معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

درآمد یک میلیارد و 200 میلیونی محیط زیست از صدور مجوز شکار

ظهرابیان گفت: تاکنون از صدور مجوز‌های شکار حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صندوق ملی محیط زیست پول واریز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در گذشته مجوز‌های پایداری برای شکار وجود نداشت، بر همین اساس صندوق توسعه ملی محیط زیست ایجاد شد تا شکار‌های پایدار در مناطق تحت حفاظت محیط زیست مدیریت شوند.

وی افزود: شکار ابزاری برای مدیریت جمعیت حیات وحش است، چرا که با افزایش جمعیت حیات وحش امکان جفت گیری سخت می‌شود و یا اینکه جمعیت نر نباید مساوی با جمعیت ماده باشد، بلکه جمعیت نر نسبت به جمعیت ماده باید یک به 4 باشد.

ظهرابی گفت: سرشماری حیات وحش در مناطق تحت حفاظت در سال گذشته انجام شد و بر همین اساس مجوز شکار تنها برای سه گونه قوچ، کل و آهو صادر شد.

وی در رابطه با درآمد حاصله از صدور مجوز نیز افزود: تاکنون از صدور مجوز‌ها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صندوق ملی محیط زیست واریز شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست برای حدود ۱۲ رأس شکار، مجوز صادر کرده است که این تعداد شامل شکارچیان خارجی و داخلی می‌شود.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد مبالغ دریافتی از شکارچیان خارجی و داخلی با نظارت سازمان محیط زیست طبیعی صورت می‌گیرد که از ۱۰۰ در صد مبالغ دریافتی حدود ۵۰ درصد به جوامع محلی و ۵۰ درصد دیگر برای حفاظت از تنوع زیستی تعلق می‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تاکنون مجوز ۱۲ راس برای شکارچیان خارجی صادر شده است که شکارچیان حدود ۴۰ تا ۵۰ راس تقاضا داده بودند و بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست تمام پول‌های دریافتی به خزانه دولت واریز می‌شود.

ظهرابی تصریح کرد: دستورالعمل مجوز ۱۰۰ راس به شکارچیان در ابتدای سال ۹۷ بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست بود، صادر شد.

وی افزود: بر اساس سرشماری‌های که از سال ۹۴ در استان‌های گرمسیر(خراسان جنوبی، سمنان، یزد، کرمان و البرز) صورت گرفته بود، تعداد حیات وحش به دلیل زاد و ولد افزایش یافته است، به همین دلیل مجوز‌های شکار به این استان‌ها صادر شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در دو استان خوزستان و گیلان به علت افزایش جمعیت گراز، مجوز شکار ۱۰۰ راس پروانه انتفاعی صادر شد،چرا که گونه گراز به عنوان یک گونه مزاحم محسوب می‌شود.

وی در رابطه با لایحه حمایت از محیط بانان نیز تصریح کرد: این لایحه در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت به تصویب رسیده است که از تصویب این لایحه حدود یک ماه می‌گذرد و سازمان محیط زیست برای اجرای این طرح پیگیر است.

ظهرابی با بیان این که سازمان محیط زیست مجوز شکار را در اوایل بهمن ماه سال گذشته اطلاع رسانی کرده بود، گفت: تمام موضوعات و دستورالعمل‌های مربوط به صدور مجوز برای شکارچیان در تاریخ ۴ بهمن ماه سال گذشته اطلاع رسانی شده بود و ما هیچ گونه ابهامی در اعلام این گونه خبر‌ها نداریم.

وی با اشاره به این که تنها نیم درصد از جمعیت حیات وحش شکار می‌شوند، بیان کرد: تنها برای نیم درصد شکار حیات وحش، مجوز صادر شده است، این در حالی است که در گذشته حدود ۴۰ درصد از حیات وحش کشور شکار می‌شدند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که شکار در احادیث یک کار ناپسند است، گفت: در آیات و احادیث متعدد به ناپسند بودن شکار حیات وحش اشاره شده است و سازمان محیط زیست نه برای تفکیک حیات وحش، بلکه برای کنترل جمعیت حیات وحش این مجوز‌ها را صادر می‌کند و مطالعات و جمع آوری علمی نیز در خصوص این موضوعات به طور دقیق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری را نیز در این خصوص نیز جویا خواهیم شد، چرا که سازمان محیط زیست مقید به مسائل شرعی است.

انتهای پیام/

صدور مجوزهای شکار برای مدیریت جمعیت حیات وحش

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار