۱۶ شهر سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ شهر این استان از مجموع ۳۷ شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تحت تنش آبی قرار دارند.

۱۶ شهر سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محسن میرادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در حوزه آب و فاضلاب شهری ۳۷ شهر با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش دارد.

میرادی  با بیان اینکه خشکسالی، سیستان و بلوچستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است گفت: نیاز آبی ۱۶ شهر دچار تنش آبی استان حدود سه هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه در زمان پیک مصرف است در حالی که توان تولید در این شهر‌ها ۲ هزار و ۸۵۰ لیتر است یعنی حدود هزار و ۱۰۰ لیتر آب در این شهر‌ها کسری داریم.

وی بیان کرد: عمده کسری آب در سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان‌های زاهدان، چابهار، کنارک، شهر‌های جنوبی و برخی شهر‌های شرقی این استان است.

وی بحران‌ترین شهر سیستان و بلوچستان را از نظر کم آبی شهر سیرکان ذکر کرد و افزود: در این شهر هیچ منبع تولید آب به دلیل خشک شدن منابع آبی ندارد به طوری که روزانه آب این شهر از سراوان با ۱۰۰ کیلومتر فاصله با تانکر‌های این شرکت و بخش خصوصی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شهر زاهدان شرایط جیره بندی نیست گفت: با توجه به بررسی صورت گرفته در ماه مبارک رمضان ما کمتر از ۱۰ درصد مشترکان یعنی حدود ۱۰ هزار مشترک تحت تنش آبی هستند.

وی افزود: این مشترکان نیز خدمات دریافت می‌کنند، اما گاهی در طول روز دچار افت فشار می‌شوند که در این زمینه برنامه ریزی برای آبرسانی با تانکر در دستور کار قرار گرفته است.

میرادی بیان کرد: این شرکت سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب‌های زیر زمینی، سطحی و آب شیرین کن‌ها استحصال می‌کند که بیشترین با ۴۸ درصد به آب‌های زیر زمینی مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: در شمال سیستان و بلوچستان با توجه به نفوذ ناپذیری خاک اصلا سفره آب زیر زمینی شکل نگرفته به طوری که تمام منابع آب در این منطقه سطحی هستند.

وی افزود: در شهرستان چابهار آب مورد نیاز مردم به طور کامل از آب شیرین کن و در کنارک بخشی از چاه‌های منطقه تهیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و همچنین تداوم خشکسالی و کم آبی وضعیت تامین و توزیع آب دچار چالش شده که در این میان افزایش پنج درصدی مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز مزید بر علت شده است.

وی تاکید کرد: درصورتی که شهروندان با مصرف صحیح و صرفه جویی به میزان ۳۰ لیتر در شبانه روز این نهاد را یاری کنند در تابستان امسال با کمترین تنش آبی رو به رو خواهیم بود.

میرادی با اشاره به افزایش تعرفه‌های آب در سالجاری گفت: امسال به طور متوسط تعرفه آب در سیستان و بلوچستان هفت درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ۱۰ پله مصرف برای مشترکان آب تعریف شده است گفت: ۸۵ درصد مشترکان آب سیستان و بلوچستان از تعرفه قابل قبول برخوداراند.

وی با بیان اینکه آب مصرفی مردم در لوله‌های شهری از استاندار‌های لازم برخودار است افزود: با توجه به اینکه مراکز فروش آب شیرین خصوصی در سطح شهر زاهدان تحت نظارت این شرکت نیستند و این شرکت با دستگا‌های پیشرفته آب تصفیه مطلوب را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد به مردم توصیه کرد آب مصرفی خود را از این امکان تهیه نکنند.

وی با اشاره به خط ۲ انتقال آب از زابل به زاهدان گفت: این طرح هم اینک از پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی برخودار است.

انتهای پیام/ع

خط ۲ انتقال آب از زابل به زاهدان ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار