شوری آب شرب آبادان به نقطه بحران رسید/آب شورش را درآورد

شوری آب شرب در آبادان با طی کردن روند نزولی به کف رسیده و در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

شوری آب شرب در آبادان به بحرانی‌ترین حالت رسیدبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های   باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،  شوری آب و املاح موجود در آن با سابقه‌ای دیرینه‌ در آبادان به معضلی بزرگ و اساسی تبدیل شده که زندگی را در این شهر مختل کرده است.

در حال حاضر آب در آبادان نه تنها به هیچ وجه قابل شرب نیست بلکه برای شستن صورت هم مناسب نیست، چون باعث سوزش چشم‌ها می‌شود.

طبق گفته برخی از مسئولان طی هشت ماه گذشته برای حل این مشکل، مذاکراتی با وزیر نیرو و مدیران آب و فاضلاب و سازمان آب و برق استان صورت گرفته و قرارشده  تا در تیر ماه سال جاری با وصل شدن خط دوم طرح غدیر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب به حجم ورودی آب آبادان اضافه شود که حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب از آب این شهرستان را تأمین کند.

کارشناسان جزر و مد رودخانه‌های منطقه و بالا آمدن آب شور دریا در رودخانه‌های بهمنشیر واروند رود را از اولین دلایل این معضل میدانند که میزان املاح موجود در رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد ، همچنین  بارندگی و کاهش میزان ورودی اب به رودخانه کارون از دیگر دلایل این مشکل است که موجب کاهش میزان ورودی اب شیرین به رودخانه‌های کارون و بهمنشیر شده است.

آب در آبادان بهداشت را به خطر انداخته

شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر میزان شوری آب در حوزه شهرستان آبادان به هفت هزار می‌رسد، بیان کرد: آب آبادان حتی برای شستشو، استحمام و مصارف بهداشتی هم به هیچ وجه قابل استفاده نیست .

 وی تأکید کرد: با توجه به شرایط ذکر شده در خصوص آب آبادان باید گفت: آب این شهر مشکلات بهداشتی را ایجاد کرده است.

باید طرح دوم آبرسانی غدیر به آبادان به اتمام برسد

شهبازی فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید طرح دوم آبرسانی غدیر به آبادان به اتمام برسد ، گفت: طرح غدیر طرح خط لوله‌ای است که آب شیرین را از رودخانه کرخه به برخی شهر‌های استان خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر می‌رساند.

شهبازی افزود:باید هرچه سریعتر ۹ کیلومتر خط لوله فرسوده انتقال اب به روستا‌ها بازسازی شود که تکمیل ان حدود دو سال طول می‌کشد و میزان هدر رفت آب را به حداقل می‌رساند.

خلیلی مدیرآبفای روستایی نیز گفت:هم اکنون برای رفع مشکل آب شرب روستا‌های آبادان چندین تانکرحمل آب شرب را به روستا‌های آبادان انجام می‌دهند تا اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

وی  با اشاره به اینکه پمپاژ آب از خط شماره یک غدیر از ۷۰ هزار به ۱۰۰ هزار متر مکعب در شهرستان آبادان افزایش یافت تا مشکل شوری آب کمتر شود، عنوان کرد:با این اقدام مردم کمتر می‌توانند در آب شرب خود مزه شوری را حس کنند.

وی افزود:با اضافه شدن خط لوله شماره ۲ غدیر و رسیدن آن به شهرستان آبادان، روزانه ۱۸۰ هزار متر مکعب آب شیرین به شبکه آبرسانی آبادان تزریق می‌شود که مشکل آب آبادان را مرتفع می‌کند.

خلیلی نیا با تاکید بر صرفه جویی آب توسط شهروندان گفت: فرسودگی شبکه آب ، فضای سبز شهری و انشعابات غیر مجاز برخی شهروندان، از جمله عوامل هدر رفت و نیز افزایش مصرف آب در شهرستان آبادان هستند.

آب شیرین کن خرمشهر وارد مدار می‌شود

شریعتی استاندار خوزستان با بیان اینکه بزودی آب شیرین کن خرمشهر وارد مدار  و ۱۲ هزار مترمکعب حجم آب از طرح غدیر به خرمشهر ، به آبادان نیز منتقل می‌شود،گفت: با این اقدام حجم آب غدیر در آبادان به ۱۰۵ هزار مترمکعب افزایش یابد که تاثیرخوبی در کاهش شوری آب این شهرستان خواهد داشت.

وضعیت آب بحرانی‌است

شمسایی رئیس سازمان آب وبرق خوزستان نیز با بحرانی خواندن وضعیت آب پشت سد‌های استان و نیز کمی آب رودخانه گفت: سطح آب رودخانه کارون بزرگ منفی ۶۴ درصد است که آورد آب بدلیل خشکسالی به یک سوم کاهش یافته که این امر در ۱۹ سال گذشته بی سابقه بوده است.

کمتر از یکماه تا پایان معضل شوری آب باقی مانده است

خلیلی نیا مدیر آبفای آبادان به خط لوله دوم طرح غدیربه آبادان اشاره کرد و گفت:خط دوم طرح غدیر حدود ۹۰ کیلومتر است که فقط ۶ کیلومتر از آن باقی مانده است که تا ۱۵ تیربه اتمام می‌رسد و با اتمام آن می‌توانیم به آبادان، خرمشهر وحتی شادگان نیز آبرسانی کنیم و معضل شوری آب برطرف شود.

خوشبختانه با اقداماتی که شده کمی از میزان شوری آب در آبادان کاهش یافته است و البته باید منتظر ماند تا خط لوله دوم طرح غدیر که ۱۵ تیر ماه کار لوله گذاری و نصب آن به پایان میرسد، به اتمام میرسد و معضل شوری آب شهرستان آبادان برای همیشه حتی در فصول کم آبی نیز حل شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.