سمن های فعال در حوزه كودكان كار مطرح کردند؛

زباله گردی، عامل استثمار كودكان كار

نشست مشترك سمن های فعال در حوزه كودكان كار و خیابان مراکز پرتو و سازمان خدمات اجتماعی به مناسبت روز جهانی مقابله با كار كودك برگزار شد.

زباله گردی، عامل استثمار كودكان كاربه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اكبر نعمتی سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست صمیمی با سمن های فعال در حوزه كار كودك با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در این خصوص ، از حضور پر رنگ و دلسوزانه فعالان این عرصه قدردانی كرد و گفت: با دغدغه ها و نامهربانی های بخشی از ارگان ها با فعالان اجتماعی آشنا هستم و امیدواریم در آینده نه چندان دور  در جهت بهبود وضعیت اسفناك شرایط كودكان كار شاهد انسجام ارگان های دست اندكار باشیم.

وی افزود: منكر كم كاری و بی توجهی برخی دستگاه های مسئول در امر جذب، شناسایی و ساماندهی كودكان كار نیستیم، اما قاطعانه می گویم سازمان های مردم نهاد (سمن ها) شركای اجتماعی شهرداری تهران در تمامی حوزه ها هستند و بی شك نقش اصلی را در این مسیر ایفا می كنند.

اكبر نعمتی با اشاره به راه اندازی دبیر خانه ای با محوریت كودكان كار و خیابان ، تصریح كرد: راه اندازی دبیرخانه ویژه این كار مزایایی را در پی دارد كه می توان به هدفمند کردن نشست ها و تبادل نظر با دیگر سمن ها اشاره كرد.

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ، با بیان اینكه پدیده كار  كودكان كار و خیابان به یك بحران اجتماعی در جامعه تبدیل شده است، گفت: این موضوع از روی زمین به زیر زمین یعنی دستفروشی و فال فروشی كودكان در داخل مترو رخنه كرده كه باعث نا امیدی در شهروندان شده و چهره شهر را نازیبا کرده است.

وی با توجه به حوزه مأموریتی سازمان متبوعش در خصوص ساماندهی كودكان كار افزود: مدیریت شهری متولی ساماندهی كودكان كار و خیابان نیست. طبق اسناد فرادستی، مستندات قانونی و مصوبه هیئت وزیران به تاریخ بیست و شش تیرماه 1384 درخصوص ساماندهی کودکان خیابانی و براساس ماده ۶ – بند ۳ مصوبه مذکور وظایف شهرداری تهران تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی و به استناد ماده (۶) قانون شهرداری ها، تأمین امکانات مورد نیاز ساماندهی یا اجرای تصمیمات را عهده دار می باشدکه به نحو شایسته ای انجام شده است .

اکبر نعمتی ضمن تأکید بر مسئولیت بهزیستی و وزارت کار در این حوزه عنوان کرد: شهرداری تهران در کنار سازمان های غیر دولتی با رویکرد توسعه و مسئولیت اجتماعی در قبال کودکان کار و خیابان حضور حداکثری خواهد داشت و خود را در قبال این مسئله اجتماعی ، اگر چه مقررات فرادستی هم تبری دارد خود را مسئول و متعهد می شناسد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران در خصوص چرخه ناقص ساماندهی كودكان كار تصریح كرد: باید با نگاهی واقع بینانه و منطقی به این مبحث نگاه كرد چرا كه این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد و نیاز به همكاری بین بخشی و اشراف تخصصی به موضوع دارد.

برخی از سمن های حاضر در جلسه، انتقاداتی در نحوه عملكرد سایر ارگان های همکار در امر ساماندهی كودكان كار و خیابان از جمله نحوه ارائه خدمات، تصویب لوایح حمایت از كودكان در مجلس با موضوع آزار جنسی و خشونت، مشكلات اوراق هویتی كودكان اتباع و مهاجر، زباله گردی، عدم انسجام دستگاه های نظارتی و اجرایی در عملكردی نظام مند و واحد و ... داشتند.

همچنین پدیده زباله گردی یك از موضوعات مهمی بود كه مورد انتقاد شدید سمن ها قرار گرفت و این موضوع را یكی از عوامل اصلی استثمار كودكان جویای كار می دانستند.

مدیران عامل مؤسسات و شبكه های حمایتی از كودكان كار وخیابان مسئله بهداشتی و فرهنگی، توان معیشتی خانواده های بی بضاعت ، سطح تحصیلات خانواده را از دلایل فقر كودكان و شیوع كار كودك عنوان كردند.

گفتنی است در پایان نشست مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان با همکاری سازمان های غیر دولتی برای پاسخگویی به دغدغه های جدی رهبری، مسئولین و مردم در این حوزه یک جریان فکری و اجرایی از طریق فعال نمودن استعدادهای حوزه ساماندهی کودکان با جشنواره ها و جُنگ های اجتماعی برای توجه جامعه ملی و عملی به موضوع کودکان کار صورت پذیرد و این برنامه ها در یک نشست خبری بصورت گسترده به اطلاع شهروندان برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار