بهره برداری از ۷۳ پروژه جهاد کشاورزی در استان کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در هفته جهاد کشاورزی ۷۳ پروژه با ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان اعتبار همز‌مان با هفته جهاد کشاورزی در این استان به بهره برداری می رسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، خالد جعفری رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات این سازمان برگزارشد،با بیان اینکه  21 تا 27 خرداد با عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده و هر ساله در این هفته برنامه‌های مختلفی در سطح کشور و استان کردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۷۳ پروژه با ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان اعتبار در استان کردستان افتتاح وبه بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  با اشاره به اینکه  با اجرای  این طرح‌ها و پروژه‌ها به طور مستقیم برای ۳۲۲ نفر اشغالزایی می شود  و یک هزار و ۱۶۷ تثبت  شغل هم به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: کردستان در بحث زراعت دیم رتبه اول کشور دارد و سالانه حدود 650 هزار هکتار زیرکشت دیم در بحث گندم، نخود، جو و غیره داریم که 98 درصد از کشت، داشت و بردداشت استان مکانیزه است.

جعفری با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک در کشور و حتی در دنیا است، گفت: در کشور ما گندم بر اساس هدف‌گذاری‌هایی که صورت گرفته گندم سال‌های سال همچنان محصول استراتژی باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارت محصولات کشاورزی در استان بیش از ۳۰۰ میلیاردتومان براورد شده است، ادامه داد: دنبال ایجاد پایداری در محصول گندم هستیم و سهمی که برای استان اختصاص داده شده بالا است و برای تحقق آن تمام تلاش خود را باید انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰۰هزارتن گندم در استان تولید شد،گفت:امسال پیش بینی می شود بیش از ۹۵۰ هزارتن از این محصول تولید وبرداشت شود.

جعفری اقلیم استان کردستان را برای باغداری پرخطر و ریسک‌پذیر دانست و افزود: در بحث باغات توصیه بر کشیدن نایلون‌های لاستیکی و روش‌های جدید آبیاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: 41 هزار هکتار از باغات دیم و آبی استان عموما قطعات کوچک است که مانع از انجام سرمایه‌گذاری برای اجرای روش‌های نوین می‌شود.

وی افزود: هرچه بتوانیم باغات را اصولی ایجاد کنیم در نگهداری آن در برابر بلایای طبیعی همچون سرما وغیره موفق‌تر عمل خواهیم کرد که طی سال‌های اخیر نیز تسهیلاتی در این راستا تعریف و پرداخت شده است.

جعفری با اشاره به اینکه حرکت به سمت تجاری‌کردن باغات استان از نیازهای اساسی برای توسعه این بخش و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سرمازدگی و غیره است، خاطرنشان کرد: در  حال ایجاد 8 هزار هکتار  باغات تجاری از محل آب‌های مرزی هستیم.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از طرح‌های توسعه کشاورزی و باغداری استقبال می‌کند، گفت: در تغییر کاربری بدون دیدگاه‌های سلیقه‌ای باید به صورت منطقه‌ای اقدام شود که در واگذاری اراضی ملی خارج از محدوده هیچ محدودیتی نداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در دنیا محصول اورگانیک کم است و این دست محصولات با قیمت‌های مشخص شده عرضه می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی در این استان ارگانیک،سالم ویا با کود شیمیایی تولید می شوند،گفت: محصول ارگانیک، محصولی سالم است که بیشتر از حد لازم سموم شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود ضمن اینکه اکثر محصولات کشاورزی در استان کردستان سالم است.

وی ادامه داد: محصولات آرسنیک‌دار در استان کردستان وجود ندارد چون میزان کودی که برای تولید محصولات کشاورزی در استان استفاده می‌شود کمتر از میزانی است که برای آن تعیین شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: محصولاتی مثل عسل، گردو، توت فرنگی و گوشت دام سبک هم در استان کاملا ارگانیک و طبیعی است.

وی اظهار کرد: اختلاف‌نظرهای زیادی در مورد محصولات تراریخته وجود دارد اما در کل این محصولات در تمام کشورها وجود دارد اما هیچ مشکل و محدودیتی در مصرف ندارد.

انتهای پیام/م

جهاد کشاورزی از طرح‌های توسعه کشاورزی و باغداری استقبال می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.