رئیس کنگره آسیایی داروسازی:

خدمات داروسازان بالینی برای وزارت بهداشت ارزش ریالی ندارد

غلامی با اشاره به خدمات داروسازان بالینی گفت: خدمات این داروسازان ارزش ریالی برای وزارت بهداشت ندارد.

برای اولین بار داورسازان ایرانی توانمندی خود را در ویترین می‌گذارند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  خیرالله غلامی متخصص داروساز بالینی، استاد دانشگاه داروسازی دانشگاه تهران و رئیس کنگره accp در نشست خبری هیجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهار کرد: در تاریخ سی خرداد لغایت 1 تیر این کنگره در سالن همایش رازی برگزار خواهد شد؛ این همایش داروسازی بالینی هر سال در جهان یک بار در بهار اتفاق می‌افتد، میزبانی این کنفرانس برای اولین بار در خاورمیانه اتفاق افتاد و امیدواریم راهی باشد برای این که هر سال این کنگره در خاورمیانه اتفاق بیفتد.

این متخصص داروسازی تصریح کرد: تا کنون از 12 کشور 60 نفر در این کنگره ثبت نام کرده‌اند، اعضای وزارت بهداشت هم در این کنگره حضور خواهند داشت؛ محوریت همایش داروسازی بالینی در خصوص دارو درمانی در بیماری‌های مختلف است و تعداد 38 نفر سخنران دارد.

وی با بیان اینکه  برخی از خدمات داروسازان بالینی هنوز از سوی وزارت بهداشت ارزش ریالی پیدا نکرده است، گفت: آنچه مسلم است در حال حاضر داروسازان بالینی هیچ مشکلی در همکاری با پزشکان ندارند و فقط مشکل پیش رو پوشش بیمه‌ای این خدمات در کشور است.

غلامی اذعان کرد: ما باید تعداد داروسازان در کشور افزایش دهیم چرا که با کمبود آنها مواجه هستیم؛ در بیمارستان امام خمینی حدود 6 داروساز، بیمارستان شریعتی 5 داروساز، بیمارستان سینا 4 داروساز، بیمارستان بهارلو  داروساز و بیمارستان مرکز طبی کودکان 2 داروساز مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: کارهایی که داروسازان انجام می‌دهند شامل ارزیابی و پیگیری در رژیم‌های دارویی است؛ در این ارزیابی تداخلات دارویی بررسی می‌شود تا داروهایی که ممکن است به ارگان‌های بدن صدمه بزنند را شناسایی کنند همچنین یکی دیگر از کارهای آنها بررسی آنتی‌بیوتیک است که آیا این آنتی بیوتیک به درستی مصرف می‌شوند یا خیر.

این رئیس کنگره بیان کرد: 240 نفر فارغ‌التحصیل داروسازی داریم که این تعداد برای کشور کفایت نمی‌کند لذا در سال آتی حدود 40 نفر داروساز را جذب خواهیم کرد، امسال برای اولین بار در مشهد و تبریز این دوره داروسازی برگزار خواهد شد.

تلاش برای ایجاد مرجعیت  داروسازی در منطقه

در ادامه مراسم فرشاد هاشمیان متخصصان داروسازی بالینی و عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کنگره اظهار کرد: افرادی که در این مرحله از accp شرکت می‌کنند از کشورهای خارجی شامل رئیس فدراسیون داروسازی آسیایی و دبیر انجمن دانشکده‌های داروسازی آسیا خواهند بود همچنین از داخل کشور همکاران وزارت بهداشت، اعضای هیئت علمی داروسازی کشور، مدیران گروه و دانشجویان، داروسازان مشغول به خدمت و تعدادی دیگر شرکت خواهند کرد.

هاشمیان ادامه داد: در حاشیه کنفرانس نمایشگاهی از توانمندی خدمات رسانی داروسازان شکل می‌گیرد و این بین‌المللی بودن همایش باعث می‌شود ارتباط‌های بین‌المللی راحت‌تر و قوی‌تر شود.

این متخصص داروسازی تشریح کرد: به دلیل اینکه اساس‌نامه accp به صورت سنتی در تمام کشورها برگزار می‌شود، بعد از 21 سال که از تاسیس گذشته است ما با تلاش‌های بسیار توانستیم این دوره را به غرب آسیا بکشانیم تا بتوانیم این محوریت داروسازی را نهایتا در ایران برگزار کنیم و امیدواریم تا چند سال آینده کار ما به عنوان  به مرجع داروسازی شویم.

وی بیان کرد: عموما در منطقه کشوری مانند ترکیه و عربستان داروسازی قوی دارند و جزو یکی از اصلی‌ترین رقبای ما هستند؛ امیدواریم با تلاش بسیار بتوانیم این مرجعیت علمی منطقه‌ای را در سال آتی داشته باشیم که این سرعت رشد با افزایش تعداد همکاران شاغل و پژوهشگران خواهند بود.

هاشمیان در خصوص برنامه علمی کنگره بازگو کرد: در این کنگره 7 بخش علمی خواهیم داشت و حدود 2 هزار نفر در این همایش شرکت خواهند کرد، یک روز قبل از همایش جلسه‌ accp برگزار خواهد شد و یک روز پس از همایش از مراکز درمانی دیدن خواهند کرد.

داروسازی بالینی اقدامی خلاقانه در علوم پزشکی است

وی درباره شعار کنگره افزود: شعار کنگره امسال «راهکارهای خلاقانه در امر دارو درمانی در راستای ارتقای کیفیت زندگی بیماران» است که   امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم چرا که  اساسا پیدایش داروسازی بالینی بر پایه یک کار خلاقانه پیش رفته است.

این متخصص داروسازی ادامه داد: در حال حاضر در کشور فوق تخصص داروسازی بالینی داریم که جزو یکی از افتخارات ایران است که با افزایش دانشگاه‌های تخصصی می‌توانیم آن را رشد دهیم و علاوه بر ان امیدواریم بتوانیم تعداد رشته‌ها را افزایش دهیم.

هاشمیان  یادآور شد: جذب دانشجو در رشته تخصصی و غیرتخصصی علاوه بر تامین هزینه باعث افزایش ظرفیت دانشگاه‌های کشور خواهد شد؛ یکی از اهدافی که  با برپایی این کنگره داریم افزایش توان ظرفیت کشور در این حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Meli
۲۲:۳۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
درود بر همه شما عزیزانی که مایه پیشرفت ایران در عرصه داروسازی هستید.داروسازان بالینی یک نیاز حیاتی برای عرصه درمان هستند ووجود این افراد درکنار پزشکان شرایط درمانی بسیار قوی فراهم کرده واثرات جانبی داروهارا به حداقل میرساند.
به امید روزی که ایران هم همچون سایر کشورهای برتربرای این عزیزان زمینه رشد وشکوفایی را فراهم کند.
آخرین اخبار