گری کار می‌کنند بروز تومور‌های مغزی در آن‌ها بیشتر بوده است، اما به هر حال هنوز تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد.

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌هایی که از تومور‌های مغزی خبر می‌دهند

روند صعودی ابتلا به تومور مغزی در دنیا و ایران

شریفی پور پیر شدن جوامع و افزایش امید به زندگی را یکی از مهمترین علل رشد ابتلا به تومور‌های مغزی عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش امید به زندگی جوامع، بروز تومور‌های مغزی افزایش پیدا کرده و میزان بروز توده‌های مغزی در سن ۴۰ تا ۸۰ سالگی رشد صعودی داشته است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکى قم این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در کشور ما نیز به دلیل افزایش امید به زندگی به طبع گسترش تومور‌های مغزی شدت بیشتری داشته که در نتیجه پیری جمعیت است.

تومور‌هایی که در سرتان جا خوش می‌کنند/ زنگ خطر‌هایی که از تومور‌های مغزی خبر می‌دهند

علائمی که از تومورمغزی خبر می دهند

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به شایع‌ترین علائم تومور‌های مغزی گفت: شایع‌ترین علامت تومورهای مغزی، سردرد به خصوص سردر‌دهای صبحگاهی بوده که ممکن است همراه با تهوع باشد، البته باید توجه داشت که نباید این نوع سردرد‌ها را با میگرن اشتباه گرفت؛ هر سردردی به معنای تومور مغزی نیست اما سردردهای ادامه دار باید جدی گرفته شوند.

وی عنوان کرد: بسیاری از تومور‌های مغزی بی علامت هستند یا علائم خفیفی دارند اما تغییر رفتار یا خلق و خو در یک مدت مشخص می‌تواند علامتی از  وجود تومور مغزی در سر باشد.

شریفی پور در ادامه به برخی دیگر از نشانه‌های تومور‌های مغزی اشاره کرد و گفت: ضعف اندام، اختلال بینایی، اختلال حسی پایدار، دوبینی‌ها و تشنج از دیگر علائم تومور‌های مغزی محسوب می‌شود.

روش های تشخیص تومور مغزی را بشناسید

استادیار دانشگاه علوم پزشکى قم با اشاره به روش‌های تشخیص تومور‌های مغزی گفت: از دهه ۱۹۷۰ که سی تی اسکن کشف و سال‌ها بعد که ام آر آی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده شد، این ۲ روش تصویربرداری، روش تشخیص تومور‌های مغزی بوده اند هرچند که روش طلایی برای تشخیص تومور مغزی، ام آر آی است.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: در جوامعی که دستگاه‌های تصویربرداری مغزی پیشرفته بیشتر وجود دارد، تشخیص و موارد ابتلای ثبت شده نیز بیشتر است.

وی در ادامه به میزان طول عمر افراد مبتلا به تومور مغزی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات افرادی که تومور مغزی داشتند ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌توانند در طی پنج سال عمر کنند؛ در واقع مرگ و میر ناشی از تومور مغزی در طی پنج سال بیش از ۵۰ درصد است.

روش هایی برای درمان تومورهای مغزی

شریفی‌پور با اشاره به روش‌ های درمان تومورهای مغزی تصریح کرد: درمان تومورهای مغزی اغلب با استفاده از روش‌های جراحی است به خصوص در تومورهای سطحی از جراحی بیشتر استفاده می‌شود افزون بر این گامانایف، آمبولیزه کردن، رادیو تراپی و شیمی‌درمانی برای از بین بردن تومورهای نادر از دیگر روش‌هایی هستند که به منظور درمان استفاده می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه متأسفانه جراحی فقط در تومورهای خوش خیم موثر است، گفت: در تومورهای متاستاتیک جراحی تأثیر زیادی ندارد زیرا خطر عود یا بروز مجدد تومور وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: تومورهای مغزی بدخیم درجه بندی می‌شوند و تومور درجه ۴ بدخیم‌ترین نوع تومورها را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام من 26 سالمه تقریبا یک ماه ده روزه سرم درد داره
البته این درد در یک جا نیست هر روز محل درد تغیر میکند و گاهی هیچ دردی ندارم نمیفهمم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
R
۰۸:۲۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام مادر من سی و شش سال دارن و دو هفته پیش که داییم فوت کرد مامانم خیلی عصبی شد و الان حدود چهار روزه خیلی شدید سرش درد می‌کنه و ناحیه ی راست و سر و صورتش درد می‌کنه اما سر گیجه یا ضعف در بینایی نداره این توموره؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام .
من ۱۴ سالمه و بیشتر اوقات سردرد و سرگیجه دارم
بیشتر وقت ها هم وقتی صبح از خواب بیدار میشم سردرد و حالت تهوع دارم
به نظرتون باید چیکار کنم ؟....
Iran (Islamic Republic of)
زهرا مشرقی
۱۷:۳۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.
من۱۹سالم هست و از دو سال پیش توده هایی در سرم ایجاد شدند.که در ابتدا یکی بود ولی در حال حاضر ۴ تا شدن.
اندازه اونها در حدود۷۵ /۰سانتی متر هست و با فشار انگشت کمی جابجا میشن ولی سفت هستند.سردرد و دیگر علائم هم ندارم.ممکنه تومور بد خیم باشن؟
آخرین اخبار