در میزگرد بررسی علل پدیده طلاق صورت گرفت؛

واکاوی دلایل طلاق در خانواده‌های ایرانی

رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک زوجین، یکی از علل اصلی وقوع پدیده طلاق است.

کاهش طلاق با افزایش مهارت‌های اجتماعی در خانوادهبه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته در میزگردی با عنوان بررسی علل پدیده طلاق معصومه امینی خو کارشناس خانواده و مدرس دانشگاه و سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران و محسن جهانی دارستانی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی به گفتگو نشستند.

این نشست با موضوع طلاق و یادگیری مهارت‌های اجتماعی انجام شد که معصومه امینی خو با اشاره به اینکه مدارس، پرورش خانواده، شبکه دوستان و محیط اجتماعی بر روی مهارت‌های فردی اثر دارد، گفت: یکی از عوامل طلاق را می‌توان به شخصیت افراد ارجاع داد.

وی افزود: در حالی که شخصیت افراد ارثی و طبیعی است، بخشی از آن به یادگیری مربوط می‌شود که خانواده در آن نقش موثری دارد.

سید حسن موسوی چلک با تاکید بر مهم ترین کارکردهای خانواده که جامعه پذری و سواد اجتماعی است، اشاره کرد: خانواده‌ای که مسئولیت پذیری را در خود نهادینه و از دانش و اطلاعات بیشتری استفاده می‌کند، می‌تواند فرزندان بهتری تربیت کند.

خانواده‌ها مهارت‌های اجتماعی را به فرزندان خود آموزش دهند

وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که فضای امنی برای تربیت فرزندان فراهم می‌کنند، در مقابل خانواده‌هایی که روابط ضعیفی دارند و استبدادی عمل می‌کنند، از عملکرد بهتری در تربیت برخوردار هستند.

موسوی چلک اضافه کرد: با توجه به سرعت انتقال اطلاعات و سواد اجتماعی بیشتر بچه‌ها در حوزه فضای مجازی نظم گذشته بر هم ریخته است، پدر و مادرها نباید در این زمینه از فرزندان خود عقب تر باشند و باید دانش خود را بالا ببرند.

وی گفت: یکی از عواملی که می‌توانیم در زمینه کسب مهارت‌های اجتماعی خانواده به کار گیریم، کمک گرفتن از دیگران و مشورت کردن با افراد متخصص است. خانواده‌ها باید با مراجعه به روانشناسان و مشاوران، مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند.

وی با تاکید بر تقویت مهارت‌های زندگی از سال ۷۵ در انجمن مددکاری ایران افزود: باید آموزش و پرورش تفکر اجتماعی را در خود نهادینه کند. در آموزش و  پرورش کشور سرمایه گذاری هایی صورت گیرد و سبد اجتماعی فرزندان افزایش یابد.

موسوی چلک ادامه داد: انجمن مددکاری ایران، انجمنی صنفی است و برنامه‌های اجرایی مانند آموزش در زمینه مهارت‌های اجتماعی ندارد. آموزش در این زمینه برعهده انجمن اولیا و مربیان و بهزیستی است.

در ادامه این گفتگو محسن جهانی دارستانی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: ازدواج تنها به زندگی مشترک ختم نمی‌شود و قبل از ازدواج (دوران مجردی) و بعد از آن ( دوران عقد و پس از آن) در زندگی مشترک باید مهارت‌های خاص هر مرحله به زوجین آموزش داده شود.

وی افزود: بیشترین میزان طلاق مربوط به ۵ سال اول زندگی مشترک است. یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند باعث جلوگیری از کاهش طلاق شود، مهارت گفتگو کردن است. زوجین باید توانایی خود را در این زمینه بالا ببرند.

زوجین، مدیریت و تعهد در زندگی مشترک را جدی بگیرند

جهانی دارستانی در ادامه گفت: دومین مهارتی که موجب کاهش طلاق می‌شود، مدیریت مسائل زندگی و تعهد در زندگی است. تعهد را باید از زمان مدرسه و دانشگاه به فرزندان خود آموزش دهیم تا بتوانند در زندگی مشترک و فضای کار از آن استفاده کنند.

در ادامه معصومه امینی خو گفت: ازدواج یک امر شاد و خوشایند است، اما در عین حال یکی از پر استرس ترین رویدادهای زندگی هر فرد است. سال اول ازدواج می‌تواند یکی از مهم ترین سال‌های زندگی باشد که خانواده تنها همراه و حامی زوجین در این سال است.

وی تصریح کرد: از آن جایی که دخالت خانواده‌ها یکی از علل اصلی طلاق است، خانواده باید به جای اضافه کردن بار زندگی زوجین همراه آن‌ها باشند تا بنای خانواده مستحکم شود.

امینی خو با اشاره به اینکه هر پدر و مادری قبل از آموزش دادن مهارت‌های اجتماعی به فرزندان خود  باید  آن را در زندگی زناشویی خود عملی کنند، گفت: پدر و مادر قوی می‌توانند فرزند قوی داشته باشند. سلامت روانی پدر و مادر در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهانی کارشناس فرهنگی و اجتماعی در ادامه اشاره کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش طلاق می‌شود، صبر و ایثار است. با صبر می‌شود از بسیاری از مشکلات عبور کرد. باید به فرزندان خود بیاموزیم اگر مسئله‌ای آن‌ها را آزار می‌دهد، خشمگین نشود که در نهایت در زندگی مشترک به سمت طلاق برود و سر خورده شود.

او افزود: باید به طلاق به عنوان گزینه آخر نگاه کرد و حفظ زندگی مشترک آسیب کمتری نسبت به طلاق دارد.

در ادامه معصومه امینی خو افزود: صبوری  با تحمل کردن شرایط ناخوشایند بسیار متفاوت است. صبوری به معنای این است که مسئله ای از حالت بحرانی خارج شود یا گام هایی برای تغییر برداشته شود، در غیر این صورت به دوام خانواده منجر نمی‌شود.

محسن جهانی دارستانی در ادامه اشاره کرد: آخرین عاملی که باعث کاهش طلاق می‌شود، کمک گرفتن از منابع علمی و آموزشی است که البته باید از منابع درست و مرجع استفاده شود. امروزه فضای مجازی و رسانه ها معیارهای ازدواج را تغییر داده‌اند. اصلی ترین معیارهای ازدواج مسائل شخصیتی، خانوادگی و رفتاری است.

در آخر معصومه امینی خو گفت: افراد جامعه باید برای هر مشکلی به متخصص آن زمینه مراجعه کنند، البته در سال‌های اخیر عملکرد بهتری شکل گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار