معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

توانایی درمان ۳۰۰ میلیون معلول ژنتیکی در جهان/ ضرورت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی

توانایی درمان ۳۰۰ میلیون معلول ژنتیکی در جهانملک زاده گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد معلولیت‌های ژنتیکی قابل درمان هستند و به راحتی می‌توان حدود ۳۰۰ میلیون معلول در جهان را درمان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رضا معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلات امروز کشور، جدایی علوم پزشکی از حوزه های علوم، فنی و مهندسی است؛ مطالعات نشان می دهد که معلولیت ها قابل درمان هستند؛ می توان مراکز تحقیقاتی مشترک و شرکت های دانش بنیان را ایجاد کرد، بخشی از پیشرفت های کنونی و آینده قطعا حاصل همکاری های مشترک بین رشته ای است.

وی افزود: روش های درمانی ژنتیک بسیار موفقیت آمیز بوده و بیماری هایی مانند هموفیلی، تالاسمی و معلولیت ها را می توان درمان کرد؛  حداقل 100 نوع معلولیت ناشی از ژنتیک وجود دارد که مطالعات جدید نشان داده معلولیت ها قابل درمان هستند و به راحتی می توان حدود 300 میلیون معلول در جهان را درمان کرد.

ملک زاده اظهار کرد: نیاز است که شرکت های دانش بنیان بسیاری در حوزه های تولید دارو و تجهیزات پزشکی راه اندازی شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های کشور، به تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه بهتر خدمات سلامت کمک کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت پزشکی در 20 سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود، افزود: بخشی از پیشرفت های کنونی و آینده قطعا حاصل همکاری های مشترک بین رشته ای است.

به فکر ایجاد مرکز ژن درمانی در تهران هستیم

ملک زاده تاکید کرد: در تهران به فکر ایجاد مرکز ژن درمانی هستیم، چراکه ممکن است در چند سال آینده بیماران هموفیلی برای درمان مجبور به اعزام به خارج از کشور شوند، اما با تربیت نیروی انسانی در رشته های جدید، می توانیم آماده تحولات آینده سلامت شویم.

وی یادآور شد: در اکثر دانشگاه های بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا، پیشرفت ها در کانونی شکل گرفته که همکاری نزدیکی بین دانشمندان پزشکی، علوم، فنی و مهندسی وجود داشته است. اگرچه در حال حاضر نمی توان جدایی بین وزارتخانه های بهداشت و علوم را حل کرد، اما می توان مراکز تحقیقاتی مشترک و شرکت های دانش بنیان را ایجاد کرد.

ملک زاده در پایان، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه پزشکی کمبودهایی داریم. برای مثال فردی که با خونریزی گوارشی به یک مرکز درمانی مراجعه می کند، باید ابزاری را برای متوقف کردن خونریزی تهیه کند، اما این ابزار تولید داخل نبوده و قیمت آن فوق العاده گران است. بنابراین با توجه به مشکلات آینده کشور نیاز است که این ابزارها در داخل کشور و با همکاری دانشمندان علوم پزشکی، علوم، فنی و مهندسی در شرکت های دانش بنیان ساخته شوند تا علاوه بر تامین نیازهای کشور، به بازارهای بزرگی که در اختیار شرکت های خارجی است، راه پیدا کنند.

تفاهم نامه راه اندازی این مرکز با هدف توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت کشور در توسعه علم و فناوری و بالندگی اقتصاد دانش بنیان بین وزارتخانه های بهداشت و علوم به امضا رسید.

انتهای پیام/

تفاهم نامه راه اندازی مرکز توسعه فناوری سلامت امضا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار