کانادا: برای مقابله با رفتار‌های «غیرقابل پیش‌بینی» ترامپ آماده‌ایم

دولت کانادا اعلام کرد در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به هیچ وجه رفتارش قابل پیش‌بینی نیست، خود را برای هرگونه سناریوی احتمالی آماده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا در ادامه مناقشه تجاری با آمریکا اعلام کرد در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به هیچ وجه رفتارش قابل پیش‌بینی نیست، خود را برای هرگونه سناریوی احتمالی آماده می‌کند.

ترامپ روز سه شنبه تهدید کرد انتقادات جاستین ترودو نخست وزیر کانادا برای این کشور گران تمام خواهد شد.

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا در آستانه سفر به واشنگتن به منظور دیدار با اعضای کمیته امور خارجه سنای آمریکا، اعلام کرد در پی تهدید‌هایی که دونالد ترامپ در رابطه با بخش خودروسازی و محصولات لبنی مطرح کرد، کانادا برای روبرو شدن با هر گونه احتمالی آماده می‌شود.

وزیر خارجه کانادا افزود: «ما باید آرامش خود را حفظ کنیم و به رغم انتقادات و تنش‌هایی که به وجود آمده است، به گفتگو ادامه دهیم.»

این مقام کانادایی گفت: «تحقیقاتی که دولت آمریکا درباره تاثیر واردات خودرو (خودرو‌های مونتاژ شده توسط شرکت‌های آمریکایی در کانادا) بر امنیت ملی آمریکا انجام می‌دهد، بی‌معنا است. وی افزود روز یکشنبه نظرات خود را در این باره به اطلاع رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا رسانده و با او در این باره گفتگو‌های خوبی داشته است.»

فریلند خاطر نشان کرد: «رویکرد ما این است که به تلاش‌های خود ادامه دهیم و بهترین نتیجه ممکن را به دست آوریم با این حال باید خود را برای بدترین حالت ممکن نیز آماده کنیم و طرح‌ها و برنامه‌های جایگزین متعددی نیز داشته باشیم.»

یک منبع نزدیک به نخست وزیر کانادا نیز روز سه شنبه تاکید کرد اگر آمریکا تصمیم بگیرد که تعرفه‌های جدید اعمال کند، دولت کانادا نیز از آمادگی کامل برای هر گونه احتمالی برخوردار خواهد بود. وی هشدار داد اگر واشنگتن بخش خودروسازی کانادا را هدف قرار دهد، در واقع از یک خط قرمز تجاوز کرده است.

دونالد ترامپ با اظهاراتی که پس از نشست اخیر سران گروه هفت در کانادا درباره جاستین ترودو بیان کرد، انتقادات شدید مقامات اوتاوا را برانگیخت. ترامپ پس از این نشست در توئیتر خود نوشت نخست وزیر کانادا در نشست‌های گروه هفت خود را مطیع و معتدل نشان داد و همه این کار‌ها را کرد تا پس از خروج من از نشست، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کند حقوق گمرکی آمریکا اقدامی توهین آمیز است. ترودو فردی متقلب و ضعیف است. تعرفه‌های گمرکی ما پاسخی به حقوق گمرکی ۲۷۰ درصدی کانادا بر محصولات لبنی است.

اختلافات مهمی میان آمریکا و شرکایش در گروه هفت وجود دارد که عمدتا مربوط به حقوق گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از برخی کشور‌های شریک آمریکا و همچنین تهدید به اقدامات تنبیهی مشابه دیگر به ویژه در بخش خودروسازی است.

دولت آمریکا دو هفته پیش با تاکید بر اهمیت مسئله امنیت ملی اعلام کرد قصد دارد حقوق گمرکی ۲۵ درصدی بر خودرو‌های وارداتی اعمال کند. دونالد ترامپ که تقویت صنعت فولاد کشورش را یکی از بزرگترین اولویت‌های خود اعلام کرده، تعرفه‌های گمرکی ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و ۱۰ درصدی بر واردات آلومینوم در نظر گرفته و با این تصمیم اعتراضات شدید شرکای تجاری بزرگ خود از جمله اعضای گروه هفت را برانگیخته است.

انتهای پیام/

اعلام آمادگی کانادا برای مقابله با ترامپ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
همه کشورای دنیا در برابر رفتارای آمریکا باس آماده باشن والا بباد فنا میرن
آخرین اخبار