جلب مشارکت خیران نیاز‌ منطقه جنوب در حوزه بهداشت و درمان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت گفت: با توجه به اینکه رسیدگی به نیازمندان اولویت طرح تحول سلامت می‌باشد، جلب مشارکت خیران یکی از نیاز‌های امروز منطقه جنوب کرمان در حوزه بهداشت و درمان است.

جلب مشارکت خیران  نیاز‌ منطقه جنوب در حوزه بهداشت و درمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، اصغر مکارم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت، در جلسه هم اندیشی هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با ائمه جمعه و فرمانداران جنوب کرمان در کهنوج گفت: در حوزه سلامت اولین حوزه‌ای که به مسئولان ارتباط پیدا می‌کند حوزه بهداشت است، خوشبختانه در طول سال‌های بعد از انقلاب حرکت‌های خوبی در منطقه جنوب کرمان انجام شده است و وضعیت قابل قبولی داریم .

وی افزود: امروز مشکلاتی که قبلا در زمینه بیماری‌های واگیر را شاهد بودیم وجود ندارند و آمادگی مراقبت و پیشگیری در صورت بروز اپیدمی هم وجود دارد.

مکارم تصریح کرد: با توجه به اینکه بهداشت زیر ساخت اولیه حوزه سلامت است باید به سمت تکمیل کردن شبکه برویم و تلاش می‌کنیم مراکز احداث شده راه اندازی شود و جا‌های که نیاز دارند علیمات احداث آغاز شود و یا مراکز موجود تقویت شود این اولویت اول ما با توجه به شرایط خاص منطقه است.

وی با بیان اینکه بحث درمان اولویت دوم ما است که قدری در این حوزه ضعیف هستیم و البته میتوان گفت که در تمام منطقه جنوب شرق این وضعیت وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت بیمارستان‌های جیرفت محدود است در بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های منطقه هنوز تخصص‌های لازم راه اندازی نشده است که ضروری است تا به بیمارستان‌های کارا تبدیل شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابی از نظر هزینه برای دولت ضرر است، بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابی حق شهرستان‌های جنوب کرمان نیست، حداقل باید ۶۴ تخت خوابی باشند تا پاسخگوی نیاز‌ها باشد اگر هر کدام از این اقدامات انجام شود خدمات بهتری ارائه می‌شود.

مکارم با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت برای جنوب کرمان نعمت است و به هر میزان که می‌توانید به اجرای آن کمک کنید، گفت: امروز دولت در شرایط خاصی قرار دارد، اما در بحث تحول سلامت حرکت‌های زیربنایی خوبی انجام شده و یکی از مناطقی که بیشترین بهره را از طرح تحول سلامت برده است جنوب کرمان است.

وی با بیان اینکه به لحاظ محدودیت منابع همه باید با هم همت و تلاش کنیم تا طی سال‌های آینده روند توسعه در منطقه متوقف نشود و با توسعه بیمارستان‌های جنوب کرمان نیاز‌های درمانی مردم فراهم شود، افزود: تیم سلامت دانشگاه آماده است که این حرکت را به سرانجام برساند، مسئولان منطقه هم ما را در حد توان کمک کنند.

مکارم تصریح کرد: طرح تحول سلامت، انقلابی در حوزه سلامت به ویژه در حوزه زیرساخت‌های سلامت ایجاد کرده است و اکثر مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت از فضا و تجهیزات برخوردار هستند و نیروی انسانی نیز تامین شده است.

وی افزود: در فراهم کردن، امکانات و جذب نیرو روند خوبی داشته ایم، اما چون کمبود‌ها زیاد بوده این اتفاقات به خوبی مشهود نبوده است و بودجه دولت محدود است، این باعث اهمیت مدیریت منابع است، منابع را باید درست هزینه کنیم، توجه به ضروریات در ارائه و دریافت خدمات باعث صرفه جویی در حوزه سلامت است سیاستگذاران جامعه در این زمینه کمک بزرگی می‌توانند به ما کمک کنند.

مکارم با بیان اینکه رسیدگی به نیازمندان اولویت طرح تحول سلامت است و این خط قرمز وزارت بهداشت می‌باشد که بر اساس آن پرداخت از جیب مردم را پایین آورده ایم تصریح کرد: جلب مشارکت خیران یکی از نیاز‌های امروز منطقه جنوب کرمان در حوزه بهداشت و درمان است، ما با تمام توان برای جذب خیران بومی و غیر بومی آماده هستیم شما هم با ارتباطاتی که دارید خیران را به منطقه بیاورید مجمع خیران سلامت دانشگاه هم پای کار است تا زمینه ارائه خدمت توسط خیران را فراهم کنیم.

 جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان نیزدر این نشست  گفت: در مجموع حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت منطقه تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی افزود: این آمار، شامل ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت پنج شهرستان جنوبی و ۷۵ درصد جمعیت جیرفت و عنبرآباد است و بیمه سلامت حدودا ماهانه ۱۵ میلیارد تومان تعهد مالی به شبکه‌های بهداشتی و بیمارستان‌های منطقه برای خود ایجاد می‌کند و خرید خدمات دارد.
انتهای پیام/ح


ضرورت حضورخیران درحوزه بهداشت ودرمان جنوب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار