هایکو ماس: دولت ترامپ مجموعه‌ای از چالشهای جدید را برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد دولت آمریکا چالشهای جدیدی برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است و این اتحادیه باید در برابر هجوم به ارزشها و منافعش قاطعانه واکنش نشان دهد.

هایکو ماس: اتحادیه اروپا باید قاطعانه در برابر آمریکا ایستادگی کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه آلمان خواستار واکنش شدید اتحادیه اروپا به چالشهای آمریکا شد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه در سخنانی درخصوص سیاست آینده آلمان در اتحادیه اروپا گفت: دولت ترامپ مجموعه‌ای از چالشهای جدید برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده و هنگامی که آمریکا ارزش‌ها و منافع اتحادیه را زیر سؤال می‌برد، کشورهای عضو باید قاطعانه واکنش نشان دهند.

وی تصریح کرد: «هنگامی که آمریکا از خطوط قرمز عبور می‌کند، ما اروپایی‌ها باید آگاهانه مقابله‌به‌مثل کنیم. هر جایی که دولت آمریکا به ارزشها و منافع ما هجوم می‌آورد، ما باید با قدرت و قاطعانه واکنش نشان دهیم».

به گفته وزیر خارجه آلمان، خروج از توافق‌نامه زیست‌محیطی پاریس، خروج از توافق هسته‌ای با ایران، احتمال برگشت تحریمهای ثانویه علیه شرکای اروپایی و اتخاذ سیاستهای حمایت‌گرانه اقتصادی از نمونه چالشهایی هستند که دولت آمریکا برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به «سیاست خودخواهانه آمریکا» تأکید کرد: در چنین شرایطی، نیاز است 28 کشور اتحادیه اروپا بار دیگر رابطه خود با واشنگتن را متوازن کنند.

این اظهارات وزیر خارجه آلمان ساعاتی پس از آن اعلام می‌شود که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در پاسخ به ادعای ترامپ مبنی بر  کسری تجاری فراوان در روابط اقتصادی میان آمریکا و اروپا گفت: مازاد تجاری همچنان با روش‌های قدیمی محاسبه می‌شود و بر مبنای کالاست؛ اما اگر خدمات هم در نظر گرفته شود در این صورت مازاد تجاری آمریکا در برابر اروپا بسیار زیاد خواهد بود.

ترامپ ماه مارس سال جاری میلادی، ۲۵ درصد تعرفه مالیاتی بر واردات فولاد و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم وضع کرده بود. با این حال، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت او به چند کشور از جمله کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت موقت از این مالیات اعطا خواهد کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا اخیراً اعلام کرد معافیت‌های مذکور را برداشته است؛ اقدامی که با واکنش تند و تلافی‌جویانه این کشور‌ها مواجه شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار