سخنگوی سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

زنجیره تامین دارو زیر فشار مطالبات معوقه/ یارانه مستقیمی برای تولید یا واردات دارو نداریم

جهانپور گفت: مشکل اصلی در حوزه ‌تامین دارو، مطالبات معوقه است که فشار زیادی را متوجه صنعت دارویی و زنجیره تامین دارو می‌کند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه انتظار ما توجه بیشتر مجموعه نظام بیمه‌ای کشور به موضوع پرداخت مطالبات صنعت دارو است، گفت: آنچه امروز به عنوان مشکل عمده و اصلی در حوزه ‌تامین دارو داشتیم  موضوع مطالبات معوقه است که فشار زیادی را متوجه صنعت دارویی و زنجیره تامین دارو شامل از واردات و تولید می کند. تقریبا تمام حلقه‌های تامین دارو در کشور درگیر تامین نقدینگی هستند.

وی با اشاه به موضوع قیمت گذاری داروها، اظهار کرد: مساله قیمت‌گذاری در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، موضوع حمایت مساله دیگری است که متوجه سازمان‌های بیمه‌گر است، همچنین از سوی وزارت بهداشت یارانه‌ای برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است و غیر از آن تقریبا یارانه مستقیمی برای تولید و یا واردات دارو نداشتیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: امسال قرار شد پس از تحولات ارزی، هنگام گشایش اعتبار قیمت ارز تک نرخی امروز با قیمت خرید مرجع سابق دارو، تخصیص پیدا کند، اما به دلیل مشکلات و فرآیند پیچیده این اتفاق نیفتاد؛ زیرا ممکن بود مشکلاتی ایجاد کند و به همین دلیل در قالب یک یارانه با اولویت بیماران خاص پرداخت خواهد شد.

چرخه دارو در ایران معیوب است  

احسان والی دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های بیمه امسال و سال های آینده به داروخانه ها و سازمان ها و شرکت های تولید دارو بدهکار می‌مانند، گفت: قرار بود طرحی شکل گیرد که بر اساس آن بدهی‌ها پرداخت شود، اما این طرح در حالی‌که در هیئت دولت نیز رای آورده بود لغو شد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که نظام و چرخه‌ای معیوب در دارو داریم و هر روز نیز بدتر می‌شود. حتی در بخش داروهای اساسی نیز دچار کمبود می‌شویم؛ این یک واقعیت است که دلیل آن سیاست‌های غلط در حوزه واردات و تولید دارو است.

دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بعضی داروهای وارداتی بسیار خوب هستند و اقبال خوبی از آنها می شود، اما برای آنها سقف وارداتی ایجاد کرده‌ایم و با این کار، مسیر را برای قاچاقچیان باز کرده‌ایم. از سوی دیگر در نظام قیمت گذاری به خوبی عمل نمی‌کنیم؛ زیرا قیمت گذاری‌ها بر اساس دستور  انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار